Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lillelorden Ska komma ihåg sidan:p Jag lånade den av en kompis bara för att se vad allt prat är om. Tyvärr har jag väl uppfattat det som att språket är dåligt och karaktärerna ännu sämre. Men jag vill se vad alla tycker är så himla bra med boken.

(Förresten HATAR jag kvinnliga karaktärer som blir svaga, darriga, kan inte prata pga att en snubbe kollar på dem. Känns jävligt b)

@Emtherlia Ja, läs dem! Superbra, roliga och feministiska. :up: :love:

Alltså, för min del känns det dåliga språket sekundärt. Det stora problemet är den vidriga romantiseringen av ett fysiskt och psykiskt misshandelsförhållande. Att hjälten är ett manipulativt, kontrollerande svin.

(Rent personligen hatar jag alla tre böckerna passionerat)

@Emtherlia Ja, läs dem! Superbra, roliga och feministiska. :up: :love:

Alltså, för min del känns det dåliga språket sekundärt. Det stora problemet är den vidriga romantiseringen av ett fysiskt och psykiskt misshandelsförhållande. Att hjälten är ett manipulativt, kontrollerande svin.

(Rent personligen hatar jag alla tre böckerna passionerat)
Fast en författare som ens kommer på det där med tandborsten måste man ändå ge lite cred :up:

Jag försöker ta mig igenom Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd men det går verkligen trögt. Det känns som en bok jag verkligen borde tycka om men trots det så känner jag mig tämligen omotiverad till att läsa och kommer som mest 10 sidor innan jag tröttnar.

Vad tråkigt att du känner så om den! Jag kan dock känna igen mig lite i det att jag aldrig blev insugen i den så till den milda grad att jag bara inte ville sluta läsa, men jag tyckte ändå att den uppmuntrade till långläsning med sin relativt spännande - och framförallt charmiga - historia. Det kan dock bero på att jag läste den på en sandstrand på Bahamas; där fanns det liksom inte så mycket annat jag behövde ägna mig åt... Hade jag suttit hemma i soffan med "bättre saker för mig" hade jag kanske varit av en annan åsikt.

Jag läser just nu The Memorykeeper's Daughter som stått i bokhyllan lääänge efter att den lämnades kvar av en besökande vän för några år sedan. Det var länge sedan jag läste en bok med en sådan sorts historia (läs: familjedrama), och efter den smått urflippade (men ack så charmiga) Analfabeten... var det precis vad mitt lässinne längtade efter! Jag har inte kommit så långt, men gillar den hittills.

Vad tråkigt att du känner så om den! Jag kan dock känna igen mig lite i det att jag aldrig blev insugen i den så till den milda grad att jag bara inte ville sluta läsa, men jag tyckte ändå att den uppmuntrade till långläsning med sin relativt spännande - och framförallt charmiga - historia. Det kan dock bero på att jag läste den på en sandstrand på Bahamas; där fanns det liksom inte så mycket annat jag behövde ägna mig åt... Hade jag suttit hemma i soffan med "bättre saker för mig" hade jag kanske varit av en annan åsikt.

Jag tyckte den tog sig lite på slutet faktiskt :) Men annars är det nog lite som du säger, hade det inte varit annat som tog uppmärksamhet så hade det nog varit enklare att få flyt i läsningen. (Och det låter som en bra sysselsättning att läsa om Harold på Bahamas :) )

Läste klart Stora makters uppgång och fall i natt när jag inte kunde sova. Återigen är jag kluven; välskriven, bra språk och intressant upplägg. Man får följa huvudpersonen vid tre olika tillfällen i livet; när hon är tio, drygt tjugo och drygt trettio. I slutet knyts förstås alla trådar ihop och man ser hela bilden . Problemet för mig är väl att jag inte riktigt klarar att engagera mig i henne.

Nu har jag inte gått tillbaka i tråden och läst så jag frågar istället, är det någon mer än jag som läser Wolf Hall?

Jag läste ut Davidsstjärnor inatt. Kristina Ohlsson är verkligen bra.

Borde väl börja på den fär förbaskade Järntronen nu egentligen, men jag har en bussresa på 2½ timme att ta itu med ikväll och boken ligger på jobbet, så det lär bli något annat. De där e-böckerna försvann, vilket väl var väntat ;) Nu får jag försöka ta ställning till om jag ska köpa ett nytt abonnemang.

De där e-böckerna försvann, vilket väl var väntat ;) Nu får jag försöka ta ställning till om jag ska köpa ett nytt abonnemang.

Och jag lyckades naturligtvis säga upp mitt en dag försent, så nu har jag en månad till! :) Det är förmodligen så de tjänar sina pengar, för egentligen är det väl fånigt att betala 200:- i månaden när man kan låna även e-böcker gratis på biblioteket...

Och jag lyckades naturligtvis säga upp mitt en dag försent, så nu har jag en månad till! :) Det är förmodligen så de tjänar sina pengar, för egentligen är det väl fånigt att betala 200:- i månaden när man kan låna även e-böcker gratis på biblioteket...

Ja, så blev det för mig med Storytel, som jag också hade fått en gratis månad med - idiotiskt, för jag kunde inte använda mig av det då jag har kontantkort och det drog så sjukt mycket data... hejdå 169:- som jag verkligen inte hade råd med liksom. Pucko-Anna!

Men - nu har FK skärpt till sig så jag skulle kunna få en månad till. Det var ju ändå rätt käckt...!

Jag känner igen det, men tyvärr var det ett tag sedan jag hittade en bok som gav mig såna känslor. Jag letar vidare - det blir nog inte Monica Ali i alla fall.

Jag började på Resor med Moster Augusta av Graham Greene igår kväll. Mycket underhållande, tokroligt och lite farsartat! Jag har flera böcker av Greene men har nog bara läst Brighton Rock i sin helhet, och den är ju inte direkt komisk. Moster Augusta är rolig redan på omslaget ;)

När jag säger lite tokroligt och farsartat menar jag alltså mer Fawlty Towers än buskis :D

@Ceta
Kul att du gillar den! :)
Jag har gillat den typen av klassiker länge, kanske främst Austen och Bronte (med prickar över e :up:). Övertalning är en av mina absoluta favoriter, kanske till och med nummer ett tätt följd av Jane Eyre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka