Vad menar hon? *film*

Sv: Vad menar hon? *film*

Tacktack! men jag försökta faktiskt inte jobba henne, men jag inser att egentligen är det "jobb" varje gång man hanterar sin häst. Tänkte hon skulle få busa av sig lite bara! Japp, nån annan får sköta filmningen nästa gång som sagt!*ler*

Tänkte hon skulle få busa av sig lite bara!
Vilket ställer en annan fråga, nämligen varför?
Hon visar för mig inga som helst tecken på behov eller ens vilja att "busa". Däremot en öppenhet och nyfikenhet, vilket jag uppskattar. Jag tycker du ska spinna vidare på det!

Att busa/leka med sin häst är kul, om den är med på noterna. Men att bara jaga på den är kanske inte vad hästen anser vara skoj? Fr a inte om den inte förstår varför.

Jobb eller hantering eller lek eller ... Det väsentliga är att man tänker på att man har en kommunikation med sin häst så snart den ser eller hör en. Den väntar s a s inte på tilltal i det fallet. Bl a därför är det viktigt att man är tydlig i sitt beteende när man vill hästen något, så den kan slappna av i övrigt. Fr a gäller det vårt mänskligt klumpiga kroppsspråk. ;)

Jag gillar f ö också din häst, det jag nu kunde se på min dåliga skärm. Ta väl vara på den.

LIA

Tack så mkt, hon är underbar! värlades mest sociala o vöänliga häst, nästan lite väl ibland.. Inser att jag har mkt o öva inna jag kan behandla henne som hon förtjänar.

Hon skulle få springa av sig lite ridhuset pga att hon ståttt inne hela dagen i sin box pga dåligt väder. Jag tycker att hästarna ska röra sig lite varje dag, särskilt när de är så unga.

Och hur tycker du att jag ska spinna vidare på hennes nyfikenhet o öppenhet?

Idag försökte jag få henne att bli lite intresserad av en fotboll i ridhuset, men det var inget vidare tyckte hon..

Jag tycker precis som du att det är på många sätt positivt att få se en filmsnutt i st f en massa förklaringar i text.
Nackdelen i det här fallet är att hon filmade själv, samtidigt som hon försökte jobba med hästen. Om du har filmat själv, så vet du vilken koncentration det kräver. Det blir liksom inget över till hästen och arbetet med den.
Jag såg det som hon sa att hon vill att hästen kan springa av sig lite och vill filma samtidet (fast jag hålla med dig vad du sa om att så fort vi kommer i kontakt med hästen måste vi var medveten om vad vi gör) Och hon skulle kunne fortsätter filma tycker jag men med lite mer kommunikation mellan de två.

Förutom det faktum att kamera framför ansiktet antagligen stör hästens möjligheter att läsa filmaren.

Precis varför jag skulle har fortsätt filmat för att hitta en ny utamaning. Det ska inte vara om kameran, det ska vara om vad vi gör till deras reaktion till kameran och andra förmål.

Precis som många andra har varit inne på här så är du inte rätt placerad i stort sett hela tiden... Hästen är uppmärksam på dig men när den inte fattar vad du menar börjar den hitta på egna saker för den fattar ändå inget, om du förstår vad jag menar.

Tips
Stå alltid vid skänkelläget när du vill att hästen ska gå framåt. Vill du sakta ner eller stanna hästen placerar du dig framför skänkelläget. När hästen har stannat och vänt sig emot dig så är den i själva verket artig. Tycker vid ett utanv de tillfällena att hästen står och tuggar samtidigt. Detta är mycket bra och i det läget ska du oxå stanna och gärna titta ner i marken för att visa hästen att den har gjort rätt. "Du ger eftergift med dina ögon". Testa med det så ska du se att den slutar att kasta med huvudet och stegra sig. Du ska till slut kunna gå fram och smeka den lite för att sedan be den börja gå igen. Det är jättelätt att få en sån häst som din att gå som killens i den andra videosnutten i den här tråden. Men man måste ju kunna det, kontakta någon tränare som håller på med den här typen av löslongering så att du får det rätt innan hästen börjar strunta i dig än mer och det kan bli rejäla konflikter av det.

Och hon skulle kunne fortsätter filma tycker jag men med lite mer kommunikation mellan de två.
Det blir, på ren svenska ;) , skit av det åt något håll. Jag hölls tidigare och filmade åt en idrottsförening, och det tar nästan allt koncentration om man ska få till det.
Alternativet vore att koncentrera sig på hästen och låta kameran "fara med", men den upptagningen blir allt annat än proffsig.

Precis varför jag skulle har fortsätt filmat för att hitta en ny utamaning. Det ska inte vara om kameran, det ska vara om vad vi gör till deras reaktion till kameran och andra förmål.
Är osäker på hur du menar. Jag ansåg inte att hästen var rädd för kameran. Däremot skymmer den ju en stor del av människans ansikte, och det tillhör ju det vi kommunicerar med. Dessutom blir resten av kroppsspråket lidande av att en hand håller upp kameran hela tiden.
Jag tyckte inte att jag såg några "anti-kamera-tendenser" hos hästen, så träning i den vägen verkar överflödigt.

I en förlängning, när man själv och hästen börjat förfina kommunikationerna, kan det vara intressant att ställa större krav i den vägen. Kanske att det i slutändan räcker med ett finger genom en presenning för att "dirigera"? ;)

LIA

Precis som många andra har varit inne på här så är du inte rätt placerad i stort sett hela tiden... Hästen är uppmärksam på dig men när den inte fattar vad du menar börjar den hitta på egna saker för den fattar ändå inget, om du förstår vad jag menar.

Tips
Stå alltid vid skänkelläget när du vill att hästen ska gå framåt. Vill du sakta ner eller stanna hästen placerar du dig framför skänkelläget. När hästen har stannat och vänt sig emot dig så är den i själva verket artig. Tycker vid ett utanv de tillfällena att hästen står och tuggar samtidigt. Detta är mycket bra och i det läget ska du oxå stanna och gärna titta ner i marken för att visa hästen att den har gjort rätt. "Du ger eftergift med dina ögon". Testa med det så ska du se att den slutar att kasta med huvudet och stegra sig. Du ska till slut kunna gå fram och smeka den lite för att sedan be den börja gå igen. Det är jättelätt att få en sån häst som din att gå som killens i den andra videosnutten i den här tråden. Men man måste ju kunna det, kontakta någon tränare som håller på med den här typen av löslongering så att du får det rätt innan hästen börjar strunta i dig än mer och det kan bli rejäla konflikter av det.

Tusen tack! Blir glad när du säger att hon är en duktig häst o har chanser att bli bra på det där.. Men vet nån en tränare runt Jönköping som är bra på detta?

Nu är jag inte, in any way någon nh-expert. Men den händelsen du refererar till, vid runt 50 sekunder så går du rakt mot hästens huvud och smackar som en tok. Vad vill du att hästen ska göra? Hon försöker på alla sätt att ta reda på det och börjar till slut småstegra och frågar "var det detta du menade?" Vet du själv vad du vill? Att smacka bör man inte göra i annat fall än bakifrån när man arbetar hästen lös sådär, du vill med en smackning "fösa undan hästen från dig", hon löser det genom att stegra.

Sedan tycker jag personligen att det är ett hemskt smackande på dig mest hela tiden, vad hästen än gör. Om hästen inte lyssnar när du smackar och därmed springer fortare (för det är väl det du vill?) så måste du vara tydligare, eller om man så vill "öka pressen". Att öka pressen inkluderar i min bok att veva med armar alt. tillhyggen som spön och dylikt, hoppa upp och ner, plötsliga utrop etc. Inte bara fortsätta smacka, för som du märker så skiter hon i det tillslut. Men jag är som sagt inte någon expert på ämnet... ;)

Är medveten om det, o jag kan bara säga att jag tänker på det. Tror at jag var värre denna gång än vanligt tyvärr. Det är mitt första kallblod, o ibland kan jag bli knäpp på att hon är så "seg". Hade en arab inna, o travare, o två halvblod.. Lite skillnad på häst o häst.. jag tänkte på det senast igår då jag hade henne i ridhuset att inte smacka.. Så jag vet..

Men jag tycker däremot inte att hon gör "rätt" i att stegra mot mig, vilket hon har gjort på riktigt, och en gång även bara gått rätt över mig. Även om jag beter mig som en riktig idot tycker jag inte att det är ett okej sätt att lösa det på...

Jag ska jobba med mig själv, för att göra hennes liv lite bättre..

Senast ändrad:

Det låter som om du nynnar... :D ;)

Så till hästens beteende.

Det du gör är en dominant handling, du driver hästen. Detta används för att visa rang, och dominans, av en individ mot en annan individ.

Ex. kan tas en häst som släpps ihop med en ny flock, om ledarhästen är dominant och inte vill släppa in den i flocken kan den låta den nya hästen få springa yttervarv runt flocken medans ledarhästen tar innervarv och får springa kortare sträcka.
Samma metod används i en corall.

Den som flyttar på andra har högre rang (men är nödvändigtvis inte ledaren).
Detta kan ses när två hästar som är relativt nära varandra i rang "diskuterar" om en hög med hö, där försöker hästarna att behålla mark så länge som möjligt, att behålla sina framben på samma plats så länge som möjligt är en sorts kraftmätning av rang. Den som viker undan snabbast "förlorar".
Dominansen sitter mycket i bogen på en häst.

Genom att driva runt hästen i ridhuset utmanar du henne och hennes position.

Det hästen gör är att testa dig.
Du säger "Jag är högre i rang", hästen säger "Det vill jag allt ta reda på själv genom tester".

Hennes beteende är en utmaning på dig, hade du backat undan och visat att du inte tordes genomföra din drivning hade du bevisat för henne att du inte står vid dit ord och att hon kan driva iväg dig bara hon lägger lite press på dig.

I stort sett kan man se det som om hon försöker få dig att springa runt i ridhuset istället.

Positioner och rang är inget som skall ses som något negativt.
En häst behöver en social struktur för att känna sig trygg, precis som vi människor.
En flock utan social struktur skulle bli en lätt föda för rovdjur.
Det är en fråga om överlevnad och mental harmoni.

En häst vill sälland Egentligen vara ledaren, men den ser inte heller någon orsak till att följa en individ som är mindre lämpad än den själv som ledare, eftersom detta skulle innebära mindre säkerhet om den varit vild.
Hästen själv ser inte sitt liv som att den lever säkert. Den är ett bytesdjur och har överlevt tack vare de instinkter den har.

Om en människa bevisar sig bättre lämpad som ledare genom visdom och självsäkerhet så kommer hästen att friviliigt, och tacksamt, att lämna över ledarskapet till människan. Det är bara besvärligt, ansvarskrävande och betyngande att vara ledare i hästens ögon.
Som ledare har man enormt stort ansvar.

Här lägger jag en liten film på min häst då hon springer lös i ridhuset. ca 50 sek in i filmen ställer hon sig mot mig, o flaxar med huvdet. ibland stegrar hon även där. vad tror ni hon menar? Jag vill se om ni uppfattar det på nåt annat sätt än mig.. Det är litye skumma ljud med på filmen, bla nåt som låter som m jag säger hmmmm, men mig vetrligen gjorde jag inte det. kan vara vinden, bortse från allt sånt.. Tack! Hoppas nu detta funkar!
http://www.youtube.com/watch?v=mH-uz-ZOVqs
Glömde, vad är lösningen tycker ni, om ni nu ser det som ett problem?

Tusen tack! Blir glad när du säger att hon är en duktig häst o har chanser att bli bra på det där.. Men vet nån en tränare runt Jönköping som är bra på detta?

Tyvärr så vet jag ingen i Jönköping med omnejd. Gå in på någon/några NH-sidor på nätet och fråga om det finns någon som har gått kurs hos någon duktig och som själv undervisar i närhetan av där du bor. Det är nog det bästa tipset jag kan ge + att avvakta med löslongeringen helt tills du får hjälp.

Många bra och vettiga svar i alla inlägg ovan, det finns en liten sak jag vill tillägga: ha klart för dej hur du får henne att förstå vad du menar, dvs hur du belönar när hon gör det du vill. Använd då helst negativ förstärkning (positiv som t.ex röst är bra, men måste ju läras in och användas tillsammans med negativ förstärkning). Alltså: du släpper trycket, backar av, i samma millisekund som hästen gör det du önskar. Tycker du det är svårt att hinna med när hon är lös så börja träna ditt kroppsspråk redan i stallgången eller när ni arbetar i lina. Du skriver ju att du flyttar hennes bakdel, kom ihåg att alltid backa av för varje enskilt steg hon flyttar (vilket du kanske redan gör) och befäst ditt kroppsspråk så du har det med dej när du jobbar henne lös också, och så småningom när du rider. Det är detta som är tajming! Att kunna ge rätt signaler i rätt ögonblick och på rätt ställe, men framför allt att kunna ge efter när hästen gör "rätt".

Re: Sv: Vad menar hon? *film*

Det blir, på ren svenska ;) , skit av det åt något håll. Jag hölls tidigare och filmade åt en idrottsförening, och det tar nästan allt koncentration om man ska få till det.
Alternativet vore att koncentrera sig på hästen och låta kameran "fara med", men den upptagningen blir allt annat än proffsig

Är osäker på hur du menar. Jag ansåg inte att hästen var rädd för kameran. Däremot skymmer den ju en stor del av människans ansikte, och det tillhör ju det vi kommunicerar med. Dessutom blir resten av kroppsspråket lidande av att en hand håller upp kameran hela tiden.
Jag tyckte inte att jag såg några "anti-kamera-tendenser" hos hästen, så träning i den vägen verkar överflödigt.

I en förlängning, när man själv och hästen börjat förfina kommunikationerna, kan det vara intressant att ställa större krav i den vägen. Kanske att det i slutändan räcker med ett finger genom en presenning för att "dirigera"? ;)

LIA

Hästen behöver inte vara rent tok rädd av nåt för att det blir obekvämt med en ny sits. Att h*n hade kameran framför sig ändrade hela beteende för hästen. Om man ser en häst har ett problem med nåt så skulle jag inte behöver spela in reaktion just då (stäng av kameran) men fortfarnde har kamera i samma stället. Jag vet av en tjej som hade problem att longera, kom på att det var för hon tog på sina vinter handskar som var annorlunda.
Jag vet vi båda två vet att hästar är enormt kännsligt till ändringar. Så Jag ser det som att hästen var misstänktsamt om det som var på gång Jag skulle fortsatt med kameran till hästen var ok med att det fanns framför mig.

Att backa undan och låt hästen har sin "space" och använder ett "approach and retreat" metod så hästen kan väna sig till ett ny föremål är enormt och viktig sätt för att bygga ett förhålande med kammunikation och förtroende. Och faktis är väldigt enkelt. Men med detta som går runt just nu med att vara ledare, Kräva respekt från hästen, Stand your ground, vik inte! Är saker som folk har (tycker jag) ställt i fäl ordning. Och vissa kommer får problem för det.

Vi tar denna shiren t ex (och detta är en almänt diskation/åsikt inte en lektion åt dig LIA) en kall blod som vi vet är helt "wired" annorlunda än en arab.

dååååå:mad: fick främande, jag fortsätter senare.....

to be continude.....

Sv: Re: Sv: Vad menar hon? *film*

Vi tar denna shiren t ex (och detta är en almänt diskation/åsikt inte en lektion åt dig LIA) en kall blod som vi vet är helt "wired" annorlunda än en arab.

Hm...om man med detta (wired) menar att hästen är lite skruvad i huvudet så håller inte jag med. Den reagerar helt normalt med tanke på att den inte får några tydliga direktiv.

CS menar att den, såsom varande kallblod, har andra "kopplingar" i huvudet än en arab.

LIA

Ok, då förstår jag vad h*n menar... Håller dock inte med om det helller =) Det beror oftast på hur de har blivit hanterade innan, oavsett ras.

Du menar att en ardenner är lika "het" som en arab? Tycker inte jag.

Lite OT, men håller du inte med om att olika hästraser är olika även mentalt? Dom är ju trots allt framavlade för att vara olika!

Naturligtvis har du annars rätt i att hanteringen betyder mycket, om än inte allt. Det går att få en ardenner stirrig och en arab coool, om man bara vill. På det sätt araber visas upp, kan man tro att man vill ha dom så stirriga som möjligt.

LIA

Men jag tycker däremot inte att hon gör "rätt" i att stegra mot mig, vilket hon har gjort på riktigt, och en gång även bara gått rätt över mig. Även om jag beter mig som en riktig idot tycker jag inte att det är ett okej sätt att lösa det på...

Menne... i min mening är det ju exakt rätt hon gör. Du går mot henne, rakt framifrån = säger till henne, gå inte vänster, gå inte höger, utan gå undan från mig (du smackar på henne) Jag ser inte hur långt ifrån väggen hon är, men hon ser den enda vägen "bort" som uppåt. Det du skulle gjort för att hon skulle sluta stegra är att flytta dig i sidled = "öppna en dörr åt höger eller vänster".

Saken är den, att flyttar jag mig åt sidan, följer hon efter, och håller huvudet vänt mot mig, så det hjälper inte..
Jag håller nog med "Sammet" lite..
Men jag håller fortfarande med om att jag säkert gör fel. Men det spelar ingen roll, hon ska baske mig inte göra så. Och det har hänt i olika situationer på olika ställen att hon stegrat mot mig, även ute i hagen. Och där finns plats. jag tänka på hur läget ser ut om det händer igen, vilket jag hoppas det inte gör, nu när jag blivit lite klokare av era svar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka