Vad lägger ni i begreppen sport resp. idrott? spinoff allmänbildning

Precis, om man använder Wikipedias definition är löpning en idrott. Men som jag också sa tidigare brukar jag absolut lite slarvigt använda både sport och idrott synonymt, särskilt om det just handlar om en fysisk aktivitet. Så tror jag de flesta gör också. Det kanske är därför som folk har så svårt att erkänna att e-sport, ridsport, hundsport osv är "riktiga sporter".
Ja, såklart löpning även är en idrott. Men det är ju jättemärkligt att något som tävlas så organiserat i, är med i OS osv inte skulle räknas som sport? Tycker du inte det själv?

Fast det är det där vad man lägger in i fysisk ansträngning, en 5000 meters löpare har en annan sorts fysik än rallyförare har, vilken fysisk ansträngning är bättre? 5 000 meters löparen skulle antagligen inte orka köra en rallytävling och rallyföraren skulle inte orka springa 5 000 meter på samma tid som löparen, men är någon av dem verkligen mer fysiskt ansträngd? Du lägger ingen värdering säger du men värdera sen att löparen anstränger sig mer... ;) Du ser, det är inte så lätt som man kan tro. ;)
Så klart är ingen fysisk ansträngning "bättre" än någon annan och det skulle förstås vara helt omöjligt att avgöra vilken som är "bättre". Det jag försöker säga är att en sport eller idrott inte automatiskt blir svårare, eller att det blir mer imponerande att lyckas i en sport eller idrott, bara för att man anstränger sig mer än vad man gör i någon annan sport eller idrott. Hoppas du förstår hur jag menar nu.

Ja, såklart löpning även är en idrott. Men det är ju jättemärkligt att något som tävlas så organiserat i, är med i OS osv inte skulle räknas som sport? Tycker du inte det själv?
Man kan ju tävla i både idrotter och sporter, även på en väldigt välorganiserad nivå.
Faktum är att om man återigen går efter Wikipedias definition skriver de såhär: "Olympiska spelen (OS) är idrottstävlingar som hålls vart fjärde år och är uppdelade i sommarspel och vinterspel". Alltså definierar de inte OS som någon sporttävling utan som en idrottstävling. Även NE har en liknande definition.

Man kan ju tävla i både idrotter och sporter, även på en väldigt välorganiserad nivå.
Faktum är att om man återigen går efter Wikipedias definition skriver de såhär: "Olympiska spelen (OS) är idrottstävlingar som hålls vart fjärde år och är uppdelade i sommarspel och vinterspel". Alltså definierar de inte OS som någon sporttävling utan som en idrottstävling. Även NE har en liknande definition.
Jo, klart OS innehåller idrottstävlingar. Jag köper bara inte att längdskidåkare håller på med sport, men löpare håller inte på med sport.

Vad Wikipedia skriver känns ju ganska ointressant?

Så långt har jag faktiskt aldrig tänkt, inser jag nu :eek: :crazy:
Datorspel och rallybilar skulle jag inte klassa som sport. Hundtävling, kanske.
Jag skulle säga där man ändå rör sig en hel del, även om det för den skull kan vara "lågintensivt". Att gå en långpromenad i skogen kan vara en form av mer "fri" (icke-organisarad sport) anser jag, medan bil"sport" inte är det eftersom att man bara sitter still. Typ så tänker jag :)
Rally är mer krävande än folk tror och man är ganska slut och svettig efter en sträcka och behöver ha rätt skaplig kondis för att inte tala om skotercross då behöver man träna ordentligt mycket och ha bra styrka och kondis

Jo, klart OS innehåller idrottstävlingar. Jag köper bara inte att längdskidåkare håller på med sport, men löpare håller inte på med sport.

Vad Wikipedia skriver känns ju ganska ointressant?
Ja, det kanske det är. Men när jag för några år sedan ville ta reda på exakt vad sport och idrott är för något googlade jag och hamnade på Wikipedia, så det är därifrån jag hämtat mina definitioner. För mig spelar det väl egentligen ingen roll vad andra kallar det. Det jag blir irriterad på är när folk säger t ex att "e-sport/ridsport är ingen riktig sport" och jag tänker att problemet just kan vara att många förknippar sport med extrema fysiska prestationer. Det som jag kallar idrott alltså.

Så klart är ingen fysisk ansträngning "bättre" än någon annan och det skulle förstås vara helt omöjligt att avgöra vilken som är "bättre". Det jag försöker säga är att en sport eller idrott inte automatiskt blir svårare, eller att det blir mer imponerande att lyckas i en sport eller idrott, bara för att man anstränger sig mer än vad man gör i någon annan sport eller idrott. Hoppas du förstår hur jag menar nu.
Lite det jag har försökt lyfta fram hela tiden alltså? Fast frågan är vad man menar med att anstränga sig mer, det är nästan omöjligt att jämföra eftersom man gör så olika saker.

Lite det jag har försökt lyfta fram hela tiden alltså? Fast frågan är vad man menar med att anstränga sig mer, det är nästan omöjligt att jämföra eftersom man gör så olika saker.
Det har du verkligen rätt i. Det är ju inte helt oproblematiskt att säga att man ansträngt sig mer för att det i den ena sporten handlar om benstyrka och i den andra om armstyrka, eller balans, eller vad som helst.

Det jag tycker är ett stort problem med kanske främst ridsport och e-sport är att man nästan får försöka övertyga gemene man om att det krävs mycket och är väldigt svårt att komma upp i världstoppen. För ingen tror ju att det bara är att snöra på sig ett par riktigt bra joggingskor och sen kuta ut och vinna Stockholms maraton. Och som vi tidigare varit inne på i den här tråden och i tråden om allmänbildning så handlar det kanske främst om okunskap.

Hur jag alltid har sett de två begreppen kan enkelt beskrivas i ett venn-diagram

Sportidrott.png
Så tänker jag med!
Apropå diskussion i tråden så ser jag absolut e-sport som sport. Däremot inte nöjesspelande eftersom man inte tränar och tävlar i det, även om jag kan vara rätt svettig och andfådd efter en tuff match vid datorn.

Jag har ju snällt fått acceptera att e-sport är en sport även om man i min värld rör på sig när man sportar. Dvs även schack går bort om jag hade fått bestämma vad ordet skulle betyda. Med det sagt är det inte någon barnlek att hålla på med e-sport och det finns folk som har det som ett jobb mer eller mindre och sitter av en arbetstid varje dag och får betalt för att bli duktiga. Jag är inte dum i huvudet och fattar att det, precis som med allt annat, ligger många timmar bakom att bli bra.

Bara för allmänbildningen skull: Mer eller mindre är en klar underdrift. Det finns väldigt många som är proffsspelare och jobbar med enbart det i flera år. Lag i de högre ligorna brukar ha full service med boende och kock för att spelarna ska kunna träna uppemot tio timmar per dag.

Bara för allmänbildningen skull: Mer eller mindre är en klar underdrift. Det finns väldigt många som är proffsspelare och jobbar med enbart det i flera år. Lag i de högre ligorna brukar ha full service med boende och kock för att spelarna ska kunna träna uppemot tio timmar per dag.
Ja, iaf när de bootcampar. (Så är det i CS & Dota iaf)
Det du beskriver är iofs vanligare i US och Kina vad jag vet än här. Men ja. Det är verkligen ett arbete.
Min kompis spelar nog mer än 10timmar om dagen i snitt, närmare 14 skulle jag tro..

Det känns som att betydelsen av ordet sport har utökats.

Man kallar ibland en person "sportig" och associationen till det ordet går inte till någon som spelar schack!

För allmänbildningens skull :D

Men ja, i de spelen och nivåerna där det finns stora pengar inblandat har de ju såklart stora möjligheter till sånt. Den jag känner som håller på med sånt har inte samma resurser då spelet inte är lika stort men många timmar blir det. Nåja. Sidospår.

Jag håller visst bara på med grejer som det "tvistas" om om det är en sport eller ej :rofl: Ridning, motorsport och datorspel.
Jag skulle dock säga att jag inte ser mitt spelande som en sport, eftersom jag inte tävlar och tränar i det utan gör det bara på hobbynivå för nöjes skull. Men de som spelar seriöst och tävlar i det, håller definitivt på med en sport enligt mig :)

Jag anser definitivt att motorsport är en sport. Som sagt innan i tråden, att säga att det inte är en sport är ju att likställa med att säga att ridning inte är en sport. "Man sitter ju bara där". :grin:

Hur jag alltid har sett de två begreppen kan enkelt beskrivas i ett venn-diagram

Sportidrott.png

Läste discogolf i mitten och såg framför mig hur golfarna dansade sig igenom banan till bästa 80-tals discomusik med glitter och axelvaddar. Usch så besviken jag blev när jag såg att det stod discgolf. Inte alls lika spännande :(

Läste discogolf i mitten och såg framför mig hur golfarna dansade sig igenom banan till bästa 80-tals discomusik med glitter och axelvaddar. Usch så besviken jag blev när jag såg att det stod discgolf. Inte alls lika spännande :(

Men ja! Jag tycker att vi inför det som en ny sport/idrott, I love it!

Rally är mer krävande än folk tror och man är ganska slut och svettig efter en sträcka och behöver ha rätt skaplig kondis för att inte tala om skotercross då behöver man träna ordentligt mycket och ha bra styrka och kondis
Kartläsaren då? Är väl också trött av ansträngningen?

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Tjatter "There once was a man who lived a life so strange, it had to be true. Only he could see what no one else can—the darkness inside... the...
40 41 42
Svar
824
· Visningar
37 307
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb Skulle vara jättetacksam om någon orkar läsa (med reservation för att jag låter som en bortskämd skitunge) och kanske bolla lite med...
Svar
5
· Visningar
1 470
Senast: Grettir
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 849
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar