Vad menas?

J

Jeffa

Jag har kollat lite på nätet om råttans näringsbehov vad gäller protein, fett och kolhydrater.
Men det står liksom "Råttor ska ha 15 % protein per 100 g kroppsvikt" eller "råttor ska ha max 20 % protein".
Vad menar dom egentligen?
Alltså t.ex. 15 % protein per 100 g kroppsvikt...vad betyder det? Är det per dag eller vadå??
Fattar inte....förklara!

Sv: Vad menas?

Var har du läst det?
Max 15% protein är det som gäller, vet inte hur det påverkas av kroppsvikt dock. Om du kollar tex en innehållsförteckning på nån mat du har hemma så är det typ procent där, så är det. Per dag skulle jag tro, har inte kollat upp det direkt. Men max 15% protein i maten liksom.
Får be om ursäkt om jag låter förvirrad, nyvaken :D

gul_zebra skrev:
Var har du läst det?
Max 15% protein är det som gäller, vet inte hur det påverkas av kroppsvikt dock. Om du kollar tex en innehållsförteckning på nån mat du har hemma så är det typ procent där, så är det. Per dag skulle jag tro, har inte kollat upp det direkt. Men max 15% protein i maten liksom.
Får be om ursäkt om jag låter förvirrad, nyvaken :D

Okej, så råttor ska ha max 15 % protein PER DAG. Men hur vet man att råttorna får i sig max 15 % protein då?
Måste man ta paketet med maten och kolla antal procent protein i hela paketet och dela det på så mycket mat som råttan får per dag så att man får ut ungefär hur mycket protein råttan får per dag.

Men är det bara i torrfodret det gäller eller är det allt sammanlagt, asså med färskfodret/matresterna också?

I sånna fall blir det ju svårt å kolla upp :D

Men är det inte så att maten ska innehålla typ max 15 % protein då?
Sen spelar det liksom ingen roll hur mycket den får i sig per dag...hmm....

He he, det blev nästan lite matte det där :crazy:

Fan, vad jag krånglar till det men... :angel:

Har ingen aning om hur man kontrollerar det. Så jag har skitit i det totalt och provat mig fram till vad för käk som passar bäst här istället (blandar själv)

Nej det gällerall mat råttan får.

Jepp, max 15%. Sen vet jag inte vad som är minimum tyvärr. Men om du kollar på min hemsida (klicka på mitt namn och så ligger den där) under "Maten" så finns det länkar läst ner där där det finns bra fakta om näringsbehov och så :)

gul_zebra skrev:
Har ingen aning om hur man kontrollerar det. Så jag har skitit i det totalt och provat mig fram till vad för käk som passar bäst här istället (blandar själv)

Nej det gällerall mat råttan får.

Jepp, max 15%. Sen vet jag inte vad som är minimum tyvärr. Men om du kollar på min hemsida (klicka på mitt namn och så ligger den där) under "Maten" så finns det länkar läst ner där där det finns bra fakta om näringsbehov och så :)

Nu fattar jag!
Om man har t.ex. ett paket med 1 kg torrfoder.
Då tar man antalet gram protein per 100 gram och gångar med 10 för då kommer man ju upp i 1 kg.
Då får man ut antal protein i hela paketet.
Därefter tar man 0, 15 (15 %), som råttorna ska ha, och multiplicerar med antalet gram protein i hela paketet och då får man ut antalet gram man ska ge råttorna för att det ska bli 15 %.
Inte för att nån i hela världen är typ så noga me maten men jag ville bah räkna ut, fär skojjs skull :D
D va riktigt kul :banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
807
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 123
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 331
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden
  • Senskada pga spark