Vad lägger ni i begreppen sport resp. idrott? spinoff allmänbildning

Men jag förstår inte riktigt faktiskt. Av vad jag förstått krävs det ungefär lika mycket rörelse när man kör exempelvis en rally- eller formel 1-bil som när man rider (fast på ett annat sätt förstås). Det krävs rejäl styrka, snabba beslut och stor vana förstås.

Kan det vara så att du förstår att man rör sig när man rider för att det är just det du håller på med? Handlar din ovilja att definiera motorsport som sport (som ju dessutom inte definieras alls som du tycker) om att du inte kan så mycket om just motorsport?

Till viss del är det väl okunskap, men sen förstår jag faktiskt inte hur det kan krävas mycket fysik inom motorsporten. Att det krävs kvicktänkthet och en hygglig grundstyrka (tänk motsvarande de som har ett lite mer fysiskt jobb!) men att det skulle krävas en sådan fysik, så att säga, förstår jag faktiskt inte riktigt.

Men jag förstår inte riktigt faktiskt. Av vad jag förstått krävs det ungefär lika mycket rörelse när man kör exempelvis en rally- eller formel 1-bil som när man rider (fast på ett annat sätt förstås). Det krävs rejäl styrka, snabba beslut och stor vana förstås.

Kan det vara så att du förstår att man rör sig när man rider för att det är just det du håller på med? Handlar din ovilja att definiera motorsport som sport (som ju dessutom inte definieras alls som du tycker) om att du inte kan så mycket om just motorsport?
Det kan ju vara vanskligt att uttala sig om motorsport om man inte har körkort själv.

Alltså, själva "termen" sport innebär enligt Wikipedia i alla fall att man använder något redskap. Dvs motorsport: bil/MC/fordon av något slag; ridsport: häst; bollsport: boll; e-sport: dator/konsol. I idrotter däremot används inget redskap utan de är ansträngningsbaserade. Några idrotter är alltså löpning, längdhopp, höjdhopp.
Fast den definitionen håller ju inte hela vägen direkt, diskus är alltså ingen idrott utan en sport då? Längdskidåkning, där använder man ett redskap - skidor, det är alltså ingen idrott menar du?
Svenska riksidrottsförbundet lägger en helt annan definiering på vad idrott är, de inkluderar väldigt många olika sporter och aktiviteter. Bland deras medlemsförbund finns både bilsport, biljard, flygsport och många fler. http://www.rf.se/Undermeny/RFochsvenskidrott/medlemsforbund E-sport finns ännu inte med i RF men det förs diskussioner om det.

Det kan ju vara vanskligt att uttala sig om motorsport om man inte har körkort själv.
Fast det måste väl ändå vara en ganska extrem skillnad mellan att sitta och köra bil på en asfalterad motorväg och att köra rally till exempel? Jag har då alltså aldrig testat rally eller någon annan motorsport. Däremot kör jag bil och det är ju ingen större fysisk ansträngning :)

Fast den definitionen håller ju inte hela vägen direkt, diskus är alltså ingen idrott utan en sport då? Längdskidåkning, där använder man ett redskap - skidor, det är alltså ingen idrott menar du?
Svenska riksidrottsförbundet lägger en helt annan definiering på vad idrott är, de inkluderar väldigt många olika sporter och aktiviteter. Bland deras medlemsförbund finns både bilsport, biljard, flygsport och många fler. http://www.rf.se/Undermeny/RFochsvenskidrott/medlemsforbund E-sport finns ännu inte med i RF men det förs diskussioner om det.
Men flera har ju sagt att en sport även kan vara en idrott. Diskuskastning kräver ju fysisk aktivitet, alltså är det även en idrott. Och en sport :)
Edit: otroligt intressant förresten att dart räknas som en idrott enligt Riksidrottsförbundet!

Till viss del är det väl okunskap, men sen förstår jag faktiskt inte hur det kan krävas mycket fysik inom motorsporten. Att det krävs kvicktänkthet och en hygglig grundstyrka (tänk motsvarande de som har ett lite mer fysiskt jobb!) men att det skulle krävas en sådan fysik, så att säga, förstår jag faktiskt inte riktigt.
F1 förarna är väldigt vältränade, det kräver fysik för att klara av g-krafterna som de utsätts för, Kenny Bräck blev fyra i Mästarnas mästare där Ingemar Stenmark vann.

F1 förarna är väldigt vältränade, det kräver fysik för att klara av g-krafterna som de utsätts för, Kenny Bräck blev fyra i Mästarnas mästare där Ingemar Stenmark vann.

Just F1 kan jag köpa just pga. gravitationen, men jag tänker "långsammare" motorsporter som går i typ 150 km/h och neråt.

Men flera har ju sagt att en sport även kan vara en idrott. Diskuskastning kräver ju fysisk aktivitet, alltså är det även en idrott. Och en sport :)
Fortfarande så håller inte definitionerna, det är en sport att löpa, alltså så blir det väldigt luddigt om man ska försöka dela upp det efter någon idé om att det är skillnader om man använder redskap eller inte, vad ska anses som ett redskap osv.

I Formel 1 kommer man i svängar och inbromsningar upp i 4,5 g-krafter. Det innebär att en normalstor person väger närmre 300 kilo. Då krävs det förstås enorm styrka att lyckas hålla uppe sin egen kropp.
I rally och liknande kommer man ju inte upp i samma g-krafter, men det lär vara nog så jobbigt att bara hålla bilen uppe på vägen i en kurva med tanke på att det körs i väldigt svår terräng ofta.

I Formel 1 kommer man i svängar och inbromsningar upp i 4,5 g-krafter. Det innebär att en normalstor person väger närmre 300 kilo. Då krävs det förstås enorm styrka att lyckas hålla uppe sin egen kropp.
I rally och liknande kommer man ju inte upp i samma g-krafter, men det lär vara nog så jobbigt att bara hålla bilen uppe på vägen i en kurva med tanke på att det körs i väldigt svår terräng ofta.

Som sagt, F1 köper jag. Men tänkte typ folkrace, olika typer av terrängrace osv. Som sagt, en bra grundstyrka absolut, men där kan det knappast krävas så extremt mycket.

Just F1 kan jag köpa just pga. gravitationen, men jag tänker "långsammare" motorsporter som går i typ 150 km/h och neråt.
Det ingår fortfarande g-krafter, det krävs armstyrka för att ratta osv, amatörrally är kanske den enda motorsporten du kan komma undan med att vara mindre tränad, men å andra sidan så kan du lika gärna åka häst utan att anstränga dig också, det handlar helt enkelt om hur mycket man själv anstränger sig.

Det ingår fortfarande g-krafter, det krävs armstyrka för att ratta osv, amatörrally är kanske den enda motorsporten du kan komma undan med att vara mindre tränad, men å andra sidan så kan du lika gärna åka häst utan att anstränga dig också, det handlar helt enkelt om hur mycket man själv anstränger sig.

Tänkte just dra den liknelsen: Amatörrally vs. enklare tur i skogen med häst.
Däremot om man jämför typ FT-ryttare på stjärnnivå med amatörrally tror jag det förstnämnda vinner i både styrka och kondition med hästlängder.

Jag sportar inte när jag spelar mina spel, jag spelar bara, visst jag är intresserad av att komma högt upp i rankningen, är i topp 30% av europa spelarna nu.
Men sport tycker jag inte jag håller på med, möjligtvis när man är bland top 5%, för det är en jäkla massa engagemang som krävs.

Jag anser det inte att sporta när man tävlar hoppning på en låg/medel nivå.

Sport tycker jag väl det generellt blir när man kan vinna pengar på det. Hobbygolf är ingen sport, hobbyspelande är ingen sport.

Fortfarande så håller inte definitionerna, det är en sport att löpa, alltså så blir det väldigt luddigt om man ska försöka dela upp det efter någon idé om att det är skillnader om man använder redskap eller inte, vad ska anses som ett redskap osv.
Enligt Wikipedias definition är inte löpning någon sport, "bara" en idrott.

SAOL definierar sport så här: "en (efter vissa gällande regler utövad, ofta av arrangör anordnad ss. tävling, systematisk, särsk. utomhus, ofta medelst redskap l. fortskaffningsmedel l. djur, bedriven) verksamhet som kräver visst mått av kroppsansträngning o. färdighet o. säkerhet o. som utövas i syfte att ge utövaren det nöje o. den spänning som ligger i att övervinna de svårigheter l. risker som är förenade med utövandet l. i att tävla med ngn l. ngra l. för att ge utövaren motion l. smidighet l. utveckla o. stärka hans kropp (l. särskild kroppsdel) l. stärka hans hälsa o. d.; numera oftast om sådan verksamhet ss. tävlingsgren (i sht av annan art än friidrott) l. sammanfattande om tävlingsverksamhet med o. utan redskap osv., idrott."

Alltså behövs inte nödvändigtvis ett redskap enligt SAOL, vilket ju gör att det blir enklare att definiera. I allmänhet känns det som att begreppen används synonymt numera vilket ju gör att t ex e-sport och motorsport kanske kan definieras både som sport och idrott.

Som sagt, F1 köper jag. Men tänkte typ folkrace, olika typer av terrängrace osv. Som sagt, en bra grundstyrka absolut, men där kan det knappast krävas så extremt mycket.
Det där resonemanget om just esport ser man inte sällan. För att kunna spela på champion nivå krävs det att du satsar hela livet åt det, precis som ridsport.
Det går inte att sitta still hela dagen och lata sig, äta chips och godis och dricka energidryck = då klarar de inte att koncentrera sig.
På samma sätt går det inte att skogsmulla och sen rida grand prix.

Men jag tycker inte det är konstigt att ni som aldrig spelat ens på medel nivå inte ser hur mycket som krävs. På samma sätt som jag inte kan sätta mig in i hur en F1 körare lägger ner sin själ i det, bara köra liksom?
Eller hur oinsatta i ridsporten tror att hästen gör allt jobb. Och jag tror inte de oinsatta kommer förstå hur mycket man än förklarar, de märker vad mycket jobb det är först när man gör det själv :)

Enligt Wikipedias definition är inte löpning någon sport, "bara" en idrott.

SAOL definierar sport så här: "om en (efter vissa gällande regler utövad, ofta av arrangör anordnad ss. tävling, systematisk, särsk. utomhus, ofta medelst redskap". Alltså behövs inte nödvändigtvis ett redskap enligt SAOL, vilket ju gör att det blir enklare att definiera. I allmänhet känns det som att begreppen används synonymt numera vilket ju gör att t ex e-sport och motorsport kanske kan definieras både som sport och idrott.
Säg det åt någon som tävlar i löpning, "jag är ledsen du utövar ingen sport! :rofl: Det är lite det jag försöker påpeka, det finns inga klara definitioner om det ens är någon skillnad på sport och idrott. Olika källor definierar det olika vilket gör det svårt att diskutera utifrån källor, det sker ständigt förändringar och nya sporter/idrotter kommer till.

Hur jag alltid har sett de två begreppen kan enkelt beskrivas i ett venn-diagram

Sportidrott.png

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Tjatter "There once was a man who lived a life so strange, it had to be true. Only he could see what no one else can—the darkness inside... the...
40 41 42
Svar
824
· Visningar
37 307
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb Skulle vara jättetacksam om någon orkar läsa (med reservation för att jag låter som en bortskämd skitunge) och kanske bolla lite med...
Svar
5
· Visningar
1 470
Senast: Grettir
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 849
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar