Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ser också fram emot Lena Anderssons kommande!

Idag läste jag Ryskt bläck av Tatiana de Rosnay. Samma författare som skrev Sophies nyckel. Sophies nyckel tyckte jag var OK, men denna - nej. Den handlar om en kille som skriver en roman och gör jättesuccé. Av succén förvandlas han till en skitstövel och får dessutom skrivkramp. Dessutom finns det ett mysterium i hans förflutna (vilket han använde till sin succéroman). Av baksidan blev jag intresserad av att läsa, men blev jättebesviken då den är tjatig och full med namn och beskrivningar som liksom inte leder någon vart. Stolpig översättning verkar det, dessutom.

Haha, det ska jag göra! Sitter i receptionen på jobbet idag och imorgon och det händer absolut nada, så det är inte omöjligt att jag klipper den i eftermiddag.

Så, nu blev jag klar med Onda flickor i eftermiddags och - jag gillar den! Skarpt till och med. Tycker att den är välskriven och lagom spännande. Tyckte inte att det var sådär överdrivet mycket brutalt våld mot varken barn eller djur jämfört med väldigt mycket annat i genren. Djurgrejen var väldigt kort och inte särskilt detaljerad, våldet mot barn inte särskilt ingående alls.

Jag funderar väldigt mycket över slutet och hur det blev som det blev.

Ser också fram emot Lena Anderssons kommande!

Idag läste jag Ryskt bläck av Tatiana de Rosnay. Samma författare som skrev Sophies nyckel. Sophies nyckel tyckte jag var OK, men denna - nej. Den handlar om en kille som skriver en roman och gör jättesuccé. Av succén förvandlas han till en skitstövel och får dessutom skrivkramp. Dessutom finns det ett mysterium i hans förflutna (vilket han använde till sin succéroman). Av baksidan blev jag intresserad av att läsa, men blev jättebesviken då den är tjatig och full med namn och beskrivningar som liksom inte leder någon vart. Stolpig översättning verkar det, dessutom.
Sophies nyckel, ja :D. Den läste jag för att straffa mig själv för mina fördomar mot författarnamn som Tatiana de Rosnay. Jag sammankopplar dem med banala berättelser.

Så läste jag Sophies nyckel - och fann den banal :laugh:

Sophies nyckel, ja :D. Den läste jag för att straffa mig själv för mina fördomar mot författarnamn som Tatiana de Rosnay. Jag sammankopplar dem med banala berättelser.

Så läste jag Sophies nyckel - och fann den banal :laugh:
Ja! Det var den! Men det var åtminstone en ok historia jämfört med Ryskt bläck som inte ens hade en riktigt röd tråd. Enligt baksidan skulle den handla om författarskapets våndor. Nä, det gjorde den inte. Bara en massa :yuck:

Ja! Det var den! Men det var åtminstone en ok historia jämfört med ryskt bläck som inte ens hade en riktigt röd tråd. Enligt baksidan skulle den handla om författarskapets våndor. Nä, det gjorde den inte. :yuck:
Det kanske var så att de Rosnay upplevde författarskapets våndor när hon skrev den. :D Fast då hade hon ju kunnat låta bli att ge ut den.

(Vilket påminner mig om Bukes coolaste moderering någonsin. Någon startade en tråd med "Jag tänkte starta en tråd här men har glömt vad den skulle handla om". Först in att svara var @ullo som skrev "Då föreslår jag att du inte klickar på Skicka nästa gång" - och låste tråden :laugh:)

Jag började läsa Skuggornas barfotabarn av Anna Jansson igår. E-boksabonnemanget går ut imorgon och jag hade tänkt hinna med både den och Mördaren ljuger aldrig ensam av Maria Lang innan imorgon kväll. Vi får väl se hur det blir med den saken ;)

Jag försöker ta mig igenom Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd men det går verkligen trögt. Det känns som en bok jag verkligen borde tycka om men trots det så känner jag mig tämligen omotiverad till att läsa och kommer som mest 10 sidor innan jag tröttnar.

Parallellt håller jag på med Överenskommelser som är relativt lättläst sommarunderhållning. Dessutom känns det som boken är skroven i ett försök att vara högtravande när uttryck som "sinnebilden av manlig virilitet" används. Dock lyckas den väl sådär och det blir mest komiskt att läsa (men jag gillar den och tycker verkligen att det är perfekt strandunderhållning när fokus på historien kanske inte är på topp :D)

En jobbarkompis efterlyser en bok som hon läste för många år sedan, och jag lovade att fråga allsmäktiga Buke ;)

Den skulle iaf handla om två ungdomar (en tjej och en kille) i London på 60talet. De bestämmer sig tydligen för att rymma hemifrån och ockupera ett hus. Sen träffar de andra som ockuperat hus och dras med i knarkande förstod jag det som. I slutet så lyckas tjejen ta sig ur allt, men killen dör. Det skulle vara en rätt mörk bok (kanske framgår av handlingen ;)) men hon vart väldigt rörd av den i alla fall. Någon som har en idé?

Fröken Smillas känsla för snö är utläst. Jag läste den när den kom men det var ju på 90-talet och den var definitivt värd en omläsning. Sjukt cool bok! Och Smilla är en sjukt cool karaktär.

Nästa bok blir nog Ian Mac Ewans Sweet tooth, också det en omläsning.

En jobbarkompis efterlyser en bok som hon läste för många år sedan, och jag lovade att fråga allsmäktiga Buke ;)

Den skulle iaf handla om två ungdomar (en tjej och en kille) i London på 60talet. De bestämmer sig tydligen för att rymma hemifrån och ockupera ett hus. Sen träffar de andra som ockuperat hus och dras med i knarkande förstod jag det som. I slutet så lyckas tjejen ta sig ur allt, men killen dör. Det skulle vara en rätt mörk bok (kanske framgår av handlingen ;)) men hon vart väldigt rörd av den i alla fall. Någon som har en idé?

Jag tänker på Junk - som är helt fantastiskt bra - men det stämmer inte med London, 60-tal eller slutet. :( Men tack för påminnelsen om den!

Äntligen sögs jag in i en bok igen! Inatt läste jag Slumpvandring av Majgull Axelsson och efter en trög start var jag fast. Vilka personporträtt, vilka tidsskildringar! Jag log igenkännande, jag grät, jag höll andan. Fängslande, stundtals högt tempo, kvinnoskildring, släktsaga...WOW!

Jag hade glömt att det kan vara såhär att läsa.

Fastän jag egentligen kände att Slumpvandring förtjänade en liten tid av eftertanke innan jag började på nästa roman drev sömnlösheten mig till att hugga in på Helena Thorfinns Innan floden tar oss. Det tog inte lång tid innan jag somnade, men boken verkar lovande och jag ser fram emot att läsa vidare.

Äntligen sögs jag in i en bok igen! Inatt läste jag Slumpvandring av Majgull Axelsson och efter en trög start var jag fast. Vilka personporträtt, vilka tidsskildringar! Jag log igenkännande, jag grät, jag höll andan. Fängslande, stundtals högt tempo, kvinnoskildring, släktsaga...WOW!

Jag hade glömt att det kan vara såhär att läsa.

Fastän jag egentligen kände att Slumpvandring förtjänade en liten tid av eftertanke innan jag började på nästa roman drev sömnlösheten mig till att hugga in på Helena Thorfinns Innan floden tar oss. Det tog inte lång tid innan jag somnade, men boken verkar lovande och jag ser fram emot att läsa vidare.
Innan floden tar oss gillade jag jättemycket! Thorfinn skrev intressant om Bangladesh och om livet som diplomat och vad det kan göra med en.

Har börjat på Stora makters uppgång och fall av Tom Rachman. Handlingen är lite skum och förbryllande, men språket är bra och det finns fullt av underbara formuleringar. Som "Han och tvålen var bara flyktigt bekanta" eller "Oavsett vad klockan var såg han ut som om han blivit väckt av en brandövning". Jag gillar sådant! Få se om intrigen och personerna håller (det är en relativt lång roman).

Skuggornas barfotabarn var riktigt bra - nog min favorit av Anna Janssons Maria Wern-böcker, inte för att jag har läst alla och jag har verkligen inte läst dem i rätt ordning, men det går bra ändå :)

I pappersform läser jag Davidsstjärnor av Kristina Ohlsson för tillfället. Mina nedladdade ljudböcker verkar finnas kvar trots att abonnemanget är uppsagt, så då blir det väl Stum sitter guden och Må döden sova av Jansson samt Mördaren ljuger inte ensam av Maria Lang framöver. Har en ganska lång bussresa idag igen så jag hinner nog med en bit :)

Eftersom man inte hänger med alls längre i bokvärden så har jag precis hittat Game Of Thornes böckerna.. :o Ska börja på 1:an ikväll :D
Annars kan jag rekommendera Mörk jord - Belinda Bauer riktigt mörk deckare!

Har precis börjat läsa "femtio nyanser av honom" (fifty shades of grey) och hittills är jag väl inte superimponerad. När börjar sexet egentligen?:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka