Vad menar hon? *film*

Sv: Vad menar hon? *film*

Står fast vid vad jag skrivit innan men kom att tänka på vad jag läst tidigare ang kallblod vs andra hästar...

Visserligen ska kallblod ha samma gränser som andra hästar ,men kan reagera/agera annorlunda än dem. Tex så lyssnar kallblod bättre på kommandoord än kroppsspråk antagl därför att dom använts mest som dragdjur i olika former varvid rösten varit det viktigaste instrumentet vid kommunikation.

Detta har jag märkt när jag jobbat den nordsvenska hingst som står på samma ställe som mina hästar. Om han testar lite så lyssnar/tar han åt sej mer om jag säger något (a-a!) än om jag skulle slita i han eller mota bort honom m kroppsspråk samma om man gör cirkling game (typ longerar) med honom så bryr han sej inte så jättmycket om min position gentemot honom däremot är han hela tiden mycket koncentrerat uppmärksam på om jag har något att säga även om det går ston förbi (och han är en mycket hingstig hingst på säkert 8-900 kilo).

Läs även hästfocus, Sven Forsström (vet ej hur bra han e eg annars men här har han skrivit mycket bra)skrev i förra (ev förrförra med) och detta numret om hur kallblod kan vara lite annorlunda att träna än andra hästar. Nu skrev han väl mest om sin kallblodstravare men jag kände att mycket av det han skrev passar in på många andra kallblod jag träffat...

Bla. svar till som har kommit efter förgående tråd

Vi tar denna shiren t ex (och detta är en allmänt diskation/åsikt inte en lektion åt dig LIA) en kall blod som vi vet är helt "wired" annorlunda än en arab….

…De har en längre ”fuse” (tändrör, stubintråd?) och en kortare flykt avstånd. Varav har en arab en kortare ”fuse” och en längre flykt avstånd. Taktiker mot en arab sällan fungera mot en kallblodhäst. Att de har ett annat mentalitet så måste vi också skapa en. Om trådskaparen fortsätter med shiren som hon har gjort med sina andra warm/hot bloded hästar och vänta in samma respons så h*n kommer skaffa mer problem. Jag tror därför många har problem med de stora hästar för de tror de fungera lika som de sista varmblod hästar de hade förut.

Det som smulan sa om gränser hålla jag inte med heller oavsett ras. Alla hästar, alla ras har olika gränsar precis som oss. Det är vad gör våran ”personality”. Hästen i filmen vidade tydligt vart hennes gräns (hennes eget personligt ”space”, vart hon kännde säkert) var och matte/husse gick rakt förbi den och fortsatt. Resultatet var ganska klar.

Jag har haft NSK som var hur lätt som helst och andra som du kunde inte flytta med ett lastbil (som de flesta har varit). Och en, vad jag tyckte, ganska aggressiv av lärd respons och självsäkerthet. Men det ända de hade gemensamt var ”release” och avstånd när de behöver det. (samma med många andra raser fast man ska har även mer tålamod) Att har det tänkande att ”stå din mark” är ett ”losing battle”. För jag hoppas inte att det finns folk som ska står kvar när de har en ardenner som är ”lite” upprörd och vill förbi. Finns andra sätt att ta över makten än det sättet. DIN SÄKERHET FÖRST!!!

Ett poäng till:

Att en häst stegra och kasta huvud betyder inte först och främst att den är aggressiv eller att den försöker ta över makten. Att man backa undan vid en sits som i video inte betyder att man har förlorad. Hästen just då var inte aggressiv. Men det var/är på väg att blir beredd att slå för får sitt liv. Fast ”vi” ser ingen fara, hästen visade att den var trängd och det tar inte mycket för en osäkert/rädd häst (det finns många mer täcken än att en häst totalt flippa ur att vissa den är rädd) att känna sig att den måste slås, som normalt ser ut som aggressivhet.

Det mer komplicerad ni gör det som problem det mer svårare det blir att fixa det.

Som sagt förut det är ganska enkelt att får henne sluta vad hon gör.Ger henne vad hon behöver, respekt.

Du menar att en ardenner är lika "het" som en arab? Tycker inte jag.

Lite OT, men håller du inte med om att olika hästraser är olika även mentalt? Dom är ju trots allt framavlade för att vara olika!

Naturligtvis har du annars rätt i att hanteringen betyder mycket, om än inte allt. Det går att få en ardenner stirrig och en arab coool, om man bara vill. På det sätt araber visas upp, kan man tro att man vill ha dom så stirriga som möjligt.

LIA

Hm...vad jag menar är bl a att en oartig häst är en oartig häst, sen är det upp till den som hanterar hur mycket energi man vill ha i hästen. Upplever att de oartiga kallblod jag hanterat generellt har krävt en rejäl och snabb tillrättavisning och sen har de ibland blivit mer uppmärksamma, alerta och rört sig med mer energi än en "arab".

Vad menar du med "oartig"?
På vad sätt "energi"?

Jag undrar om vi talar om samma saker?

LIA

Oartig = hästen är inte uppmärksam på mig i samband med att den vill flytta på mig/dominera mig.

Energi = med hur mycket motor man vill att hästen ska röra sig med.
(Spontan förklaring av motpoler - westernridningens jog kontra ökad "dressyrtrav") Själv föredrar jag någonstans mitt i mellan när jag löslongerar i trav. Beror i inledningsskedet (ny häst eller ny dag) på hur uppmärksam hästen är och hur mycket den är uppe i varv av sig själv.

Oartig = hästen är inte uppmärksam på mig i samband med att den vill flytta på mig/dominera mig.
Energi = med hur mycket motor man vill att hästen ska röra sig med.
Hur kommer det in i jämförelsen kallblod/arab? Jag hänger som vanligt inte med. :o

LIA

Jag jämför inte alls där. Du ville veta hur jag såg på "oartig" och "energi", så jag förklarade enbart det.

vad jag menar är bl a att en oartig häst är en oartig häst, sen är det upp till den som hanterar hur mycket energi man vill ha i hästen.
Det var närmast det här jag tänkte på.

LIA

Jag ser ingen skillnad, så jag vet inte vad du är ute efter... En arab kan även bete sig som ett kallblod och vice versa, så jag generaliserar inte ö h t när det gäller raser, möjligtvis kan jag generalisera olika kön, om det är ett sto, valack eller en hingst.

OK, så då är vi tillbaka vid: Lite OT, men håller du inte med om att olika hästraser är olika även mentalt? Dom är ju trots allt framavlade för att vara olika!
Om vi bortser från undantagen så menar du att ett k b och en arab är lika?

LLA

OK, så då är vi tillbaka vid: Lite OT, men håller du inte med om att olika hästraser är olika även mentalt? Dom är ju trots allt framavlade för att vara olika!
Om vi bortser från undantagen så menar du att ett k b och en arab är lika?

LLA

Vad jag menar är att jag inte ser någon skillnad i hanteringen baserat på vad hästen av för ras, utan på vad den har för temperament och personlighet. Att det sedan finns undantag som inte är representativa för rasen är en annan fråga. Vad jag har diskuterat är alltså inte ngn rasstandard mentalt sett, utan hanteringen. Det var nog där vi tappade bort varandra...:)

Menne... i min mening är det ju exakt rätt hon gör. Du går mot henne, rakt framifrån = säger till henne, gå inte vänster, gå inte höger, utan gå undan från mig (du smackar på henne) Jag ser inte hur långt ifrån väggen hon är, men hon ser den enda vägen "bort" som uppåt. Det du skulle gjort för att hon skulle sluta stegra är att flytta dig i sidled = "öppna en dörr åt höger eller vänster".

En häst kan alltid vända sig, helt eller halvt om.
Det människan säger med att smacka är "flytta på dig", inte åt vilket håll såvida man inte stänger av en eller flera utvägar vilket jag inte uppfattar att TS gör, hade hon gjort det hade hon hoppat åt sidorna med, hästen testar inte ens om den är erbjuden de utvägarna.

Om en häst blir pressad att gå någonstans och den har en vägg bakom sig, är den vanliga reaktionen om de verkligen Vill flytta sig, att den kastar sig halvt om och ger sig av åt ena sidan.
Att stegra för att komma undan ett mentalt eller fysiskt tryck gör hästen först när den blir frammåtmanad samtidigt som den blir tillbakahållen, eller om man medvetet lär in levad.
Ex. genom att ryttaren driver på den samtidigt som den drar i bettet.

En het häst som stegrar för att man håller tillbaka den är en helt annan sak.
Den stegrar för att den vill iväg men inte är tillåten av ryttaren.

Sv: Re: Vad menar hon? *film*

Ett poäng till:

Att en häst stegra och kasta huvud betyder inte först och främst att den är aggressiv eller att den försöker ta över makten. Att man backa undan vid en sits som i video inte betyder att man har förlorad. Hästen just då var inte aggressiv. Men det var/är på väg att blir beredd att slå för får sitt liv. Fast ”vi” ser ingen fara, hästen visade att den var trängd och det tar inte mycket för en osäkert/rädd häst (det finns många mer täcken än att en häst totalt flippa ur att vissa den är rädd) att känna sig att den måste slås, som normalt ser ut som aggressivhet.

Det mer komplicerad ni gör det som problem det mer svårare det blir att fixa det.

Som sagt förut det är ganska enkelt att får henne sluta vad hon gör.Ger henne vad hon behöver, respekt.

:eek:

Menar du att hon skall backa undan och inte lägga press på hästen??

För det första, det är en stor björntjänst (dvs dåligt) att alltid ge efter så fort hästen visar att den inte vill. Det är inte att visa respekt mot hästen, det är att göra hästen rådlös, ansvarig för alla problem som häst och ryttare kan komma att stöta på och rent av ojust mot hästen.

För det andra, hästen i videon är inte det minsta trängd. En trängd häst har ingenstans att gå, hästen på videon har massor med utrymme bakom sig, och på sidorna och ingen som håller fast den och hindrar den från att röra sig.
Allt den hindras till är att gå mot människan eller stå still.
Den stegrar för att den vill testa om den kan hota sig till att hålla mark, position och därmed rang.

Hästen i videon är inte alls beredd att slåss för sitt liv i den situationen som vissas, den är beredd att testa, och testar, om den kan hota sig till en rang, presic som den testar med andra hästar.
Om mäniskan då backar, så tar hästen rangpositioner, därmed inte sagt att deras relation är förstörd.
De kan bygga upp en bra relation med kunnig hjälp.

Vad man bör veta är att det inte är helt riskfritt att förtjäna sig hästens rang.Människan utmarnar hästen på rangnivå och somliga hästar tolererar inte detta eftersom de varit ledare ett helt liv. Andra hästar kastar tacksamt över ledarskapet på människan när människan visat sig värdig.

Bara för att man kan lite om NH och läst på betyder dte inte att man ska kasta sig ut i stallet och testa på sin häst, det kan vara mycket farligt och man kan dessutom förvärra den relation man har till hästen om man gör fel.

Jag anser att alla som vill testa på NH för första gången antingen skall gå kurs eller ringa ut en instruktör.

Jag vet hästar som bitit, sparkat och stegrat ner sina ägare.
Hästar som sprungit över, stampat på , knuffat omkull eller slitit omkull människan.

Jag har än så länge "Peppar peppar ta i trä" bara haft två elever som blivit bitna.
Den ena hade en nyköpt häst som visade sig vara långt ifrån den snälla häst som säljaren påstog att den var, det visade sig inte bara när vi hade lektion utan även i all hantering. Ägaren sökte en snäll pålitlig häst och fick upp en "översittare" som inte tolererade att man sa åt honom, kunde inte bli ledd och var gringig.
Denna häst visade annat beteende mot mig än mot ägaren, och högg ägaren i axeln när jag vände ryggen till. Hästen skickades tillbaka.

Den andra gången det hände var en häst som troligast fått varit ledare hela sitt liv i människa-häst relationen, som ville visa var dennes gränser gick.
Även denna häst relativt nyinköpt.
Det gick dock inte att ha hästen som ledare eftersom den tog över negativt och stegrade med sin ägare.

Somliga hästar kan man låta vara ledare om man själv vill, eftersom de inte passar på att utnyttja situationen.
Då får människan sätta ut sina gränser tydligare och förklara att sådant beteende, som att bitas exvis, inte är godtagbart.

Senast ändrad:

Håller med, hon var inte så trängd och har aldrig varit i nån situation att det inte finns plats att gå nån annanstans än över mig. Så jag tycker inte att det är rätt at gå över en människa så som hon har gjort (dock ej på filmen). tack iaf för alla era råd och tips, jag har blivit lite klokare på det!

Håller med, hon var inte så trängd och har aldrig varit i nån situation att det inte finns plats att gå nån annanstans än över mig. Så jag tycker inte att det är rätt at gå över en människa så som hon har gjort (dock ej på filmen). tack iaf för alla era råd och tips, jag har blivit lite klokare på det!

Du har rätt, det är inte bara respektlös av henne att gå över dig utan även farligt.
Jag hoppas det löser sig för dig, det verkar som en trevlig häst.

Jag är inte helt överens ang att hästen inte är trängd. Visserligen har den fysiskt utrymme att röra sig på, men som jag minns det, blev det mer en mental "begränsning". VAD vill människan? Vart/hur/igen???

Jag upplevde reaktionen närmast som lite irriterad och oförstående. "Jag har ju sprungit runt men det var tydligen fel eftersom människan fortsätter att tjata och smacka. Sluta smacka och visa vad jag ska göra istället!"

Ponera att man möter en fuling med stor kniv i handen, som smackar och går på. Vad göra? Springa och få en kniv i ryggen? Stanna och ... Eller ta upp pengapåsen eller ...?

Detta om filmen. Självklart ska inte hästen springa över Tussilago, men just det är svårt att ha någon uppfattning om eftersom vi inte sett det.

LIA

Jag är inte helt överens ang att hästen inte är trängd. Visserligen har den fysiskt utrymme att röra sig på, men som jag minns det, blev det mer en mental "begränsning". VAD vill människan? Vart/hur/igen???

Jag upplevde reaktionen närmast som lite irriterad och oförstående. "Jag har ju sprungit runt men det var tydligen fel eftersom människan fortsätter att tjata och smacka. Sluta smacka och visa vad jag ska göra istället!"

Ponera att man möter en fuling med stor kniv i handen, som smackar och går på. Vad göra? Springa och få en kniv i ryggen? Stanna och ... Eller ta upp pengapåsen eller ...?

Detta om filmen. Självklart ska inte hästen springa över Tussilago, men just det är svårt att ha någon uppfattning om eftersom vi inte sett det.

LIA

Visst kunde hon lagt in lite tankepauser i det hela.
Dock testar Tussilage (hästen) nästan direkt att se om den kan stanna.

Sen vet jag inte om TS gör något omdevetet med sin kropp för att bjuda in hästen, det kan man inte avgöra genom filmen.

Till TS, när du driver henne bör du lägga in tankepauser för att hon skall förstå vad det är du vill.

Dock finns det ingen orsak fortfarande för henne att stegra sig mot dig eller gå över dig.

LIA

Håller med;

Man kan kanske även jämföra i "människospråk"...

Låt säga att man har en morsa som tjatar och gnatar om allt och inget hela tiden, hon är opedagogisk och otydlig, så man förstår egentligen inte vad hon vill, bara att hon vill något/är missnöjd. Dessutom följer hon inte upp och ger en konsekvenser för ens handlande. Hur reagerar man, låt säga om man är i tonåren???

LIA

Men jag skulle inte kalla det att hästen är trängd, möjligen psykiskt trängd men då skulle jag även skriva ut "psykiskt trängd".

Jag skulle troligast kalla det oförstående eller uttjatad.
Samt även påpeka att hästen behöver tankepauser.

Trängd får åtminstånde mina tankar att gå till att hästen är fysiskt incapabel att ta sig ur en situation, som den psykiskt vet att den skulle kunna gå undan/bakåt i om den haft utrymme.

:)

Senast ändrad:
Re: Sv: Re: Vad menar hon? *film*

:eek:

Menar du att hon skall backa undan och inte lägga press på hästen??
Japp det är precis vad jag menar.

För det första, det är en stor björntjänst (dvs dåligt) att alltid ge efter så fort hästen visar att den inte vill. Det är inte att visa respekt mot hästen, det är att göra hästen rådlös, ansvarig för alla problem som häst och ryttare kan komma att stöta på och rent av ojust mot hästen.
Det är var du har fel. För det första ingen sa nåt om alltid ger efter så fort hästen vill nåt. Jag skrev om den hästen i videon. Och den andra är att hästen i videon visa sig trängd (som jag kommer till snart), att backa undan från den trycket visa du hästen att du är en bra ledare att den kan lita på dig. Du får den andra sidan av hjärnan att arbeta istället för bara instinkter. Att lägga på trycket just då, 3 saker antagligen kommer hända 1) att ägaren backa ner för säkerthets skuld när hästen stegra. 2)man får mer bråk än vad man har börjat med när hästen lära sig hur stor den är och man såsmåning om kommer tillbaks med störa piske 3)hästen flytta sig och alla är lycklig...sen detta tråd är i onödan. Verka inte att 3:an fungera just nu heller.

Och om jag minns så jobbade inte ägaren med hästen just då. det var ingen anledning att lägga på trycket.

För det andra, hästen i videon är inte det minsta trängd. En trängd häst har ingenstans att gå, hästen på videon har massor med utrymme bakom sig, och på sidorna och ingen som håller fast den och hindrar den från att röra sig.
Allt den hindras till är att gå mot människan eller stå still.
Your not seeing the big picture! En en häst behöver inte har 4 väggar tät intill sig för att känna sig trängd. Den kan känna sig trängd och du står 20 meter bort. Det har med gränsar att göra. Alla hästar har olika gränsar. Och om du titta på video igen så ser du precis när hon (ägaren) kom för nära denna hästens "det är obekvämt" gräns. Det ser man i kroppsspråket och ansiktet. Hon kom ett eller två steg för nära.

Den stegrar för att den vill testa om den kan hota sig till att hålla mark, position och därmed rang.
Igen bara för en häst stigra sig eller kasta huvud är inte dominas eller att den är aggresiv. Det finns mer till att läsa vad hästen sa innan den famous "50 sec" biten.

Hästen i videon är inte alls beredd att slåss för sitt liv i den situationen som vissas, den är beredd att testa, och testar, om den kan hota sig till en rang, presic som den testar med andra hästar.
Det sa jag inte heller att den var bered då att slås för livet men att lägga på trycket så så kan du fram kalle det.
Jag det är klart den testa. den testa på vad den behöver göra för att ägaren ska sluta vad h*n gör. Det är synd att du är så fasts på att alla hästar söker rangpositioner det faktis är mer till det än sånt. Det är faktis mer sällan att det finns en trygg, självsäkert, dominant häst än en som reagera för att det är tvärtt om.

Om mäniskan då backar, så tar hästen rangpositioner, därmed inte sagt att deras relation är förstörd.
De kan bygga upp en bra relation med kunnig hjälp.
Igen det finns tekniker som visa hästen att de också har sin "personal space" och vi inte behöver tränga sig in objuden. Vi rspektera det. Man tappa inte "rang" för det. Tvärt om du kommer längre fortare och har en bättre förhållande.

COLOR="Red"]Vad man bör veta är att det inte är helt riskfritt att förtjäna sig hästens rang.[/COLOR]
Så pass mycket hålla jag med dig. Så varför skulle man tränga sig in och kräva högsta räng direkt. För vi vet om de vill så är det en "losing battle".

[Människan utmarnar hästen på rangnivå och somliga hästar tolererar inte detta eftersom de varit ledare ett helt liv. Andra hästar kastar tacksamt över ledarskapet på människan när människan visat sig värdig.
Det kan även vara en ranglåg häst som är våldsamt till människar. Precis, de ger ledarskap när vi har visat oss värdig. Ledarskap är nåt vi förtjäna inte kräva. Om man lyckas kräva det så är det inte NH.

Bara för att man kan lite om NH och läst på betyder dte inte att man ska kasta sig ut i stallet och testa på sin häst, det kan vara mycket farligt och man kan dessutom förvärra den relation man har till hästen om man gör fel.

Jag anser att alla som vill testa på NH för första gången antingen skall gå kurs eller ringa ut en instruktör.
Du kan väl säga att jag har läst några böcker...:smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka