A
ang
Sv: vad lagar man en hästhov med?
Så rätt, så klart.
Så rätt, så klart.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst är det jobbigt med tappskor! Jag va tvungen att lära mej slå på tappskor förra sommaren, när min hovis just fått barn, men... jag hade ju önskat jag sluppit det!
Å du... skriv försiktigt om djurplågeri... å Framför allt plastic padding! det verkar vara en het potatis här
Kram!
* Jenny *
Hallå!!!
Detta hade jag HELT missat!
Kram på dig!
Jag har en häst som slitit av sig en sko, och på insidan hoven följde en stor bit hov med...
Vi har skott på honom en sko, men på en sida har vi endast kunnat sätta två söm, eftersom det inte fanns mera att spika i, och jag är ju nu livrädd att han ska trampa av sig skon igen, för då blir det väl inget kvar av den
Finns det något man kan "sätta igen hålet med" så att inte "skon bildar en kant" som han lätt trampar på???
Latex fogmassa?
Silicon?
plastic padding?
?????
Hjälp!
Jag har 40 mil till närmsta "hästbutik" så det är inte bara att springa i väg och köpa något....
Och det är en nödlösning jag är ute efter!
Snälla hjälp mej!
* Jenny *
Man måste ju inte plasta en hov bara för att skon ryckt med sig lite hovvägg. Hur djupt är hålet? Vilka strukturer ser du? Jag brukar inte plasta om jag inte måste. Den här typen av hål som liknar hålväggar brukar inte jag plasta, eftersom man stänger in bakterier etc, det är jättesvårt att få bort alla bakterier. Fråga din hovis om han/hon anser att plastning verkligen är nödvändig.
När min tvåårshingst gick på lösdrift i vintras lyckades han med konststycket att slita loss hela hovväggen på höger bakhovs yttersida. Det var en stor blodpöl i halmen när stallägaren kom ut för att kvällsfodra och Avalon stödde inte på foten.
Min hovslagare fixade hiven med gipsbinda och byggde upp som en extra hovvägg runt hela hoven. Ovanpå detta lindade han Wetrap och sedan silvertape. Eftersom man såg ända in till hovens mjukdelar så fick veterinären komma och ge lugnande vid ingreppet som skulle göras om med 1 veckas mellanrum. När hovväggen växt ut mer så kunde vi succesivt glesa ut omläggningstillfällena. Så småning om gjorde min hovslagare samma procedur fast med Glasfiberbinda, vilket höll stenhårt i ungefär 3 veckor, därmed kunde hästen få gå ut efter nästan två månaders boxvila. När mjukdelarna ytterst hade hårdnat och hovväggen hade växt ut till 75% så slog hovslagaren på en järnsko och nu har vi tillslut kunnat ta bort den också för att släppa honom på Flyinges hingstbete.
Jag tycker gips funkar bra på hovåkommor av den typen, dock beror det ju på hur pass omfattande skadan är. Min var från tillväxtzonen och ner. Det kanske inte din är?
Bara ett litet tips om jag tror ingen hade skrivit om innan...