Vad menas med en tryckskada?

Sandra_99

Trådstartare
Hejsan!

Har en något pinsam fråga som jag hoppades att någon kunde hjälpa mig med.
När man säger att att en häst fått en tryck skada från en sadel, vad menar man då?
Hur visar sig dessa skador? Ar de synliga?

Hoppas på något svar :)

Sv: Vad menas med en tryckskada?

Sadeln har "tryckt" på något ställe för att den antingen inte passar eller har legat fel. Lite grand som när vi får skoskav eller ont i fötterna av för små skor.

Precis som med våra fötter kan skadorna se olika ut. Allt från riktiga sår till att det bara blir lite ömt. En vanlig reaktion efter en tryckskada är att hästen får vita hår. Oftast när en icke vit häst har vita hår på manken eller under sadeln. Så är det reaktion från ett täcke eller en sadel som inte suttit bra. Ett ärr kan man säga att det är. Det kan också uppstå på benen efter felaktiga skydd eller bandage.

Man kan också kalla det en tryckskada när hästen under en längre tid haft en sadel som tryckt på ett ställe så att blodtillförseln försämrats i muskeln. Utan blod atrofierar (krymper) muskeln och det blir en "grop" efter sadeln.

När man börjar jobba en sån häst utan den felande sadeln så brukar muskeln bulla upp ganska snabbt igen, om man tränar rätt. Det blir ofta ett problem som man upptäcker när man köpt en ny fin passande sadel, och sedan efter tre månader så passar den inte längre, för hästen har musklat sig så mycket, så då måste man köpa en ny sadel IGEN :crazy:

Tack sa mycket for era svar! Nagon som vet hur jag gar tillvaga for att fa tag i en sadel som ligger bra. Misstanker att den jag har nu ligger daligt (bomlos). Den dar gropen du pratade om finns dar.

Men for att da muskla om honom ar det ju ingen mening med att i nulaget innan han musklat "om" kopa en splitter ny sadel. Men begagnat ar ju en djungel.

Har inte heller direkt nagon runt mig som ar bra pa sadlar, sjalv ar jag vardelos.

Bor nere i Skane for tillfallet, nogon som kanner till nagon sadel utprovare (?) har nere?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
478
Senast: Anonym456
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 815
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar