Vad måste man läsa och se enligt dig?

Se: Breaking bad, Orange is the new black

Läsa: Vargbröder, Månskensvargen.
Underbara böcker båda två, börjar man kan man inte lägga ifrån sig boken tills den är slut.

Läsa:
Tid att älska dags att dö av Erich Maria Remarques tycker jag att alla borde läsa.

Just nu så tycker jag att De förklädda filckorna i Kabul av Jenny Nordberg borde läsas. Ger många insikter om dagens problem, inte bara i Afganistan.

Jag kör på @EmmaBovary s linje med mindre originella titlar.

To kill a mocking bird - Harper Lee
The curious incident of the dog in the night time - Mark Haddon
Catcher in the rye - J.D. Salinger
Den allvarsamma leken - Hjalmar Söderberg
Egenmäktigt förfarande - Lena Andersson
När man har läst To kill a mocking bird kan man fortsätta med Go set a watchman. Jag vet att det finns tveksamheter kring utgivningen, och den är inte lika skickligt skriven. Men frågeställningen är mycket mer komplicerad. En del tycker inte om det, men jag anser att det gör berättelsen intressantare.

Det beror väl på vad du vill med din läsning?
Vill du bli berörd eller underhållen eller vill du bli (allmän)bildad? Vill du ha koll på mer modern litteratur eller vill du ha koll på litteraturhistorien? Hur läsvan är du?
Flera av Shakespeares verk skulle nog de flesta sätts upp på en lista av 'måste' men att läsa Shakespeare på originalspråk är ju mycket krävande läsning t ex.

Självklart ska man läsa Väggen av Marlen Haushofer. Rekommenderar alla att läsa den, så bra skildring av en kvinnas hanterande av en ovanlig situation. En bättre version av Walden.
Även Gå vilse: en fälthandbok av Rebecka Solnit är en bok som många nog skulle tycka var intressant.
Och Kallocain och Astarte av Karin Boye såklart. Även Min kamp 1-6 av Knausgård har faktiskt etsat sig fast i mig och är några av mina favoritböcker. En ärlig levnadsskillnad där man får lära känna en människa i grunden är skönt och nästan lite äckligt.
Även Motståndets estetik av Peter Weiss är en bok man bör ha läst trots att den är tung.
Justja, mot. vidare. mot av min favoritpoet Johan Jönsson rekommenderar jag att alla läser, oj, så stark!
Någon nämnde Processen av Kafka, och jag håller helt med!

Man får heller inte glömma Michael Endes vackra och samhällskritiska "barnbok" Momo eller kampen om tiden.

Haha, blev många och ändå ransonerade jag kraftigt. ;)

Edit: Glömde Bergtagen av Tomas Mann, en bok som jag relaterat mycket till och formats av. Behöver lite tid och eftertanke för att kunna ta till sig den, men helt klart värt det. En bok jag tycker alla i 18-20-årsåldern borde läsa. :)

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
1 568
Senast: Mineur
·
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 560
Senast: Enya
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 278
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 592
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar