Vad menar hon? *film*

Sv: Re: Sv: Re: Vad menar hon? *film*

Bara för att man kan lite om NH och läst på betyder dte inte att man ska kasta sig ut i stallet och testa på sin häst, det kan vara mycket farligt och man kan dessutom förvärra den relation man har till hästen om man gör fel.

Jag anser att alla som vill testa på NH för första gången antingen skall gå kurs eller ringa ut en instruktör.

Du kan väl säga att jag har läst några böcker...

Följande var inte riktat till dig utan till de som läser på forumet eller på annat sätt komemr i kontakt med NH öevr nätet eller via en bok.
Det är en varning eftersom det uppenbarligen behövs.
Unga som gamla ser en sak och missar mycket av de små signalerna som en häst skickar ut, resultatet blir att de bryter ner hästen eller skapar en "problemhäst".

Sedan anser jag inte att människan ska sätta hästen i en sådan situation att den känner sig vad du kallar för trängs (pressad/oförstående).
Om man hamnar i en sådan situation där hästen står och säger Vad? vad! VAD!?!?
Om man är medveten och kunnig så är man också medveten om att man missat lite i hästens signaler i den situationen.
I en sådan situation fortsätter jag personligen att be om det jag försöker förmedla, men mer tydligt samtidigt som jag är mindre drivande.
Man kan tala tydligt utan att för den skull hettsa på en individ.

Om jag slutar i den situationen så har hästen aldrig förstått vad det är jag försöker förmedla.
Hästen behöver inte känna sig pressad bara för att jag fortsätter be om samam sak.

Om en person hamnar i situationen att detta upprepar sig om och om igen och de forsätter att trampa på samma ställe, så bör man ta hjälp av en tränare att reda ut problemet.

Det är en av orsakerna till att jag anser att folk inte ska läsa om NH och sedan testa själv.
Då händer sådana saker, som att man pressar på för hårt och gör att hästen känner att den inte förstår.
Sådant skapar bara större problem än lösningar.

Re: Sv: Re: Sv: Re: Vad menar hon? *film*

Följande var inte riktat till dig utan till de som läser på forumet eller på annat sätt komemr i kontakt med NH öevr nätet eller via en bok.
Det är en varning eftersom det uppenbarligen behövs.
Unga som gamla ser en sak och missar mycket av de små signalerna som en häst skickar ut, resultatet blir att de bryter ner hästen eller skapar en "problemhäst".
På så vis hänga jag fullständet med dig:)
Sedan anser jag inte att människan ska sätta hästen i en sådan situation att den känner sig vad du kallar för trängs (pressad/oförstående).
Om man hamnar i en sådan situation där hästen står och säger Vad? vad! VAD!?!?
Om man är medveten och kunnig så är man också medveten om att man missat lite i hästens signaler i den situationen.
I en sådan situation fortsätter jag personligen att be om det jag försöker förmedla, men mer tydligt samtidigt som jag är mindre drivande.
Man kan tala tydligt utan att för den skull hettsa på en individ.
Det också håller jag med om, men det är du och jag. Vad jag har försökt att säger förut är för en person som är inte lika "utbildad". Det är helt onödig att en okunnig ska sätta press/trängas på en häst och fram kallas ett särskilt beteende. Igen allt vi har diskuterat är om den lil video snett inte hästar i allmänt. Just då, skulle jag har de backa för att får bort den "gräns" bekämmer ur vägen innan jag fortsatt att skicka hästen nånstsans. Du måste kunne kommer i närheten för att förmedla dina önskningar.I annat ord tabort den första problemet (stegring/huvud kastning/gränsen) så brukar följer de andra med.

Om jag slutar i den situationen så har hästen aldrig förstått vad det är jag försöker förmedla.
Spela ingen roll, det har dykt upp ett annan problem som är viktigare. Och om fortsätter pressar så kommer hästen (kanske) vinna denna utmaning ändå. Så nu kan det finnas ett störe problem.

Hästen behöver inte känna sig pressad bara för att jag fortsätter be om samam sak.
Nej de behöver inte känna pressad men många gör det ändå. Som en person klostrofobi, de behöver inte var i en kista det räcker för vissa att vara i ett rum utan fönster.

Om en person hamnar i situationen att detta upprepar sig om och om igen och de forsätter att trampa på samma ställe, så bör man ta hjälp av en tränare att reda ut problemet.
Du skriver det väldigt ofta i dina inlägg och jag tycker du är helt rätt. Men tyvär är det många som inte kommer göra så. Jag vill att folk vet att det är mer till NH än att vara bara ledare, kräva respekt, vifta repet, stand your ground! bla bla Det är tyvär väldigt sällan att folk kommer längre än t ex de 7 lekar. Sen ta det slut och de använder det hela tiden som NH. hästen blir frustrerad och de har mer problem än när de börjat. Utan att tänka att det finns så mycket om bara hur hjärna/instinkter/kroppen fungera. Man kan lösa vissa problem med att göra saker tvärtom än vad man tror.

Det är en av orsakerna till att jag anser att folk inte ska läsa om NH och sedan testa själv.
Då händer sådana saker, som att man pressar på för hårt och gör att hästen känner att den inte förstår.
Sådant skapar bara större problem än lösningar.
Men det faktis finns vissa program man kan läsa/dvd utan en instruktör. Men jag håller med att jag också tycker folk ska minst första gången att hålla på med NH ska till en intruktör för grundarna och svårare problem.

Sv: Vad menar hon? *film*

Har väl inget direkt råd till dig. Ville bara säga att vi har ägt en syster till din häst och när jag försökte lära henne lite nh genom att hon skulle gå runt mig i en cirkel så gjorde hon lite som din, ruska på huvet och gick emot mig ganska hotfullt och ville inte alls göra som jag bad henne. Sen när jag "lekte" lite med henne lös i paddock så jagade hon mig så man fick hålla sig undan (jag skyller dock inte på henne "ger man sig in i leken får man leken tåla"). Hon var annorlunda i psyket mot andra hästar jag tränat ledarskap med. Hon verkade inte vilja lära sig. Annars var hon toppenmysig häst.

Obs! detta var riktat till TS Tussilago!!!

Verkar som hon stannar upp för att du givit ngt tecken som hon väntar på/inte riktigt vet vad du vill med?

Tack för svaret! Kanske har det med att göra att jag är otydlig, ska försöka tänka på det! Jag brukar försöka förflytta mig mot hennes bakdel o visa att hon ska gå ifrån mig, då snurrar hon efter o håller huvudet vänt mot mig hela tiden. för skritt har jag bara smackning, trav är sssss galop kan hon inte än o jag har inget kommando för det. Syftet med den här grejen i ridhuset var enbart att få henne att springa av sig då hon stått inne hela dagen. Hade inga tankar på träning alls då. Nästa gång ska jag försöka vara tydlig, o se om problemt återkommer.

Jag upplever det som om hon hotar mig. Efter denna film gjorde hon samma sak men då stegrade hon, och väjde inte undan utan i princip knallade rätt över mig..Kändes inte så kul att med en shire som gör så..kan det handla om hot? Eller att hon utmanar mig på något vis?

Jag har tyvärr inga högtalare så jag kan höra ljudet till videon men den likheten jag kan se i din häst beteendemönster och en häst som jag hjälpte en gång var att ägaren trodde att hästen hotade och det ledde till att hon gick på mer mot den. Jag såg att den ville vara med henne men samtidigt var osäker så istället för att springa där i från så försvarade den sig och blev osäker.

Det kan nog vara samma sak här (liknande) och den enda anledningen är j missuppfattning i kroppspråket vilket är skönt att veta. Det är bara läsa på och förstå varandra!
Lycka till!

Hej. Har inte läst alla svar... men jag tycker hon tydligt ber om att få leka med dig! :) Och när du inte svarar på hennes inbjudan hittar hon på annat att sysselsätta sig med...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka