När jag arbetade med att röntga hundar AD/HD så sa "min" veterinär såhär:
Alla hundar med C, och framför allt D på höfterna blir halta förr eller senare.
Och berättade om de olika alternativen. dvs op, smärtstillande osv
Även Agrias veterinärer svarar så här:
Jag har en Jämthunds tik på 1,3 mån som nyligen är höftledsröntgad.. Hon fick HD grad C. alltså lindrig dyplasi. Hur kommer det påverka henne i framtiden, vågar jag låta jaga in henne, jag skrev om henne tidigare till er, om att hon är motionsovillig, kan det ha att göra med att hon får ont i höfterna?? Hon ska inom kort in på hälsokontroll för att kolla hjärta och ta blodprov.. Så än har nog varken jag eller er nå raka svar, men de jag undrar är om grad C är så pass att dom kan få ont. mvh/Wilmas matte.
Svar:
Många hundar med höftledsdysplasi Grad C och framför allt D,eller E utvecklar en deformerande artros i höftleden med benpålagringar i höftlederna. Detta leder till hälta för hunden har ont i sin höftled. Förändringarna beror på förslitning av ledbrosket. Förändringarna ökar med åldern. Det är omöjligatt enbart med utgångspunkt från röntgenbilder säga hur besvärad en hund är av sin dysplasi. En del blir tidigt halta medan andra blir halta senare i livet och en del kanske inte alls. Om en hund får ont i sina höftleder kan det förklara varför den inte vill motionera. Man skall undvika hård motion, hopp och dra pulka.
Min Goldenhane som blir 5 år i höst är halt på hö bakben, han har höftledsdysplasi grad C på vänster och grad B höger. Har varit hos veterinär och fått veta att han har artros på höger led därför haltar han och har ont. Finns det något att göra förutom att ge honom smärtstillande medicin, t ex operation? Är det skonsammare att simma än att springa? Han är mer ovillig att sätta sig nu, gör det ont?
Svar:
Man kan operera en hund med HD och artros. Vid operationen ersätts leden med en protes. Resultaten har varit mycket goda. Operationen görs endast på några enstaka djursjukhus t.ex. Regiondjursjukhuset i Strömsholm och Helsingborg. Det kan finnas fler som jag ej känner till. Kostnaden är cirka 30.000 kr per led. Ersättnig utgår inte alltid i försäkringen.
Det finns även andra mindre kostnadskrävande operationer t.ex. att hela höftledshuvudet tas bort.
Simning är skonsam motion. Han har säkert ont då ha skall sätta sig.
Om operation blir aktuell bör Du först kontakta Agrias kundtjänst beträffande ersättning i veterinärvårdsförsäkringen.
Hejsan! Vi har en Engelsk springerspaniel hane på 2 år som är röntgad och höfledsfel är konstaterat: HD: C VÄ, B HÖ HD: Slapp vänster led Bästa vi vet är att åka skidor tillsammans med sele men utan pulka. Han har aldrig visat något att han har ont eller lider av höfterna. Är det olämpligt med tanke på hundens höftleder att åka skidor? väldigt tacksam för svar mvh Mikael
Svar:
En hund med HD bedömd som C blir i de flesta fall halt på detta ben förr eller senare. Vid vilken ålder detta sker kan variera väldigt mycket. Man skall undvika att hunden blir fet. Det frestar på lederna. Man skall dessutom undvika motion som sliter på höfterna t.ex. att dra pulka. Att pulsa i djup snö låter påfrestande Allt beror ju på hur långa och många turer man gör.
Visst, det kunde vara värre, och det är individuellt.
Jag har dock varit med flera hundar med grad C som har ont.
Skulle själv vara mycket tveksam till att köpa en hund med grad C, tvivlar på att hunden skulle hålla.
MEN det är ju individuellt, vissa hundar är tuffare än andra. Så att det finns hundar som har D och klarar det hur bra som helst säger ju ingenting, när det lika gärna finns hundar som har C och haltar.