Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har precis läst ut Hungerspels-trilogin, känns lite sorgligt att det är över.

Vad tyckte du om sista boken? :)
Jag tycker väldigt bra om trilogin som helhet och sista boken var inget undantag. Ogillade en del som hände men det var nog mest för att jag fäste mig vid vissa karaktärer. En del oväntade vändningar - det gillar jag. Hade kanske gärna sett att vissa partier utvecklats lite mer, lagts mer ord på, men har väl inget att klaga på egentligen, det höga tempot som man lätt dras med i är ju också en av trilogins styrkor tycker jag.

Epilogen kändes lite onödig, hade klarat mig utan den, men så känner jag om de flesta epiloger.

Jag läste ut förstavelsen av Torka aldrig tårar utan handskar och det är definitivt den bästa av Gardells böcker! Eftersom typ alla säger att den är så bra så kände jag mig något besviken i början när den kändes som vilken av Gardells böcker som helst men efter halva så lossnade det verkligen och den levde upp till alla förhoppningar :)

Dock fasar jag något för fortsättningen så det dröjer nog ett tag (typ en månad tills nästa biblioteksbesök) innan jag vågar mig på bok nummer två.

Vad tyckte du om sista boken? :)
Jag har precis läst den - och jag tyckte att den var seg! Inte alls samma stämning som i de två första. För mig var liksom aldrig Katniss val mellan Gale och Peeta särskilt viktigt och det kändes som om trean handlade mest om det. Snark ...

Jag har precis läst den - och jag tyckte att den var seg! Inte alls samma stämning som i de två första. För mig var liksom aldrig Katniss val mellan Gale och Peeta särskilt viktigt och det kändes som om trean handlade mest om det. Snark ...
Nu när du säger det tyckte jag början var lite seg, men när den väl kommit igång förlät jag det.

Och det hände ju jättemycket som inte hade med Katniss kärleksliv att göra!

Jaja, jag ska inte starta ett gräl. :D

Jag blev så vansinnigt besviken på den! Jag hade sådana förväntningar och lade ner den med en sådär allmän suck. Jaha, liksom.

Nu när du säger det tyckte jag början var lite seg, men när den väl kommit igång förlät jag det.

Och det hände ju jättemycket som inte hade med Katniss kärleksliv att göra!

Jaja, jag ska inte starta ett gräl. :D

Fast gjorde det det, egentligen? Jag kommer nästan inte ihåg någonting av boken förutom Katniss kärleksliv och lite sådär allmänt jobbiga grejer i ett luftskepp, eller hur det nu var. Gillade verkligen de två första så Revolt var en stor besvikelse.

Förlåt multipostning här, jag läste just klart Alkemins eviga eld av Anna Jansson. Jag gillar henne, jättemycket, men jag blir så himla irriterad när det flippar ur i ett enda kapitel, som jag sa häromdagen om Helene Tursten-boken.

Liksom. What are the chances att en gammal gubbe utan underben plötsligt, inspärrad i någon jäkla liten källare utan mat och vatten i flera dagar, kan räkna ut vilka kemikalier och grundämnen han behöver för att bygga ett nytt mobilbatteri, och dessutom huvudräkna ut hur många volt hans lilla kemiprojekt ska skapa? Ba' nää, ett mobilbatteri är 3,6 volt så 3 kanske är för lite men tar jag just denna tråden så blir det 4,5 och det kanske är för mycket... det blev bara så himla konstigt.

Men det var ändå en bra deckare, annat kan jag inte säga. Väl uttänkt och välskrivet.

Nu tänkte jag ge mig på första Arn-boken. Känns som något som man borde läsa. Gör jag rätt, kära vänner?

.

Nu tänkte jag ge mig på första Arn-boken. Känns som något som man borde läsa. Gör jag rätt, kära vänner?

Jag har för länge sen slutat läsa det man måste. Nu mera läser jag bara det jag vill. Det finns så mycket böcker, och det blir en mycket blandad kompott. Var bok har sin tjusning. Arn kommer ju aldrig vinna Nobelpriset, men jag minns det som bra underhållningsläsning. det är Guillou bra på.

Jag har för länge sen slutat läsa det man måste. Nu mera läser jag bara det jag vill. Det finns så mycket böcker, och det blir en mycket blandad kompott. Var bok har sin tjusning. Arn kommer ju aldrig vinna Nobelpriset, men jag minns det som bra underhållningsläsning. det är Guillou bra på.

Ja, jag har en liten grej där jag känner att jag borde läsa åtminstone första boken i vissa serier som blivit lite kult - Harry Potter, Twilight, Hungerspelen, Engelsforstrilogin till exempel - för att ha lite koll sådär. Varje gång har jag fastnat (fast nu har jag inte läst sista boken i Engelsfors ännu men det kommer jag att göra).

Jag har bara läst Ondskan av Guillou tidigare, så det kan bli intressant att läsa något annat tänker jag.

@Anna Jag läste "Alkemins..." för något år sedan och kände lite likadant som du faktiskt. Jag älskar Anna Jansson-deckare jag med, men de senaste hon skrivit känns lite för överdrivna och lite för spännande liksom. Det känns nästan som att hon blivit lite osäker på om hennes vanliga lite lugnare, trevande sätt att skriva på räcker till och kastar in lite extra våld och twister för att vara mer "in the game" liksom... Lite synd!

Här har jag avslutat "Sharp Objects" av Gillian Flynn, som hamnar på en andraplats av tre möjliga när det gäller hennes böcker. "Gone Girl" tycker jag fortfarande är överlägset bäst; den har liksom både de fascinerande personporträtten, det bra språket, den enorma twisten och "men alltså VA?!"-momenten på flera ställen. "Dark Places" tyckte jag hade personporträtten men saknade twisten; "Sharp Objects" hade spänningen och twisten medan personporträtten var lite svagare (men ändå väldigt, väldigt bra) och storyn var inte tillräckligt chockande. Men den var fortfarande jättebra, verkligen!

Nu har jag satt tänderna i "Perfect" av Rachel Joyce. De greppar mig inte lika mycket som "Harold Fry..." än, men jag har bara kommit drygt 100 sidor och finner den ändå intressant och intriguing.

Jag är lite som @Anna, jag måste åtminstone läsa del 1 av en serie, ifall det är något omtalat. Jag har således läst del 1 av Hungerspelen, del 1 av Arn och halva del 1 av Game of thrones. Känner inte att jag kommer att fortsätta, dock. Jag har läst del 1 och 2 av Knausgård; där planerar jag för trean på semestern (snart).

Ja, @Karfitsa - visst är det lite så ibland? Som om man liksom borde hänga med även om man inte riktigt vill? ;)

Jag känner nu att jag borde ge mig på Game of Thrones. Har inte sett TV-serien ens, men jag förstod ju i veckan som gick att det hade hänt något alldeles otroligt i ett avsnitt - så kanske är det något jag borde ha lite mer koll på eftersom hela Facebook exploderade.

Knausgård har jag faktiskt inte brytt mig om. Jag vet liksom inte vem han är eller varför han anses så strålande och därför har jag ingen lust att läsa hans memoarer. Det kanske låter arrogant, men jag är bara helt ointresserad.

Ja, @Karfitsa - visst är det lite så ibland? Som om man liksom borde hänga med även om man inte riktigt vill? ;)

Jag känner nu att jag borde ge mig på Game of Thrones. Har inte sett TV-serien ens, men jag förstod ju i veckan som gick att det hade hänt något alldeles otroligt i ett avsnitt - så kanske är det något jag borde ha lite mer koll på eftersom hela Facebook exploderade.

Knausgård har jag faktiskt inte brytt mig om. Jag vet liksom inte vem han är eller varför han anses så strålande och därför har jag ingen lust att läsa hans memoarer. Det kanske låter arrogant, men jag är bara helt ointresserad.

@Anna, glömde säga att hittills är Knausgård riktigt läsbar! Få se om jag orkar alla delarna, dock, har ju en tendens att tröttna.

Knausgård är magnifik! Har kvar ett par hundra sidor av sexan.

@Anna Arn stod jag ut med i 1,5 bok. Aptråkig krigsplanering på medeltiden ( eller när det nu var). Jag gillar egentligen Guillou men ofta saknar han förmågan att ge sina texter.

@Gabbi Efter trean i Hungerspelen förstår jag din kritik! Jag tycker inte att hon skriver fullt så illa som jag tror att du tycker - man jag förstår helt klart vad du menar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka