Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
En spontan fråga. Hur hinner ni läsa så mkt böcker som ni gör? Läser ni i crazy-tempo eller har ni bara väldigt gott om tid?

/Squie - som önskade hon hade tid över till "vanliga" böcker.

Ser fram emot att höra vad du tyckte om den!

Jag har läst Kyskhetsbältet av Åsa Nilsonne i veckan som gick. Inte så förtjust.

Mot ljuset av Elin Boardy var strålande!

Nu seglar Pip-Larssons av Edith Unnerstad - helt underbar. Hoppas att böckerna om Pip-Larssons lever vidare för evigt för de är så himla bra. Visst, lite genustänk hade inte skadat, men de skrevs ju 1949-1950, så det kanske är lite mycket att begära.

Gåvan av Cecelia Ahern hade jag stora förväntningar på eftersom alla älskar henne så, men den var ju verkligen inget att hänga i julgranen.

Sjöjungfrun av Stieg Trenter... rörig som bara den! Jag råkade skriva i bloggen några dagar innan att Trenter aldrig blir rörig trots ganska stora persongallerier och så vidare, men detta blev ju bara kaos. Men underhållande, visst.

Och så Thérèse Raquin av Émile Zola, blev klar imorse. Har inte läst just den av honom förut, men tyckte mycket om den. Suggestiv och lite ruskig sådär.

Nu läser jag Gösta Berlings saga igen, parallellt med Glasdjävulen av Helene Tursten.

Efter ha slutat skolan tänkte jag ägna mig åt ren lyx, nöjesläsning! Har knappt läst sen jag började gymnasiet trots det var ett av mina största intressen för.
Men jag har ingen aning om vart jag ska börja, jag vill ha något bra! Gärna med en stark kvinna med och hellre dåtid/fantasy än nutiden. Absolut ingen dussin deckare, har aldrig tyckt om dem.
Så, ni som är så underbart duktiga på böcker (jag har allt tjuvläst här) vad skulle ni rekommendera att jag läser?

Efter ha slutat skolan tänkte jag ägna mig åt ren lyx, nöjesläsning! Har knappt läst sen jag började gymnasiet trots det var ett av mina största intressen för.
Men jag har ingen aning om vart jag ska börja, jag vill ha något bra! Gärna med en stark kvinna med och hellre dåtid/fantasy än nutiden. Absolut ingen dussin deckare, har aldrig tyckt om dem.
Så, ni som är så underbart duktiga på böcker (jag har allt tjuvläst här) vad skulle ni rekommendera att jag läser?

Diana Gabaldons böcker, definitivt!

Även Hungerspelen, Fatta eld och Revolt borde vara böcker som passar din beskrivning. Helt fantastiska böcker! :love:

Diana Gabaldons böcker, definitivt!

Även Hungerspelen, Fatta eld och Revolt borde vara böcker som passar din beskrivning. Helt fantastiska böcker! :love:

Jag får kolla upp dem! Har tittat lite på första hungerspel filmen men tyckte den var för våldsam (börjar bli tant, älskade battle royale i både bokform och filmform en gång i tiden)

@Kethets
Jag tycker boken är så mycket bättre och enklare att ta till sig än filmen. Det går liksom att skumläsa de avsnitten med mycket våld om det blir för jobbigt. Så låt inte våldet i filmen avskräcka dig för det är verkligen så bra böcker och så mycket mer än våldet! :)

Efter ha surfat lite på bokus har jag tryckt hem böckerna "Den vita drottningen" och "Den röda drottningen", fick läsa 40 sidor ur den sista och så kostade de 29 kr/st så kändes som en bra början

Efter ha surfat lite på bokus har jag tryckt hem böckerna "Den vita drottningen" och "Den röda drottningen", fick läsa 40 sidor ur den sista och så kostade de 29 kr/st så kändes som en bra början

Om du gillar de böckerna så är "den blå hertiginnan" också läsvärd. Bäst av alla hennes böcker tycker jag dock att "den andra systern Boleyn" är.

Tragglar lite med Det tänkande hjärtat, boken om Alva Myrdal(av underbara Yvonne Hirdman). Tragglande blir det för att de är sådana krångliga typer, Alva och Gunnar, och ömsom retar jag mig på dem, ömsom imponeras jag av deras(Alvas) driv. Boken bygger på makarnas brevväxling.

Innan jag satte igång med den läste jag Och i Wienerwaldt står träden kvar(Elisabet Åsbrink) som ju också den bygger på brevväxling. Till viss del är breven samtida med Myrdalarnas. Samma politiker figurerar därmed i båda böckerna - kul tillfällighet i mitt bokval.

Eftersom det blev lite traggligt stack jag emellan med Bonjour Tristesse. Det piggade upp!

Läser I kroppen min av Kristian Gidlund. Tungt att läsa om hans kamp, men ändå oerhört bra.

Tog dock en paus en dag (ja, en :)) och läste Fredrik Backmans Saker min son behöver veta om världen. Lättläst och väldigt rolig.

Har nyligen läst Dålig karma av David Safier. Också lättläst och rolig.

Har startat upp min vanliga sommarläsning, Sagan om Belgarion av Eddings. Har läst dom fem-sex-sju gånger innan och älskar dom. Förra sommaren läste jag bara dom första fem, men i år funderar jag på att ta alla tio. Plus de två om Belgarath, de två om Polgara och ev även Rivas skrifter. Det är ganska länge sedan jag läste alla.

@mandalaki
Läser du verkligen?
Det verkar så svårt när boken är stängd :D

Jag läser framsidan ser du väl? :mad: Sjukt spännande bok.

@mandalaki

Försök inte! Du läser inte! Jag ser nog att du snaskar på fruktsallad med yoghurt. Lite honung också, kanske? :love::love::love:

Hm, där sa du nåt. Det där är min standardfrukost här och då vill jag inte ha honung. Men jag måste nog se till att få en yoghurt med honung senare idag, det finns ju nästan inget godare.

Gav upp på historikern, inte min typ av bok. Skräckhistoria typ, samtidigt som den skulle föreställa verklighetsansluten, nej not my cup of te :/

Nu blev det istället Kristin Hannah - Sanningens ögonblick. Bra, enkel, men inte simpel kan man säga :) Lite mer i min smak ;) Trevlig bok att läsa helt enkelt.

En spontan fråga. Hur hinner ni läsa så mkt böcker som ni gör? Läser ni i crazy-tempo eller har ni bara väldigt gott om tid?

/Squie - som önskade hon hade tid över till "vanliga" böcker.

Både och, i mitt fall. Jag läser extremt snabbt, är arbetslös och sover dåligt på nätterna. Massor av lästid med andra ord! ;)

Blev klar med Glasdjävulen häromdagen. Jag gillar Tursten, men denna tyckte jag var lite rörig. Det blir så konstigt i deckare när allting ställs på huvudet i slutet, ni vet, och man inte har fått några ledtrådar alls.

Sedan läste jag Mannen som ville bli vuxen av Danny Wallace. Kul och rörande.

Och så Stråk av rött av Elizabeth George. 700 sidor. Jag tappade den i ansiktet i natt och har faktiskt ett sår på näsvingen, no joke. Den hade kunnat kortas ner med 200 sidor minst, och flera karaktärer hade kunnats stryka precis rakt av för de var helt onödiga. Men jag vill åka till Cornwall mer än någonsin, fast jag är nästan lite rädd eftersom varenda karaktär är sexgalen, utom Lynley och Havers då. Men den är ju bra, såklart. Beskrivningarna är otroligt bra och historien genomtänkt. Men - jag är inte helt säker på att jag förstod vem mördaren var i slutet. När jag googlar är det flera som säger samma sak, så om någon här har läst den kan ni väl bistå lite? ;)

Gösta Berling hänger fortfarande med. Annars blir det antingen Bittrare än döden av Camilla Grebe och Åsa Träff, Alkemins eviga eld av Anna Jansson eller The Nine Tailors av Dorothy L Sayers.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka