Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För mig innebär begreppen någon form av fysisk aktivitet, dvs vare sig schack eller bridge platsar där, ej heller diverse datorspel som det tävlas i.
Vad tycker ni?
Vad är det då enligt dig? Om det inte är en sport?Håller helt med dig.
"E-Sport" är liksom ett grammatiskt helt förkastligt begrepp enligt mig, för man rör ju inte nämnvärt på sig där.
Vad är det då enligt dig? Om det inte är en sport?
För att få vara sport behöver det inte innehålla någon form av fysisk aktivitet. Det behövs för att det ska vara en idrott därimot.
En aktivitet, som t.ex. Schack och bridge.
Schack brukar räknas som en sport. Är bil"sport" en sport enligt dig? Där sitter man ju bara och snurrar på en ratt?
Tänkte precis detsamma. Jag vet inte riktigt hur jag skulle beskriva sport. Typ att tävla/träna på en tävlingsmässig nivå i någon typ av fritidsaktivitet som även innefattar andra? Jag vet inte. Lite svårt.
Idrott är enklare, där räknar jag in olika typer av (organiserad) fysisk aktivitet.
Ytterst tveksamt det med. Sport för mig är aktiviteter där man aktivt rör sig, till åtminstone stor del. Innebandy, ridning och tennis är exempel på sporter enligt mig.
En aktivitet, som t.ex. Schack och bridge.
Nyfiken, inte menat som ett ifrågasättande.
Men hur/var tycker du gränsen går mellan "bara aktivitet" och "aktivitet som är en sport"?
Bridge och schack är det inte.
Datorspel?
Köra rallybilar?
Lydnadstävling med hund?
Det finns ju många sporter/aktiviteter som brukar räknas som sporter trots att de är relativt lite fysiskt krävande, så jag är nyfiken på var du då tycker gränsen går/hur den avgörs.
Och uppenbarligen definierar de e-sport precis som du gör, dvs att det handlar om själva tävlingsspelandet och inte ett mer vardagligt spelande!Det heter förövrigt e-sport enligt saol, så att det faller under sport rent språkligt känns det ju inte som att det finns någon diskussion om.
"e-sport substantiv ~en ~er • tävlingsspel på dator el. spelkonsol"
Apropå trådstarten alltså.
Så långt har jag faktiskt aldrig tänkt, inser jag nu
Datorspel och rallybilar skulle jag inte klassa som sport. Hundtävling, kanske.
Jag skulle säga där man ändå rör sig en hel del, även om det för den skull kan vara "lågintensivt". Att gå en långpromenad i skogen kan vara en form av mer "fri" (icke-organisarad sport) anser jag, medan bil"sport" inte är det eftersom att man bara sitter still. Typ så tänker jag
Så då menar du att det inte finns något att diskutera? Eftersom jag startade tråden betyder ju att jag anser det, oavsett SAOL.Det heter förövrigt e-sport enligt saol, så att det faller under sport rent språkligt känns det ju inte som att det finns någon diskussion om.
"e-sport substantiv ~en ~er • tävlingsspel på dator el. spelkonsol"
Apropå trådstarten alltså.
Men jag förstår inte riktigt faktiskt. Av vad jag förstått krävs det ungefär lika mycket rörelse när man kör exempelvis en rally- eller formel 1-bil som när man rider (fast på ett annat sätt förstås). Det krävs rejäl styrka, snabba beslut och stor vana förstås.Så långt har jag faktiskt aldrig tänkt, inser jag nu
Datorspel och rallybilar skulle jag inte klassa som sport. Hundtävling, kanske.
Jag skulle säga där man ändå rör sig en hel del, även om det för den skull kan vara "lågintensivt". Att gå en långpromenad i skogen kan vara en form av mer "fri" (icke-organisarad sport) anser jag, medan bil"sport" inte är det eftersom att man bara sitter still. Typ så tänker jag