Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läser J C Oates En fager mö (töntig titel) som kom för några år sedan. Gillar den - men den är obehaglig, det kryper i mig.

Klass, kön, ålder, makt mm. Hon är jävligt skicklig på att tvärvända.

Något jag alltid undrat över gällande henne är om hon tycker om sina karaktärer i böckerna. Det känns inte så.

Gösta Berling får lägga sig åt sidan lite. Jag läser Drottningen och jag av Sue Townsend istället, en av de roligaste böcker jag vet.

Ceta, just den har jag inte läst men rätt mycket annat av Lisa Jewell. Jag gillar böckerna i stort men de svenska översättningarna (som jag har kommit över) är förskräckliga.

Gösta Berling får lägga sig åt sidan lite. Jag läser Drottningen och jag av Sue Townsend istället, en av de roligaste böcker jag vet.

Ceta, just den har jag inte läst men rätt mycket annat av Lisa Jewell. Jag gillar böckerna i stort men de svenska översättningarna (som jag har kommit över) är förskräckliga.
Tror jag läst mest på svenska, men denna är på engelska :) generellt föredrar jag denna typen av böcker på engelska (om det är originalspelet) så det handlar mest tyvärr om priset hur ofta det blir :(

Alltså, jag kan verkligen inte förklara varför, men jag fick för mig att jag skulle läsa om Hypnotisören igår eftersom jag liksom inte kom ihåg någonting av den förutom våld och elände. Den är ju verkligen inte bra. Men - jag fick ett gott skratt när jag ramlade över en recension tidigare idag på Boksidan.

"Hypnotisören är en enastående blandning av ologiska samband, osannolika händelser och dåliga person- och miljöbeskrivningar.
Några exempel: en pojke med punkterad lunga springer ifrån poliser och fortsätter hugga ihjäl folk till höger och vänster, "pokemonbarn" mördar och hotar människor i en hamndocka samtidigt som mamman till ett nyligen kidnappat barn ägnar sig åt sex med en okänd man samtidigt som det kidnappade barnets pappas hypnospatienter ringer på mobilen! (suck).
Slutscenen är bara den värdig ett nobelpris i litteratur, hör bara:
Hypnotisören hotas i den norrländska iskalla natten av den sinnessjuka kvinnan som utan anledning just klippt av nästippen av sin kvinnliga kamrat, samtidigt vill den store galne Bosnien-Serben ha sex bakifrån med den kidnappade pojkens fru utomhus i en snödriva (!) samtidigt som han hotar hypnotisören med ett gevär, och under tiden har den lille blödarsjuke kidnappade pojken vaknat och lyckas få igång en stor linjebuss som stod infryst under lager av snö och kör den i full fart rakt emot de andra!"
Och det är ju verkligen så absurt. Har läst recensionen flera gånger i eftermiddag och skrattar så tårarna rinner varenda gång.

@Anna Jag har inte läst den, läser sällan den typen av böcker, men känner att nivån är lagd rätt bra i den recensionen. Känner inte ett större behov av att läsa den nu heller ;)

Igår kväll och lite i förmiddags läste jag om En man som heter Ove. Gud, vad den är fantastisk!

Nu ska jag just börja på Mot ljuset av Elin Boardy. Jag tyckte jättemycket om Allt som återstår, så jag hoppas på att denna är lika bra. Minst.

Ska vara "en svensk da Vinci-koden med djup". Än så länge dock mer kod än djup men helt okej läsning.
Jag har inte läst något skönlitterärt av Einhorn men gillar hans andra böcker och hans tankar och förhållningssätt till livet.

Synd på miljön för din läsning bara, ser ju hemskt varmt och soligt ut :cry:

Jag har inte läst något skönlitterärt av Einhorn men gillar hans andra böcker och hans tankar och förhållningssätt till livet.

Synd på miljön för din läsning bara, ser ju hemskt varmt och soligt ut :cry:
Jag har inte läst honom innan, har funderat på det men det har inte blivit.

Ja, här är himla jobbigt. Vattnet kristallklart, retsinan kyld och tsatsikin lagom krämig.

[QUOTE="mandalaki, post: 16423889, member: 214"Ja, här är himla jobbigt. Vattnet kristallklart, retsinan kyld och tsatsikin lagom krämig.[/QUOTE]

Å, fy! Stackars dig! Det kunde dock varit värre - om vattnet varit krämigt och tzatzikin kristallklar....:D

Jag ska på författarsamtal med Neil Gaiman på kulturhuset ikväll så jag läser just nu om Smoke & Mirrors. Övriga böcker jag håller på att läsa är Against a dark background, Time's Eye och Ship of Magic. Brukar oftast bara ha två böcker igång men ibland blir de fler =)

@holsa nu blev jag allt lite avundsjuk, vill också vara med!

Men jag bor i fel stad den här gången, får nöja mig med att köra repris på mitt värsta skryt. Att jag äger en kopia av Good Omens signerad av båda författarna :)

@holsa nu blev jag allt lite avundsjuk, vill också vara med!

Men jag bor i fel stad den här gången, får nöja mig med att köra repris på mitt värsta skryt. Att jag äger en kopia av Good Omens signerad av båda författarna :)

Nu blev jag riktigt avundsjuk! Det kan ju typ inte bli mycket bättre än så! :love:

Och @holsa hoppas det blir ett roligt, bra och intressant författarsamtal!

Nu har jag läst ut "before I met you" av Lisa Jewel. Gillade den skarpt! Typisk chick-lit, men bra story med dubbla berättelser son länkades ihop :)
Får se vad jag väljer nu i bokhyllans olästa delar :p

Det blev Historikern av Elizabeth Kostova.
En bok som jag fått för ett tag sen, men inte kommit igång med. Fastnade nästan direkt, den skall dock vara lite av en skräckis om jag förstått det rätt, och har aldrig läst en sån bok tidigare. Någon som läst den och kan lugna mig lite?

@Teilani och @Killaloe

Signerad av båda! iik. Inte lätt att lösa längre, tyvärr =(

Det var riktigt bra. Om man vill kan kan se det i efterhand här http://kulturhusetstadsteatern.se/Litteratur/Evenemang/Neil-Gaiman-England/, jag hann även med signeringen på SF-bokhandeln <3. Har inte tittat på intervjun på Babel än men ska göra det så fort jag kommer hem från jobbet idag. Nu får vi hoppas att det inte dröjer 10 år innan han kommer tillbaka till Sverige igen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka