Vad lägger ni i begreppen sport resp. idrott? spinoff allmänbildning

För mig innebär begreppen någon form av fysisk aktivitet, dvs vare sig schack eller bridge platsar där, ej heller diverse datorspel som det tävlas i.

Vad tycker ni?

Håller helt med dig. :)
"E-Sport" är liksom ett grammatiskt helt förkastligt begrepp enligt mig, för man rör ju inte nämnvärt på sig där.

För den som är intresserad så jag säga att de flesta esportare håller på med någon form av fysisk träning som komplement till deras tränande på spelet. Du behöver vara i rätt bra form för att orka hålla fokus under långa matcher och turneringar. Och för att inte få skador.

Alltså, själva "termen" sport innebär enligt Wikipedia i alla fall att man använder något redskap. Dvs motorsport: bil/MC/fordon av något slag; ridsport: häst; bollsport: boll; e-sport: dator/konsol. I idrotter däremot används inget redskap utan de är ansträngningsbaserade. Några idrotter är alltså löpning, längdhopp, höjdhopp.

För att få vara sport behöver det inte innehålla någon form av fysisk aktivitet. Det behövs för att det ska vara en idrott därimot.

Tänkte precis detsamma. Jag vet inte riktigt hur jag skulle beskriva sport. Typ att tävla/träna på en tävlingsmässig nivå i någon typ av fritidsaktivitet som även innefattar andra? Jag vet inte. Lite svårt.

Idrott är enklare, där räknar jag in olika typer av (organiserad) fysisk aktivitet.

Tänkte precis detsamma. Jag vet inte riktigt hur jag skulle beskriva sport. Typ att tävla/träna på en tävlingsmässig nivå i någon typ av fritidsaktivitet som även innefattar andra? Jag vet inte. Lite svårt.

Idrott är enklare, där räknar jag in olika typer av (organiserad) fysisk aktivitet.

Jag brukar tänka som dig :)

En aktivitet, som t.ex. Schack och bridge. :)

Nyfiken, inte menat som ett ifrågasättande.
Men hur/var tycker du gränsen går mellan "bara aktivitet" och "aktivitet som är en sport"?
Bridge och schack är det inte.
Datorspel?
Köra rallybilar?
Lydnadstävling med hund?
Det finns ju många sporter/aktiviteter som brukar räknas som sporter trots att de är relativt lite fysiskt krävande, så jag är nyfiken på var du då tycker gränsen går/hur den avgörs.

Nyfiken, inte menat som ett ifrågasättande.
Men hur/var tycker du gränsen går mellan "bara aktivitet" och "aktivitet som är en sport"?
Bridge och schack är det inte.
Datorspel?
Köra rallybilar?
Lydnadstävling med hund?
Det finns ju många sporter/aktiviteter som brukar räknas som sporter trots att de är relativt lite fysiskt krävande, så jag är nyfiken på var du då tycker gränsen går/hur den avgörs.

Så långt har jag faktiskt aldrig tänkt, inser jag nu :eek: :crazy:
Datorspel och rallybilar skulle jag inte klassa som sport. Hundtävling, kanske.
Jag skulle säga där man ändå rör sig en hel del, även om det för den skull kan vara "lågintensivt". Att gå en långpromenad i skogen kan vara en form av mer "fri" (icke-organisarad sport) anser jag, medan bil"sport" inte är det eftersom att man bara sitter still. Typ så tänker jag :)

En sport kan vara vad i princip vad som helst som det anordnas tävlingar i.
Idrott behöver någon typ av fysisk aktivitet.

Sen kan en idrott även vara en sport men behöver inte vara det.

Det heter förövrigt e-sport enligt saol, så att det faller under sport rent språkligt känns det ju inte som att det finns någon diskussion om.
"e-sport substantiv ~en ~er • tävlingsspel på dator el. spelkonsol"
Apropå trådstarten alltså.
Och uppenbarligen definierar de e-sport precis som du gör, dvs att det handlar om själva tävlingsspelandet och inte ett mer vardagligt spelande!

Jag skulle säga där man ändå rör sig en hel del, även om det för den skull kan vara "lågintensivt". Att gå en långpromenad i skogen kan vara en form av mer "fri" (icke-organisarad sport) anser jag, medan bil"sport" inte är det eftersom att man bara sitter still. Typ så tänker jag :)

Alltså ta inte illa upp, men att klassa bilsport som att man "bara sitter still" är verkligen i klass med att det "är ju hästen som gör jobbet" när vi snackar Jerringpris...

Det heter förövrigt e-sport enligt saol, så att det faller under sport rent språkligt känns det ju inte som att det finns någon diskussion om.
"e-sport substantiv ~en ~er • tävlingsspel på dator el. spelkonsol"
Apropå trådstarten alltså.
Så då menar du att det inte finns något att diskutera? Eftersom jag startade tråden betyder ju att jag anser det, oavsett SAOL.

Men jag förstår inte riktigt faktiskt. Av vad jag förstått krävs det ungefär lika mycket rörelse när man kör exempelvis en rally- eller formel 1-bil som när man rider (fast på ett annat sätt förstås). Det krävs rejäl styrka, snabba beslut och stor vana förstås.

Kan det vara så att du förstår att man rör sig när man rider för att det är just det du håller på med? Handlar din ovilja att definiera motorsport som sport (som ju dessutom inte definieras alls som du tycker) om att du inte kan så mycket om just motorsport?

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Tjatter "There once was a man who lived a life so strange, it had to be true. Only he could see what no one else can—the darkness inside... the...
40 41 42
Svar
824
· Visningar
37 307
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb Skulle vara jättetacksam om någon orkar läsa (med reservation för att jag låter som en bortskämd skitunge) och kanske bolla lite med...
Svar
5
· Visningar
1 470
Senast: Grettir
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 849
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar