VAD menade veterinären?

_Runaway_

Trådstartare
Ja jag praoade ju på travstuteri, och veterinären gjorde något som jag aldrig förstod. Fick heller aldrig tillfälle att fråga honom. Det var under gynundersökningarna, som han stod och rabblade typ: "Livmoder, trea, höger äggstock fyra i storlek, vänster äggstock trea i storlek, en liten *nånting* fyra centimeter." Så höll han på och rabblade delar och siffror. Vad menas??

Sv: VAD menade veterinären?

Veterinären hade förmodligen någon som skrev upp det han rabblade, i respektive stos papper.

När man ska kolla ston inför inseminering/betäckning så vill man veta var i brunstcykeln hon befinner sig. Då går man på ett antal olika parametrar, som livmoderns kontraktionsgrad (graderas med siffror), äggblåsornas(folliklarnas) storlek (i cm), om det finns en gulkropp i äggstocken och så vidare. Veterinären har sedan ett system för att gradera allt detta, som det du hörde med siffror.

Med hjälp av alla dessa "konstiga" siffror drar veterinären slutsatser om hur långt stoet har kvar till ägglossning och därmed inseminering, eller så kontrolleras om hon tagit sig och blivit dräktig. :)

Sv: VAD menade veterinären?

Okej, tack! Då förstår jag. Ja det var en tjej som stod och skrev in på datorn i varje stos dokument.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 940
Senast: Jamtland
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 013
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 091
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka