Vad menar hon?

Tussemaja

Trådstartare
Mitt sto, quarter,11 år, haft henne i ett halvår: Hänt några gånger när jag stått och "kelat" med henne; kliat i nacken, smekt över nosryggen, kliat lätt under pannluggen å sånt - att hon plötsligt börjar gnägga på det där "kuttrande" viset som ston gnäggar mot sina föl, eller som det kan låta när ett sto ser eller träffar en hingst. Jag har genast avbrutit kelstunden för jag vet inte vad som kan hända sen... Till saken hör att det här bara hänt när jag står vid sidan om henne - i huvudhjöjd, aldrig när jag står framför henne. Det har bara hänt några gånger när jag uppfattat att hon verkligen njutit av smekningarna. Vad står det för och hur ska jag hantera det?

Sv: Vad menar hon?

När hon gnäggar så; höjer hon samtidigt huvudet, spetsar öronen och liksom verkar vara uppmärksam på något lite i fjärran?

Nej, hon är focuserad på mig, vänder huvudet mot mig om jag står vid sidan av hennes huvud, kröker aningens på nacken, igår höjde hon huvudet över mig. Tror hon att jag är hennes föl, en presumtiv pappa till fölet eller är det ett uttryck för dominans? Hon verkar vänlig men ändå känner jag att jag bör bryta där....
Detta har hänt tre gånger kanske, och det är när jag gett mig tid att stå och prata, kela med och klia henne länge.

Släpp tanken om dominans kontra undergivenhet, jag misstänker att hon menar "du och jag mot resten av världen matte". Jag har ju en märr som både busar med mig, kelar med mig och snackar och det finns inget dominant alls i det. Var glad över att du har en häst som visar att hon älskar dig lika mycket som du älskar henne.

Aha. Lite mer som ett dovt, lågmält gnägg kanske? (Helt klart en utmaning att beskriva en särskild typ av gnägg med ord....)

Om det rör sig om den typ av gnäggning jag föreställer mig så brukade en av mina hästar ibland göra så. Det kunde komma när vi stod i stallgången eller boxen och "pratade"/gosade. Han var valack så i det fallet hade det nog inget att göra med att ragga karlar eller passa föl :D Jag uppfattade det som förtroendefullt, kamratligt och kanske lite som att "har du inget godis att bjuda på möjligen?"... Det var ingen hotfull stämning eller stress/upprördhet i samband med dessa gnäggningar - men när jag tänker tillbaka på det så hade han nog ofta halsen lite krökt (men inte högt hållen) och nosen lite invikt när gnäggningarna kom.

Du verkar känna dig lite obekväm med situationen och så känner man vanligtvis inte utan anledning (så kanske har jag helt missuppfattat vilken typ av gnäggning det rör sig om) - därför tycker jag du ska lyssna till din känsla och intuition i första hand. Det där att hon håller sitt huvud över ditt skulle jag nog spontant tolka som att hon känner ett behov av att beskydda/dominera dig - om än inte på ett våldsamt vis. I så fall kanske du ska försöka avrunda gosestunden innan det beteendet utlöses - och avrunda besöket i stallet med att vara lite mer självsäker (så att det är så hon ser på dig nästa gång ni träffas). Tror att vissa hästar lätt uppfattar oss som lite "veka" när vi vill gossar och kelar för mycket och därför kan börja bli lite buffliga och bossiga själva istället. Det vill vi ju helst inte!:idea:

Hästarna behöver inte bli bossiga eller buffliga fast dom gärna vill vara tättintill. Min Madam brukar komma upp bakifrån om jag står med ryggen åt henne och då lyfter hon huvudet samtidigt som hon ställer bringan mot ryggen på mig och sen lägger hon huvudet på min axel och "kuttrar" lite grann. Jag har alltid haft en extrem närkontakt med alla djur och jag känner mig alltid bekväm och trygg i deras sällskap. Det har aldrig hänt några incidenter alls utan djuren och jag är trygga i varanns sällskap, ju närmre vi är varann desto bättre.

Tack för bra svar!
Ja, å ena sidan är gnäggljudet rart och lågmält - å andra sidan känner jag att det är nån form av utmaning/uppmaning. Ska låta det gå liiite längre nästa gång för att se vad som händer. Men det jag gjort hitintills är precis som du föreslår - runda av med en vänlig klapp och ett "nu räcker det för idag"...

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 300
Senast: Lisa2014
·
Relationer Min (före detta) sambo och jag har precis gått isär. Idag tog vi det slutgiltiga beslutet och han flyttade ut. Nu ligger jag här och kan...
Svar
5
· Visningar
1 383
Senast: Praeterea
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 992
Senast: Tussinussen
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 354
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka