Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan säga vad jag tyckte om Hypnotisören: jag tyckte att det var ett utstuderat frosseri i våld, och jag bestämde mig där och då för att inte läsa Kepler igen.:eek:

Nä, tacka vet jag Håkan Nesser och Arne Dahl om vi tar några svenska exempel.
Åsså gillar jag gamlingar som Trenter, Christie och Sayers; inte för ofta men lite då och då är det skönt med lite mer sofistikerade mord!:love:

Alltså... jag tycker egentligen inte om dem sådär jättemycket. Språket är så ojämnt och Joona Linna är så himla macho och en sådan övermänniska på alla sätt och vis och en massa annat - men de är spännande, det går inte att komma ifrån. Detta är nog min favorit av dem, jag läste alla 562 sidorna på en natt. Nu var det många år sedan jag läste Hypnotisören visserligen, jag kommer ihåg att jag tyckte att den var väldigt brutal, men jag minns inte riktigt om jag tyckte att den var sådär jättebra eller inte.

Vad tycker du?

Jag tycker i princip som @Karfitsa om Hypnotisören. De andra böckerna vägrar jag lösa eftersom jag inte tycker att de tillför så mycket i mitt liv med groteskt våld skildrat i dålig skrift ;)

Så därför var jag nyfiken på Vad du tyckte :)

Fick köpt lite 80-tals(?)böcker billigt, av en dam via fb, och har precis läst ut den första av dem. "Ya-ya-flickorna gudomliga hemligheter" blev det. inte alls så ytlig som jag hade väntat mig, och upplagd på ett helt annat sätt, så gillade den faktiskt :)

Handlar om en kvinna som har en väldigt trasslig relation till sin mor. Tillslut säger modern upp kontakten, men ger ändå vissa utsträckta händer mot dottern. Bl.a. en scrapbook med ledtrådar till hennes eget liv, och relationen till hennes tre bästa vänner "ya-ya flickorna". Genom att dottern får veta lite mer om sin mammas liv förstår hon även mer om sig själv, sin uppväxt och varför deras relation blivit som den blivit...
Någon som läst den?

Fick köpt lite 80-tals(?)böcker billigt, av en dam via fb, och har precis läst ut den första av dem. "Ya-ya-flickorna gudomliga hemligheter" blev det. inte alls så ytlig som jag hade väntat mig, och upplagd på ett helt annat sätt, så gillade den faktiskt :)

Handlar om en kvinna som har en väldigt trasslig relation till sin mor. Tillslut säger modern upp kontakten, men ger ändå vissa utsträckta händer mot dottern. Bl.a. en scrapbook med ledtrådar till hennes eget liv, och relationen till hennes tre bästa vänner "ya-ya flickorna". Genom att dottern får veta lite mer om sin mammas liv förstår hon även mer om sig själv, sin uppväxt och varför deras relation blivit som den blivit...
Någon som läst den?

Åh, jag älskar alla tre böckerna om Ya-Ya-flickorna! Jag tycker att dom är helt underbara. De andra heter Ya-Ya-flickornas väg till fullkomlighet och Små altare överallt, om du inte redan kollat upp det. Jag älskar alla fyra flickorna på olika sätt, och jag älskar beskrivningarna av Louisiana där jag aldrig varit, särskilt inte på 30-talet när flickorna växte upp, eller på 60-talet när Le Petites Ya-Yas växte upp :)

Åh, jag älskar alla tre böckerna om Ya-Ya-flickorna! Jag tycker att dom är helt underbara. De andra heter Ya-Ya-flickornas väg till fullkomlighet och Små altare överallt, om du inte redan kollat upp det. Jag älskar alla fyra flickorna på olika sätt, och jag älskar beskrivningarna av Louisiana där jag aldrig varit, särskilt inte på 30-talet när flickorna växte upp, eller på 60-talet när Le Petites Ya-Yas växte upp :)
Åh nu blev jag sugen på att läsa dem också. Är det bra kvinnoporträtt i böckerna?

Åh! Hade ingen aning om att det fanns fler böcker, härligt!!

Åh! Hade ingen aning om att det fanns fler böcker, härligt!!
Ja, de är underbara allihop. Fast den du har är nog bäst. Little altars everywhere är mer av en novellsamling.

Jag håller på med Eat pray love (eller Lyckan, kärleken och meningen med livet som den av någon anledning fick heta på svenska) av Elizabeth Gilbert. Som ju ska vara så braaa och verkligen förändra ens liv och jag tycker att den är jättejobbig och inte alls särskilt fantastisk. Har kommit ungefär halvvägs så jag vill ju inte lägga ner den heller.

Ja, de är underbara allihop. Fast den du har är nog bäst. Little altars everywhere är mer av en novellsamling.

Jag håller på med Eat pray love (eller Lyckan, kärleken och meningen med livet som den av någon anledning fick heta på svenska) av Elizabeth Gilbert. Som ju ska vara så braaa och verkligen förändra ens liv och jag tycker att den är jättejobbig och inte alls särskilt fantastisk. Har kommit ungefär halvvägs så jag vill ju inte lägga ner den heller.

Det är så himla konstigt med Eat pray love. Den har ju hyllats hur mycket som helst men ingen jag känner, som läst boken, har något direkt positivt att säga om den. :)

Den ar jag med i bokhyllan, men har inte läst den :p Har hört någon bekant tala väl om den, men andra tala annat ;) Är inte jättesugen på den faktiskt :p

Jag började ladda ner böcker inför semestern, men tror någon att jag kunde hålla mig tills dess? Nu har jag sträckläst Den osynlige mannen från Salem av Christoffer Carlsson. Spännande deckare som väl egentligen inte är så mycket deckare, kanske. Mycket bra i alla händelser och jag bara älskade blinkningarna år Sjöwall/Wahlöö.

Nu ska vi se.... laddat ner Egenmäktigt förfarande, Kanada och Dark places... Knausgårds trea eller fyra (har glömt var jag är) har jag någonstans i äkta pocket, likaså ett par Munro som jag inte läst än.... har en känsla av att ha missat en massa böcker...:nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Å andra sidan åker datorn med, så jag kan fortsätta ladda ner böcker vartefter, nu när jag lärt mig hur man för över till läsplattan. Något jag MÅSTE ha?

Nu är jag klar med Eat pray love och tro det eller ej men jag skrattade faktiskt högt flera gånger åt sista delen, där hon är på Bali. Biten där en medicinkvinna berättar om sina fertilitetsutredningar till exempel. Just delen från Indonesien känns mycket naturligare - de roliga bitarna känns inte intryckta för sakens skull utan de ÄR så roliga. Jag kommer aldrig att läsa om den, men det är alltid trevligt när man kan ändra helhetsuppfattning åt det positiva!

Nu ska vi se.... laddat ner Egenmäktigt förfarande, Kanada och Dark places... Knausgårds trea eller fyra (har glömt var jag är) har jag någonstans i äkta pocket, likaså ett par Munro som jag inte läst än.... har en känsla av att ha missat en massa böcker...:nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Å andra sidan åker datorn med, så jag kan fortsätta ladda ner böcker vartefter, nu när jag lärt mig hur man för över till läsplattan. Något jag MÅSTE ha?

En mörderska bland oss av Hannah Kent tycker jag!

o
Nu är jag klar med Eat pray love och tro det eller ej men jag skrattade faktiskt högt flera gånger åt sista delen, där hon är på Bali. Biten där en medicinkvinna berättar om sina fertilitetsutredningar till exempel. Just delen från Indonesien känns mycket naturligare - de roliga bitarna känns inte intryckta för sakens skull utan de ÄR så roliga. Jag kommer aldrig att läsa om den, men det är alltid trevligt när man kan ändra helhetsuppfattning åt det positiva!
ok, bra att veta att den var helt ok iaf :)

Äääntligen kan jag komma med något nytt här i tråden, för äääntligen har jag fått tid att läsa igen och därmed avslutat Dark Places av Gillian Flynn. Det tog pinsamt lång tid att avsluta den - inte alls för att den var dålig, utan för att jag helt enkelt inte haft tid p.g.a jobb, tentaplugg, flytt och annat trevligt. Men idag slukade jag de sista 100 sidorna i ett nafs, och boken har varit en mycket trevlig bekantskap & följeslagare i de här veckorna. Riktigt lika skarp som Gone Girl tyckte jag som sagt inte att den var, men likväl spännande och fantastiskt bra skrivet! Jag bara älskar, älskar, älskar hennes karaktärer och sättet hon porträtterar dem på! Jag får nog råka köpa Sharp Objects också...

Nu ska jag sätta tänderna i The Island av Victoria Hislop som min vän prackade på mig härom veckan. Av baksidan att döma är det min kopp te rent story-mässigt, så jag är hoppfull!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka