vad lagar man en hästhov med?

Sv: vad lagar man en hästhov med?

Tyvärr va det nödvändigt, "skon bildade en hylla" perfekt att "kliva på" så vi hade typ boxvila eller att sätta igen hålen att välja på...:crazy:
Inget jag valt tidigare det rykt någon bit, men eftersom vi bara kunde (med möda) få dit 2 söm på insidan, så valde vi att sätta igen hålen, och givetvis kommer vi att åtgärda detta så fort som möjligt.
Sedan måste jag ju få tag på flapp sko också, och som du kanske läste har jag rätt långt till närmsta "skoaffär"

Givetvis kontaktade jag en veterinär också, för att få råd om jag vågade "stänga in bakterier" och han tyckte som oss, vi chansar hellre på att stänga in, än att förlora ännumera viktig hov....

Men tack ändå!:bow:

*Jenny *

En seriös hovis hade smitt en flärpsko åt dig om hon/han inte hade haft hemma i rätt storlek.

Hoppas inte geggan du stoppat i hoven torkar ut hoven ännu mer så hoven spricker ännu mer.

En seriös hovis hade smitt en flärpsko åt dig om hon/han inte hade haft hemma i rätt storlek.

Hoppas inte geggan du stoppat i hoven torkar ut hoven ännu mer så hoven spricker ännu mer.

Men hallå!
vad då seriös....
Nu få ni väl ge er....
Jag är 40 år, och rätt erfaren, inte skulle jag göra något som skadade min häst....
Vi kunde fixat skon, att smida en sådan är en enkel match! men inte sulan.... inte just då! skulle jag åkt 40 mil på tisdag kväll (enkel väg) gjort inbrott i någon hästbutik, och stulit dom....
jag åker i morgon!!!!!!
Varför skulle jag vara en oseriös hästägare bara för att jag fick en ovanligt olycklig tappsko:crazy:

Geggan jag stoppat i hålet är uttorkande, MEN inte så att det hinner skada innan jag hunnit hem från min hästsko resa....
Har både hovslagare och veterinär bekräftat!

Nu vet jag varför jag varken brukar skriva eller läsa på hästvård.... just här finns oftas ett par besserwisser som bara är ute efter att berätta för andra hur Fel dom har...:eek:

* Jenny *

Men hallå!

Vi kunde fixat skon, att smida en sådan är en enkel match! men inte sulan.... inte just då!
* Jenny *

Har du bil och ett reserv däck??? Är svaret ja så har du även fantasin att tillfälligt fixa en flärpsula..

Har inte med detta att göra men det jag vänder mig emot när man anser sig laga en hästhov med massa plast och främst då plaster som inte är anpassade hör hovvårds reparationer.

Jag finner det lika illa som när man använder fönster silicon under sulor.

Det är absolut inte att klassas som seriös hovvård lika lite som en hovis som inte själv har material med sig utifrån sitt yrkesutövande.

Men hallå!
vad då seriös....
Nu få ni väl ge er....
Jag är 40 år, och rätt erfaren, inte skulle jag göra något som skadade min häst....
Vi kunde fixat skon, att smida en sådan är en enkel match! men inte sulan.... inte just då! skulle jag åkt 40 mil på tisdag kväll (enkel väg) gjort inbrott i någon hästbutik, och stulit dom....
jag åker i morgon!!!!!!
Varför skulle jag vara en oseriös hästägare bara för att jag fick en ovanligt olycklig tappsko:crazy:

Geggan jag stoppat i hålet är uttorkande, MEN inte så att det hinner skada innan jag hunnit hem från min hästsko resa....
Har både hovslagare och veterinär bekräftat!

Nu vet jag varför jag varken brukar skriva eller läsa på hästvård.... just här finns oftas ett par besserwisser som bara är ute efter att berätta för andra hur Fel dom har...:eek:

* Jenny *

Att smida ett par sådana skor hade ni kunnat göra lätt? Men ni ska åka 40 mil o köpa sådana istället, har jag fattat rätt nu?

Tidigare skulle du ha något o fylla hålen med för några veckor framöver? Men senare bara till imorgon?

Jag tror det funkar utmärkt med geggan till imorgon men jag tror inte det funkar några veckor som du tidigare skrev.

Vet du vad en flappsko är? Det är en tjock gummi-/plastsula som man slår på en kapad vanlig sko på. Det är inget som går att smida...

Det är sånt här jag använder mina boots till- reservhjul.

Fast sen de äter Steel Joint går inte hovarna sönder vid tappsko.

Att smida ett par sådana skor hade ni kunnat göra lätt? Men ni ska åka 40 mil o köpa sådana istället, har jag fattat rätt nu?

Tidigare skulle du ha något o fylla hålen med för några veckor framöver? Men senare bara till imorgon?

Jag tror det funkar utmärkt med geggan till imorgon men jag tror inte det funkar några veckor som du tidigare skrev.

Min man är en duktig smed, så det är inte problemet, och att jag skrev några veckar, va inte att kletet skulle sitta i veckor, utan att jag hoppades kunna med special skor rädda hoven till det gick att sko om igen.. Uttryckte mej väldigt klumpigt där:crazy:

Vi är ändå på väg till skellefteå alldeles strax, och då ville vi köpa "färdiga skor" eftersom jag inte har använt sådana tidigare.

Jag hoppas verkligen att häst stackarn överlever till jag hinner hem! Jag verkar ju ha begått jordens största synd!

* Jenny *

Har du bil och ett reserv däck??? Är svaret ja så har du även fantasin att tillfälligt fixa en flärpsula..

Vet du en sak? DET HADE JAG INGEN ANING OM:confused:
Attans att vi inte tänkte på det! :crazy:
ja jösses, alltid lär man sig något! Vi som spånade i en massa olika lösningar, men däck tänkte vi inte på.....
gud vilken knäppgök man kan vara....

* Jenny *

tror inte det går nån nöd på din häst för att du har på han plastic padding. min ena gick med plastade hovar närmare ett halvår pga av han drog av sej skorna efter 4-6 veckor och då fanns det ingenting att verka ner och spika i och han har då inte blivit nå dålig av det.
snarare så att plastic padding har "räddat" mina hästar flera gånger så dom har kunnat tävla :)

Vilken "rolig" läsning!
Tänk att folk inte kan komma med ideér, tips och stöd istället för att "hacka" på folk.
Lycka till med hästen. Allt löser sig och inga misstag är gjorda!!!!!:rofl:

Tack till både dej och smurfis!:bump:
Jag blir så glad när inte ALLA använder forumet till att idiotförklara andra hästägare...
Hoppas att JAG slipper falla för frestelsen att skriva elaka svar på seriösa frågor, det är lätt hänt, jag vet. För tydligen är vi häst människor sådana att vi gärna ger våra medmänniskor en känga i tid och otid, och det är ju ingen direkt trevlig egenskap:angel:

Nu åker jag för att köpa dom förbannade skorna, och så kan alla som bekymrat sig så, sova gott igen!;)
Ha en härlig helg allihopa!
Och njut av solen:)

* Jenny *

Hur smider du plast??? Vet du vad en FLAPP-sko är (inte flärp). Eller tänkte du klippa sönder reservdäcket?

... Fast flapp och lagningsgrejjor finns ju enkelt på postorder också ;)
Vettecs grejjor att laga med tycker jag är helt ok, säljs bl a genom Mustad så det bör vara lätt att få tag i.
www.wettec.com för originalsidan har jag för mig det är. Tog mitt från Bergsåker senast jag handlade.

... Fast flapp och lagningsgrejjor finns ju enkelt på postorder också ;)
Vettecs grejjor att laga med tycker jag är helt ok, säljs bl a genom Mustad så det bör vara lätt att få tag i.
www.wettec.com för originalsidan har jag för mig det är. Tog mitt från Bergsåker senast jag handlade.

Vettec med enkelV inte dubbelW, annars kommer du inte till rätt hemsida!
/D

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 251
Senast: mily
·
Hästvård hästen har trampat av sig en sko och lite väl mycket hov for med. hovis var ute idag och satte på nya skor men fick bara in 2 sömmar på...
2
Svar
28
· Visningar
5 289
Senast: gylle
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Amha
·
Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka