Vad måste man läsa och se enligt dig?

Se:
Nyckeln till frihet
Den gröna milen
Röd Drake (i den här ordningen som följer)
När lammen tysnar (efter röd drake)
Hannibal (efter när lammen tystnar)
Beck
Wallander

Läsa:
Kan inte skriva några direkta böcker så börjar med författarna då de har så många bra böcker.
J.R.R Tolkien
Stephen King
C.S Lewis

Kom på en bok som är en av mina absoluta favoriter och jag kan rekommendera starkt:
När tordyveln flyger i skymningen - Maria Gripe

Välj ut några böcker och filmer/serier ni anser att man måste läsa / se! :D
Brott och straff! dostojevsky
Inte så orginellt, men otroligt bra bok, man blir totalt uppslukad. Jag glömmer aldrig skildringen av när en vagnshäst faller ihop på gatan och blir misshandlad av sin ägare. Det är så bra beskrivet att man tror att man står där brevid.
V-S Naipaul - ett hus åt mr Biswas. väldigt humoristisk bok.
Ciderhus reglerna - John Irwing. Jag visste knappt vad jag skulle ta mig till resten av livet när jag läst ut den, jag hade vela fortsätta läsa o läsa....
Utvandrar Serien - Vilhelm Moberg. Världens bästa bokserie allra minst!

kommer nog på fler snart....

Se:
Nyckeln till frihet
Den gröna milen
Röd Drake (i den här ordningen som följer)
När lammen tysnar (efter röd drake)
Hannibal (efter när lammen tystnar)
Beck
Wallander

Läsa:
Kan inte skriva några direkta böcker så börjar med författarna då de har så många bra böcker.
J.R.R Tolkien
Stephen King
C.S Lewis

Kom på en bok som är en av mina absoluta favoriter och jag kan rekommendera starkt:
När tordyveln flyger i skymningen - Maria Gripe
Åååh "När tordyveln flyger i skymningen" är så fantastiskt! Jag läste den första gången när jag var typ 10 och sen igen typ 2 gånger innan högstadiet var slut :) Den hade jag glömt av, dags att läsa den igen!
Sen vill jag lägga till "Fem-böckerna" av Enid Blythe, vi läste de på engelska när jag var liten för att öva och jag har såna fina minnen av de böckerna, också kanske dags att återbesöka.
Om vi fortsätter på böcker man läsa när man var yngre och minns så är det Kitty-böckerna och Mary, Lou-böckerna väldigt underhållande.

Åååh "När tordyveln flyger i skymningen" är så fantastiskt! Jag läste den första gången när jag var typ 10 och sen igen typ 2 gånger innan högstadiet var slut :) Den hade jag glömt av, dags att läsa den igen!
Sen vill jag lägga till "Fem-böckerna" av Enid Blythe, vi läste de på engelska när jag var liten för att öva och jag har såna fina minnen av de böckerna, också kanske dags att återbesöka.
Om vi fortsätter på böcker man läsa när man var yngre och minns så är det Kitty-böckerna och Mary, Lou-böckerna väldigt underhållande.
Ja, den är fantastisk. Har den som ljudbok, så har lyssnat på den i lastbilen. Vi fem kommer jag ihåg var en bra serie i alla fall när man var barn, sen fanns Kalla kårar också, har dom ståendes i bokhyllan men vet ej om de gör sig bra som vuxenböcker så att säga.

Jag minns att Pollux hade nån bokserie om några som höll på med galoppörer, riktigt bra. Minns bara inte vad de hette.

Folk som skriver i den här tråden verkar ha väldigt bra smak! :p Jag kan skriva under på många av förslagen :love:

Om jag ska tillägga några blir det exempelvis

Se:
Krigets vindar TV miniserie
Jakten på Röd oktober
Fyra bröllop och en begravning
Ghost
En officer och en gentleman

Läsa:
Nord & syd
Dorian Grays porträtt
Godnatt Mister Tom
Törnfåglarna (kanske redan nämnts förresten?)
Mannen som kunde tala med hästar

Åh, det finns ju så mycket bra filmer och böcker... :love:

Fullblodsserien (Thoroughbred) av Joanna Campbell :) Tror de är över 70 stycken (och ja, jag har läst typ alla :D )
Läste nog nästan alla, hade rätt många men inte alla. Nu när man tänker tillbaka vad mycket det är man läst egentligen. Jag var en riktig bokmal när jag var yngre (är fortfarande förvisso, men läser inte böcker på samma sätt länge). :p

Mycket har redan blivit nämt. Men jag vill slå ett slag för en ganska okänd bok: "Woman at the Edge of Time" av Marge Piercy.

Otroligt väl skriven bok, som inte bara tar upp rasistiska och feministiska frågeställningar, utan även politiska. Speciellt läsvärd just nu.

Och det ovan låter hemskt pretantiöst, men det är också en spännande bok, skriven på ett lite annorlunda sätt (plot-mässigt) och med lite science fiction känsla.

Björnstad av Fredrik Backman. bra bok som så tydligt illustrerar samhällets syn på våldtäkt. Kommer en uppföljare om ett par veckor, kan knappt vänta :bump:

Att se - Twin Peaks! Alla borde se Twin Peaks! Och Kvinnofängelset! :love:

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
1 568
Senast: Mineur
·
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 560
Senast: Enya
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 278
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 592
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar