Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilket ställer en annan fråga, nämligen varför?Tänkte hon skulle få busa av sig lite bara!
Jag såg det som hon sa att hon vill att hästen kan springa av sig lite och vill filma samtidet (fast jag hålla med dig vad du sa om att så fort vi kommer i kontakt med hästen måste vi var medveten om vad vi gör) Och hon skulle kunne fortsätter filma tycker jag men med lite mer kommunikation mellan de två.Jag tycker precis som du att det är på många sätt positivt att få se en filmsnutt i st f en massa förklaringar i text.
Nackdelen i det här fallet är att hon filmade själv, samtidigt som hon försökte jobba med hästen. Om du har filmat själv, så vet du vilken koncentration det kräver. Det blir liksom inget över till hästen och arbetet med den.
Förutom det faktum att kamera framför ansiktet antagligen stör hästens möjligheter att läsa filmaren.
Det blir, på ren svenska , skit av det åt något håll. Jag hölls tidigare och filmade åt en idrottsförening, och det tar nästan allt koncentration om man ska få till det.Och hon skulle kunne fortsätter filma tycker jag men med lite mer kommunikation mellan de två.
Är osäker på hur du menar. Jag ansåg inte att hästen var rädd för kameran. Däremot skymmer den ju en stor del av människans ansikte, och det tillhör ju det vi kommunicerar med. Dessutom blir resten av kroppsspråket lidande av att en hand håller upp kameran hela tiden.Precis varför jag skulle har fortsätt filmat för att hitta en ny utamaning. Det ska inte vara om kameran, det ska vara om vad vi gör till deras reaktion till kameran och andra förmål.
Precis som många andra har varit inne på här så är du inte rätt placerad i stort sett hela tiden... Hästen är uppmärksam på dig men när den inte fattar vad du menar börjar den hitta på egna saker för den fattar ändå inget, om du förstår vad jag menar.
Tips
Stå alltid vid skänkelläget när du vill att hästen ska gå framåt. Vill du sakta ner eller stanna hästen placerar du dig framför skänkelläget. När hästen har stannat och vänt sig emot dig så är den i själva verket artig. Tycker vid ett utanv de tillfällena att hästen står och tuggar samtidigt. Detta är mycket bra och i det läget ska du oxå stanna och gärna titta ner i marken för att visa hästen att den har gjort rätt. "Du ger eftergift med dina ögon". Testa med det så ska du se att den slutar att kasta med huvudet och stegra sig. Du ska till slut kunna gå fram och smeka den lite för att sedan be den börja gå igen. Det är jättelätt att få en sån häst som din att gå som killens i den andra videosnutten i den här tråden. Men man måste ju kunna det, kontakta någon tränare som håller på med den här typen av löslongering så att du får det rätt innan hästen börjar strunta i dig än mer och det kan bli rejäla konflikter av det.
Jag ska jobba med mig själv, för att göra hennes liv lite bättre..
Här lägger jag en liten film på min häst då hon springer lös i ridhuset. ca 50 sek in i filmen ställer hon sig mot mig, o flaxar med huvdet. ibland stegrar hon även där. vad tror ni hon menar? Jag vill se om ni uppfattar det på nåt annat sätt än mig.. Det är litye skumma ljud med på filmen, bla nåt som låter som m jag säger hmmmm, men mig vetrligen gjorde jag inte det. kan vara vinden, bortse från allt sånt.. Tack! Hoppas nu detta funkar!
http://www.youtube.com/watch?v=mH-uz-ZOVqs
Glömde, vad är lösningen tycker ni, om ni nu ser det som ett problem?
Tusen tack! Blir glad när du säger att hon är en duktig häst o har chanser att bli bra på det där.. Men vet nån en tränare runt Jönköping som är bra på detta?
Det blir, på ren svenska , skit av det åt något håll. Jag hölls tidigare och filmade åt en idrottsförening, och det tar nästan allt koncentration om man ska få till det.
Alternativet vore att koncentrera sig på hästen och låta kameran "fara med", men den upptagningen blir allt annat än proffsig
Är osäker på hur du menar. Jag ansåg inte att hästen var rädd för kameran. Däremot skymmer den ju en stor del av människans ansikte, och det tillhör ju det vi kommunicerar med. Dessutom blir resten av kroppsspråket lidande av att en hand håller upp kameran hela tiden.
Jag tyckte inte att jag såg några "anti-kamera-tendenser" hos hästen, så träning i den vägen verkar överflödigt.
I en förlängning, när man själv och hästen börjat förfina kommunikationerna, kan det vara intressant att ställa större krav i den vägen. Kanske att det i slutändan räcker med ett finger genom en presenning för att "dirigera"?
LIA
Vi tar denna shiren t ex (och detta är en almänt diskation/åsikt inte en lektion åt dig LIA) en kall blod som vi vet är helt "wired" annorlunda än en arab.
Men jag tycker däremot inte att hon gör "rätt" i att stegra mot mig, vilket hon har gjort på riktigt, och en gång även bara gått rätt över mig. Även om jag beter mig som en riktig idot tycker jag inte att det är ett okej sätt att lösa det på...