vad lagar man en hästhov med?

Sv: vad lagar man en hästhov med?

Till alla som inte vet vad en flappsko är, så här ser den ut:

10411708.jpg

Finns även med hel sula, dvs. det finns inget "hål", med två broddar och med fem broddar då i annat material. De med fem använader jag då min häst går på gräs, annars kör jag på med de vanliga.

Även känd som flipp flopp :p

Senast ändrad av en moderator:

Japp!
Men jag fick mycket hjälp också, många PM av folk som inte "vågade" hjälpa mej av rädsla att bli påhoppad...Men nu har jag inhandlat sulor och lagningamedel, och mycket annat, gick väl på 1500 kr, men allt för hästen!:angel:

* Jenny *

Det ÄR billigt att ha häst :p

Jag hade typ en tappsko i veckan innan jag började med flappisar, hästen gick typ med plastic padding på en hel vår, undrar om inte det är djurplågeri?

Visst är det jobbigt med tappskor! Jag va tvungen att lära mej slå på tappskor förra sommaren, när min hovis just fått barn, men... jag hade ju önskat jag sluppit det!
Å du... skriv försiktigt om djurplågeri... å Framför allt plastic padding! det verkar vara en het potatis här;)

Kram!
* Jenny *

Visst är det jobbigt med tappskor! Jag va tvungen att lära mej slå på tappskor förra sommaren, när min hovis just fått barn, men... jag hade ju önskat jag sluppit det!
Å du... skriv försiktigt om djurplågeri... å Framför allt plastic padding! det verkar vara en het potatis här;)

Kram!
* Jenny *

Det är ännu billigare om man skor själv och då kanske man slipper tappskor och övriga merkostnader.

Blir ju lite svårt om det blir en tappsko att det va inte mitt fel, bara hovisens.

Plastic padding är som sagt en "het potatis" när det gäller hovreparationer på hästhovar.

Fast det kanske är helt of i denna tråd.

Jag har en häst som slitit av sig en sko, och på insidan hoven följde en stor bit hov med...
Vi har skott på honom en sko, men på en sida har vi endast kunnat sätta två söm, eftersom det inte fanns mera att spika i, och jag är ju nu livrädd att han ska trampa av sig skon igen, för då blir det väl inget kvar av den:(
Finns det något man kan "sätta igen hålet med" så att inte "skon bildar en kant" som han lätt trampar på???

Latex fogmassa?
Silicon?
plastic padding?
?????
Hjälp!

Jag har 40 mil till närmsta "hästbutik" så det är inte bara att springa i väg och köpa något....
Och det är en nödlösning jag är ute efter!

Snälla hjälp mej!:bow:

* Jenny *

ja sådär är det att bo i lapphelvetet, gott om hästbutiker:devil:

krama knort´n från mig

När min tvåårshingst gick på lösdrift i vintras lyckades han med konststycket att slita loss hela hovväggen på höger bakhovs yttersida. Det var en stor blodpöl i halmen när stallägaren kom ut för att kvällsfodra och Avalon stödde inte på foten.

Min hovslagare fixade hiven med gipsbinda och byggde upp som en extra hovvägg runt hela hoven. Ovanpå detta lindade han Wetrap och sedan silvertape. Eftersom man såg ända in till hovens mjukdelar så fick veterinären komma och ge lugnande vid ingreppet som skulle göras om med 1 veckas mellanrum. När hovväggen växt ut mer så kunde vi succesivt glesa ut omläggningstillfällena. Så småning om gjorde min hovslagare samma procedur fast med Glasfiberbinda, vilket höll stenhårt i ungefär 3 veckor, därmed kunde hästen få gå ut efter nästan två månaders boxvila. När mjukdelarna ytterst hade hårdnat och hovväggen hade växt ut till 75% så slog hovslagaren på en järnsko och nu har vi tillslut kunnat ta bort den också för att släppa honom på Flyinges hingstbete.

Jag tycker gips funkar bra på hovåkommor av den typen, dock beror det ju på hur pass omfattande skadan är. Min var från tillväxtzonen och ner. Det kanske inte din är?

Bara ett litet tips om jag tror ingen hade skrivit om innan... ;)

Man måste ju inte plasta en hov bara för att skon ryckt med sig lite hovvägg. Hur djupt är hålet? Vilka strukturer ser du? Jag brukar inte plasta om jag inte måste. Den här typen av hål som liknar hålväggar brukar inte jag plasta, eftersom man stänger in bakterier etc, det är jättesvårt att få bort alla bakterier. Fråga din hovis om han/hon anser att plastning verkligen är nödvändig.

Som jag förstod handlade om insidan av hoven och då finns ju alltid risk för avtrampningar. Jag skulle nog om jag vore den hovisen och det handlade om tillfällig lösning, i brist på annat, skott trångt.

Inte har väl hovslagare med sig flappskor i alla storlekar? Det är väl ganska sällan som det används, eller har det ändrat sig och blivit en normalsko. Själv tycker jag att flappskon är bra dyr och slits ut så fort om man är ute och rider mycket på vägarna. Fast det kanske finns någon modell som är mer slitstark. Skulle gärna slagit på sådana på min nya häst som sliter skor och är hovöm. Men vilken tåsko skulle palla hur han sliter skor och finns det någon flappsko som är slitstark i trakten? Med kapad guldsko i tån, blir då skoningen en kostsam historia.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

När min tvåårshingst gick på lösdrift i vintras lyckades han med konststycket att slita loss hela hovväggen på höger bakhovs yttersida. Det var en stor blodpöl i halmen när stallägaren kom ut för att kvällsfodra och Avalon stödde inte på foten.

Min hovslagare fixade hiven med gipsbinda och byggde upp som en extra hovvägg runt hela hoven. Ovanpå detta lindade han Wetrap och sedan silvertape. Eftersom man såg ända in till hovens mjukdelar så fick veterinären komma och ge lugnande vid ingreppet som skulle göras om med 1 veckas mellanrum. När hovväggen växt ut mer så kunde vi succesivt glesa ut omläggningstillfällena. Så småning om gjorde min hovslagare samma procedur fast med Glasfiberbinda, vilket höll stenhårt i ungefär 3 veckor, därmed kunde hästen få gå ut efter nästan två månaders boxvila. När mjukdelarna ytterst hade hårdnat och hovväggen hade växt ut till 75% så slog hovslagaren på en järnsko och nu har vi tillslut kunnat ta bort den också för att släppa honom på Flyinges hingstbete.

Jag tycker gips funkar bra på hovåkommor av den typen, dock beror det ju på hur pass omfattande skadan är. Min var från tillväxtzonen och ner. Det kanske inte din är?

Bara ett litet tips om jag tror ingen hade skrivit om innan... ;)

Åh vilket elände. Jag skulle varit livrädd för upprepning. Blev hoven fullt normal och stark igen?

Hälsning Maja

Ja, den är enligt min hovslagare nu precis lika slitstark som en "vanlig" hov. Man kan se några cm från hovkanten nertill att det är ett streck där utväxt hov slutar och ny (mjukdelar undertill) blivit hård. Som tur var lyckades han inte slita loss något under hoven, därmed har det varit en aning lättare att läka. Men det var rätt krisigt, både vet. och hovsl. hade aldrig sett något liknande och gav oss ungefär 50% att hoven skulle växa ut normalt igen. Pålle utan hov = ingen pålle alls!

Men med bra omläggningar, massor med Enzion och vitamininjektioner samt snabb omläggning precis när skadan upptäcktes (med bomull och wetrap) utav betesägaren, så lyckades vi få allt på rätt köl igen. Fråga mej inte hur hon bar sig åt när hon lade om det bara, med tanke på att vi fick använda lugnande varje gång för han hade så ont. Men, tack vare henne blev det aldrig någon infektion och det hjälpte nog en hel del i läkningsprocessen.

Jag är lite skraj för upprepning, eller inte lika omfattande som sist. Jag är väldigt noga med flisor på hovarna nu när det är tid för verkning, men man blir väl lite skadad!

Flappsulor dyra? Det vet jag inte om jag kan hålla med om.

Betalar 80:- för ett par (Håden) och sedan håller de minst fem skoningar för mig. Den vanliga järnskon måste självklart bytas ut oftare! Den brukar vi ta antingen vid varje eller varannan skoning.
Vad jag vet är det svårt att hitta vanliga filtsulor som håller fem skoningar, har aldrig hänt för mig. Max två skoningar.

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 251
Senast: mily
·
Hästvård hästen har trampat av sig en sko och lite väl mycket hov for med. hovis var ute idag och satte på nya skor men fick bara in 2 sömmar på...
2
Svar
28
· Visningar
5 289
Senast: gylle
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Amha
·
Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka