Hon visar starkt painface på bilden du laddade upp och det du beskrev om hennes beteende är också symtom.
Men eftersom du har egen gård så är det ju lätt ordnat själv
! Börja med att beställa ett lass grus (för mig kostar ett litet lastbilsslass hemkört ca 1500kr) kratta ut och snabbstolpa en hage åt henne.
Sen börjar ni planera den permanenta lösdriftshagen. Jag kan varmt rekommendera berikad lösdrift/paddock paradise-tänk. Det sparar dessutom på grusmängden. Om ni har någon byggnad som kan konverteras till ligghall sparar det pengar, annars går tälthallar fort att sätta upp.
Liten snabbkurs i PSSM:
Hästar med den här genetiska defekten kan inte hantera socker normalt. Överskott lagras in i muskelcellerna i en form som cellerna inte kan använda som bränsle. Det leder till att hästen får kramper vid rörelse, från små som du bara märker på deras smärtnivå (painface, skvättiga, rädda, eller arga), mellan där du märker stenhårda muskler, till stora kramper du kan se med blotta ögat hur musklerna vibrerar.
En PSSM-häst behöver foder med max 10% socker+stärkelse. Analysera ditt hö, gräs innehåller inte nämnvärt med stärkelse men du måste ha en sockeranalys. De behöver stora mängder lågintensiv rörelse för att bränna av överskott. Många blir hjälpta av att få mycket fett i foderstaten, då ställer musklerna in sig på att använda fett som bränsle (tänk LCHF för människor). Tack och lov så finns det idag ganska många foder som är låga, till och med Krafft har versioner.
Många blir hjälpta av att få extra magnesium, och ett tillskott som kallas ALCAR (köps billigast på webshoppar för mänskliga gymtillskott, acetyl-l-carnitin. Varje PSSM-häst är dock unik, så du får testa ge och observera effekten. Det är bra att ha både djävulsklo och metacam hemma, skaffa en bra veterinärkontakt redan nu, helst en med erfarenhet av PSSM om det går.
Täcke vid vind, nederbörd och kyla brukar många av dom behöva.
PSSM-hästar är dyra i drift men många har erfarit (inklusive jag själv) att de blir oerhört tillgivna och härliga att umgås med när man lyckas hjälpa dom med smärtan.