Vad menar han?

mizzfritzi

Trådstartare
Min medryttarhäst har varit lite svår att hantera och därför fick jag börja rida och pyssla om honom. Han var tex väldigt svår att få in från hagen. hon som har honom på foder har sagt att han kan gå emot henne när hon ska hämta honom och när han är en liten bit ifrån börjar han galoppera med riktigt sur min mot henne. jag vet inte vad hon har gjort när han har gjort så och jag hade inte själv varit med om det förrän igår. När jag hörde detta tänkte jag att jag får absolut inte flytta mig om han gör så mot mig. men jag tag 1/2 steg bakåt:o . han skrittade, fattade sedan galopp, 2 galoppsprång mot mig och sedan svängde han. sen kom kompisen i hagen fram och hälsade på mig. sen gick jag mot honom och han travade med mkt sur min mot mig, men han stannade och lät mig ta på grimman.

när jag sen gick från hagen, så gick han lugnt och fint. men han la huvudet över min axel och försökte trycka ner det. Varför? :confused: det var inte så att han bara tyngde ner utan han försökte TRYCKA ner huvudet. han gjorde likadant när jag ställde upp honom i stallgången och tog av täcket när jag stod framför honom (bogspännena) och då tog han tag i luvan m tänderna.

Jag har varit där i flera veckor och rider honom 2dagar/vecka. Försöker han testa mig nu? Han har haft övertaget över tjejen som har honom men han har inte gjort så här mot mig, förrän igår.

Han hade också problem med att stå stilla i gången men det är nästan helt borta.:) antingen känner han sig tryggare i stallet. men det kan också ha varit för att han var helt slutkörd efter en ridtur ute och då stod han helt stilla i gången och har gjort det sen dess. Men när han valsade i gången så backade jag honom varje gång han ställde sig "för långt fram" och det har också fungerat.

Han är sex år gammal, okänd härstammning.
Han är som de flesta andra hästar i gången. han är helt okej att rida, tycker dock att grenar på marken är läskiga och är tittig.

Ngn som vet varför han håller på så och vad han "säger" med det.

MVH frida

Sv: Vad menar han?

Det är dominansbeteenden han håller på med! han har ingen riktig respekt tycker jag det verkar som!

Så fort hästen kom emot er med sur min och försökte jaga undan er så skullej ga istället jaga hästen åt andra hållet!

Lite NH-träning kanske vore på sin plats? Gå bakom er stanna när ni stannargå sakta och fort när ni gör svänga, backa flytta undan bakdel osv... Hästen ska alttid följa er och gå undan för er kropp!

Och var nog med att när ni bett om något var då konsekventa tills det genomförs...

Ni får säker bättre tips av någon annan men detta var mina reflektioner....

jag har varit konsekvent hela tiden men han har ju gått över gränserna med fodervärdarna och inte förrän igår med mig. det verkar som att han "bara tagit ett litet steg" utanför gränsen och sedan pushat på gränserna mer och mer.

det jag är mest nyfiken över är varför han la huvudet över axeln och nästan försökte trycka ner mig.

det verkar som att fodervärdarna inte riktigt "visat" honom gränserna. istället har han testat dem och de har blivit rädda för honom. han har blivit allt lugnare sen jag började rida och pyssal med honom och det beror nog på att jag har varit konsekvent som man alltid ska vara. sen har jag hämtat honom från hagen minst 15ggr (har ej varit där så länge) och den första (och förhoppningsvis enda) gången han sprang mot mig var igår. han har ju surat och försökt gå ifrån mig innan men aldrig sprungit mot mig. en gång så började han och kompisen i hagen galoppera men det var INTE mot mig. de galopperade bara av sig.

Har ni några tips på övningar? Har nog aldrig använt mig av NH.

Frida

Det är ett dominansbeteende som hingstar ofta har. Se upp och tillåt det inte. Jag har haft en sent kastrerad valack som gjorde så i början, nu var han lätthanterlig men oerhört ranghög och han tog tillfället när man knäppte tex bogspännena på täcket ibland. Själv tålde han i början inte att man tryckte över nacken, eller knappt tog honom högst upp på huvudet. Sen när vi var "bästa vänner" och han hade accepterat att "ok den här människan kan få bestämma över mig" så gjorde han det inte och jag fick lägga armen om hans nacke utan protester.

Jag såg honom ibland med nya hästar, särskilt valacker, då han la nacken över deras och tryckte hårt med spänd hals. Det är mycket provocerande!!

Min förra hingst och en jag ibland rider nu, har gjort försök. Den jag rider nu är så tillagsinställd och har sån respekt för mej att han bara antyder och så fort jag tittar på honom backar han. På andra lägger han däremot halsen "rart" runt axlarna och "kramar". Ändå är han vänlig och tillagsinställd i det stora hela. Mycket lätthanterlig. MEn om han inte hejdas trycker han hårdare och hårdare på andra som hälsar på honom och börjar också ta andra friheter som att nafsa och bita, trycka undan, vara väldigt närgången.
Så säg ifrån och håll distans, han får inte ta såna friheter.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 403
Senast: Cs218
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 964
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama