vad menas med HD grad C??

Nej, det är är inte bra

Är det din hund som har höftledsdysplasi?

Grad C är mycket.

Det går att behandla med smärtstillande medel i vissa fall, vissa hundar som är lite ömtåliga lider väldigt mycket, medan tuffare hundar kan leva ett ganska normalt liv, det är indivuellt.

Så smärtstillande, i vissa fall kan man operera höftkulan, det går även att bygga upp en protes, men det är väldigt dyyrt.

Hundar med grava fel på höfterna kan vara sura och aggresiva, lättretade pga smärtan.

Om det är din hund skulle jag rådfråga veterinären hur man bör gå vidare, och hur pass mycket hunden lider av detta.

mvh/ Anita

Grad C är bara lindrig dysplasi och många av C-hundarna kan leva precis som vanligt. Men man kan ju ändå vara försiktig med drag, mycket hopp etc. Se till att hålla hunden smal och se till att den får träna sina muskler.

Jag tror faktiskt inte att man opererar en C-hund. Möjligtvis kan man när hunden blivit äldre och den är lite besvärad av höfterna göra ett ingrepp i senorna/musklerna? på insidan av låren som gör att bakbenensrörelserna breddas och därmed så kommer höftkulan lite bättre in i höftskålen.

Att sätta in en protes har så dåliga odds så att många ortopeder inte ens utför den operationen. Då är det bättre odds med att ta bort hela höftkulan. Men det krävs en tuff ägare och en TUFF hund...

ursäkta mig men vet du nånting om detta? Om du anser C vara mycket, vad anser du då E vara?

Till 666 - C är som någon sa lindrig dysplasi. D är måttlig dysplasi och E är grav dysplasi. En hund som har C på höfterna ska man inte avla på och helst inte köra agility eller drag med men annars kan den leva i stort sett ett helt normalt liv utan besvär.

Håll hunden slank och motionera den mycket i dess egen takt.
Ju mer muskler den har runt höftpartiet, desto längre håller den om man säger så.

Min bror har en hund som har D på ena höften (=måttlig dysplasi) den är 4 år gammal och har aldrig haft några som helst besvär av detta.

Så ta det lugnt du och lyssna inte på förståsigpåare som i slutändan ändå inte vet vad de pratar om.

En hund med HD bedömd som C blir i de flesta fall halt på detta ben förr eller senare

Jag anser att grad C är mycket.

Godkända grader är A och även B

ojdå

då blev man en förståsigpåare som inte vet vad jag pratar om

Våran vovve är 5år gammal och vi gjorde en vet. besiktning idag och den var inte halt.När han gick.
(vet. kunde inte känna igenom benen då vovven började att morra och hugga efter vet. :crazy:)
Men jag kan klämma och känna hur jag vill :confused:

Betalar försäkrings bolaget det?
Vi har honom försäkrad hoss folksam med dubbel vet(30,000:-)

Vad tycker du att vi skall göra?
Kan man röntga igen och se om det blivit värre?

Christer Nälser på http://www.birddog.nu ger följande svar på en snarlik fråga:

När visar sig HD grad C?
Hej,
Jag har läst ett par inlägg om HD Grad C. Hur lång tid brukar det ta innan grad C visar sig? Är det något speciellt man inte ska göra med hunden? Och det värsta av allt är att vi bor på tredje våningen utan hiss, så det blir ett antal trappor per dag. Det känns ganska jobbigt att få ett besked om HD-fel. Även om man vet att hunden klarar sig utmärkt flera år, så känns det som att forkortat hundens livstid. Och speciellt jobbigt när vi just har börjat träna spår och sök.
Väntar på svar,
Michael Persson

Grad C är den lindrigaste graden av höftledsdysplasi (A och B är godkända varianter). I sällsynta fall kan hund visa symtom av en så liten förändring även i låg ålder, men väldigt många hundar lever ett helt normalt liv utan att vare sig besväras av dysplasin eller leva kortare tid. Om hunden kommer att visa symtom, brukar de börja uppträda från 6-7 års ålder och uppåt. De första symtomen blir förmodligen lite stelhet när hunden ska igång efter att ha vilat sig. Extra tydligt kan man se en sådan stelhet om hunden hade ansträngt sig rejält innan den gick till vila.

I viss mån kan man förebygga symtomens uppkomst genom att motionera hunden extra mycket så att lårens och ländens muskulatur blir stark, vilket kan stödja höftledens funktion. I så fall är det enligt min åsikt viktigt att den motionen görs på mjukt underlag och alltså helst inte genom cykelträning på hårt underlag. Ut i skogen alltså, och sätt igång med din spår- och sökträning. Behandlingen av eventuella symtom tycker jag kan anstå tills hunden verkligen visar dem.
Christer Nälser

När jag arbetade med att röntga hundar AD/HD så sa "min" veterinär såhär:

Alla hundar med C, och framför allt D på höfterna blir halta förr eller senare.

Och berättade om de olika alternativen. dvs op, smärtstillande osv

Även Agrias veterinärer svarar så här:

Jag har en Jämthunds tik på 1,3 mån som nyligen är höftledsröntgad.. Hon fick HD grad C. alltså lindrig dyplasi. Hur kommer det påverka henne i framtiden, vågar jag låta jaga in henne, jag skrev om henne tidigare till er, om att hon är motionsovillig, kan det ha att göra med att hon får ont i höfterna?? Hon ska inom kort in på hälsokontroll för att kolla hjärta och ta blodprov.. Så än har nog varken jag eller er nå raka svar, men de jag undrar är om grad C är så pass att dom kan få ont. mvh/Wilmas matte.

Svar:
Många hundar med höftledsdysplasi Grad C och framför allt D,eller E utvecklar en deformerande artros i höftleden med benpålagringar i höftlederna. Detta leder till hälta för hunden har ont i sin höftled. Förändringarna beror på förslitning av ledbrosket. Förändringarna ökar med åldern. Det är omöjligatt enbart med utgångspunkt från röntgenbilder säga hur besvärad en hund är av sin dysplasi. En del blir tidigt halta medan andra blir halta senare i livet och en del kanske inte alls. Om en hund får ont i sina höftleder kan det förklara varför den inte vill motionera. Man skall undvika hård motion, hopp och dra pulka.

Min Goldenhane som blir 5 år i höst är halt på hö bakben, han har höftledsdysplasi grad C på vänster och grad B höger. Har varit hos veterinär och fått veta att han har artros på höger led därför haltar han och har ont. Finns det något att göra förutom att ge honom smärtstillande medicin, t ex operation? Är det skonsammare att simma än att springa? Han är mer ovillig att sätta sig nu, gör det ont?

Svar:
Man kan operera en hund med HD och artros. Vid operationen ersätts leden med en protes. Resultaten har varit mycket goda. Operationen görs endast på några enstaka djursjukhus t.ex. Regiondjursjukhuset i Strömsholm och Helsingborg. Det kan finnas fler som jag ej känner till. Kostnaden är cirka 30.000 kr per led. Ersättnig utgår inte alltid i försäkringen.
Det finns även andra mindre kostnadskrävande operationer t.ex. att hela höftledshuvudet tas bort.
Simning är skonsam motion. Han har säkert ont då ha skall sätta sig.
Om operation blir aktuell bör Du först kontakta Agrias kundtjänst beträffande ersättning i veterinärvårdsförsäkringen.

Hejsan! Vi har en Engelsk springerspaniel hane på 2 år som är röntgad och höfledsfel är konstaterat: HD: C VÄ, B HÖ HD: Slapp vänster led Bästa vi vet är att åka skidor tillsammans med sele men utan pulka. Han har aldrig visat något att han har ont eller lider av höfterna. Är det olämpligt med tanke på hundens höftleder att åka skidor? väldigt tacksam för svar mvh Mikael

Svar:
En hund med HD bedömd som C blir i de flesta fall halt på detta ben förr eller senare. Vid vilken ålder detta sker kan variera väldigt mycket. Man skall undvika att hunden blir fet. Det frestar på lederna. Man skall dessutom undvika motion som sliter på höfterna t.ex. att dra pulka. Att pulsa i djup snö låter påfrestande Allt beror ju på hur långa och många turer man gör.

Visst, det kunde vara värre, och det är individuellt.
Jag har dock varit med flera hundar med grad C som har ont.

Skulle själv vara mycket tveksam till att köpa en hund med grad C, tvivlar på att hunden skulle hålla.

MEN det är ju individuellt, vissa hundar är tuffare än andra. Så att det finns hundar som har D och klarar det hur bra som helst säger ju ingenting, när det lika gärna finns hundar som har C och haltar.

i ditt inlägg menar du på att alla hundar med HD C lider och behöver smärtstillande och då anser jag att du inte vet vad du pratar om, ja.

Då har jag formulerat mig fel och ber om ursäkt

det jag menade var mer de olika behandlingarna som finns när hunden lider.

Fast de flesta med endast C lider ju faktiskt inte av det och då är det dumt att skrämma upp den som inte vet det.

HD grad C är lindrig dysplasi, och på hundar under 20 kg brukar det sällan ge några problem alls, och även tyngre hundar brukar klara sig länge om man sköter dem korrekt. Dessutom är det skillnad på om HD:n har sitt ursprung i en grund eller slapp led. En något grund led kan du inte förändra, men en slapp led blir mycket bättre med muskeltränig. Simma med din hund och träna den i skog och mark, så har den de allra bästa förutsättningarna för ett långt och lyckligt liv.

Jag tycker inte att du behöver måla :devil: på väggen bara för ett C, ha det bara i bakhuvudet så att du tränar varierat och ser till att hunden hålls i lagom hull.

Mvh
Duvan

Eftersom grad A och B är godkända, så är C den första graden av HD, dvs lika med lindrig.
Skräm inte upp folk i onödan.

ockej. :)
Sunnan skrämde upp mig där. :(
Jag vill ha min älskling kvar i flera år :love:

Han är lite överviktig nu, men det skall jag ändra på.
Vi har som sagt bara hafft honom sen i fredags och han äter/åt bara husmans kost innan.
Men nu blir det hundfoder.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 633
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
694
Senast: MML
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 584
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Utreda för allergi eller inte