vad lagar man en hästhov med?

kamomillo

Trådstartare
Jag har en häst som slitit av sig en sko, och på insidan hoven följde en stor bit hov med...
Vi har skott på honom en sko, men på en sida har vi endast kunnat sätta två söm, eftersom det inte fanns mera att spika i, och jag är ju nu livrädd att han ska trampa av sig skon igen, för då blir det väl inget kvar av den:(
Finns det något man kan "sätta igen hålet med" så att inte "skon bildar en kant" som han lätt trampar på???

Latex fogmassa?
Silicon?
plastic padding?
?????
Hjälp!

Jag har 40 mil till närmsta "hästbutik" så det är inte bara att springa i väg och köpa något....
Och det är en nödlösning jag är ute efter!

Snälla hjälp mej!:bow:

* Jenny *

Sv: vad lagar man en hästhov med?

känner en som fått tips av sin hovslagare att använda plastic padding, funkar bra!!

Hej,
Hade samma problem med min förra häst. En nödlösning som funkar hyffsat en kortare period är silvertejp. ett par lager runtom alltihop, tills du får tag i plastic padding. Blanda noggrant, och stryk på ordentligt, det funkade faktiskt jättebra. Pågår problemet en lite längre period, kanske det kan vara en bra ide att skaffa en easy boot att sätta över, så risken försvinner att hästen trampar sönder det. Det funkar jättebra! Skyddar fint, och hästen kan ha den på sig nästan hela tiden, ta av ibland och borsta rent och gör rent easybooten bara -hur ofta beror på underlaget.

:D

Tack allihopa!
Jag har plastic padding hemma, så det kletar jag på redan nu i kväll!!!!
Och silvertape,och balsnören är häst människans bästa vän!:banana:

* Jenny *

hon ville sko med flärp sko, eller va tusan det heter, och det hade vi ju inte, så hon slog på skon så gott det gick, och hästen hamnade i en liten hage, där han INTE trivdes....:crazy:
Nu har han plastic padding på foten, i två färger faktiskt, men vad gör väl det om skon kan sitta några veckor:bump:

* Jenny *

Tänk på att plastic padding KAN torka ut hoven vilket gör att man kan behöva fukta den lite.

hon ville sko med flärp sko, eller va tusan det heter, och det hade vi ju inte,
* Jenny *

Jag förstår inte,,, vadå NI inte hade??? Vill Er hovis sko med flärpskor så är det väl bara för henne att gå ut i sin bil och hämta ett par flärpskor i rätt storlek.

Seriösa hovisar brukar faktiskt ha material med sig för att kunna utföra individuella skoningar.

Jag hade samma tanke... och en seriös hovis har väl också med sig material att fylla ut "hål" med, särskilt som hovis väl visste att det gällde tappsko och trasig hov? :confused:

*knapp lån*
Men herregud vad ni låter taggig!
Vi har ju löst problemet tillfälligt... I morgon åker jag till Skellefteå och handlar skor, en nätt liten liten resa på 40 mil enkel väg....
Vi bor inte så centralt som ni kanske förstår, och att få tag på grejer lite snabbt en tisdagkväll är svårt!
Därmed inte sagt att vår hovslagning eller häst skötsel skulle vara sämre än hos er som har många hovslagare att välja mellen, eller bor nära hästbutiker eller så.....

( fast många gånger funderar man på att lägga av med hästar, när inget flyter....:crazy: )

* Jenny *

Tänk på att plastic padding KAN torka ut hoven vilket gör att man kan behöva fukta den lite.

Tack för att du skrev det!
Jag ska givetvis tänka på det, förhoppningsvis funkar det med flärpskor ( om det nu hette så) och då ska vi väl slippa "kletet";)

* Jenny *

Hejsan kamomillo,elände med hästen du fått! Tyvärr verkar endel av människorna här vaknat på fel sida.Trist när man söker hjälp o får höra att man har en oseriös hovis...Det finns tyvärr sånna med.Jag bor inte fullt som du men inget stort urval av hovslagare så jag vet ditt problem.Jag gick en kurs så jag kan hjälpligt fixa hästarnas hovar själv i väntan på hovis.Bli inte avskräckt nu att söka hjälp här på bukefalos.Det finns trevligt folk oxå.Tycker du gjort rätt med din pålle!!! Mvh jag

Flappisar är bäst :D

Enda skorna som sitter kvar på min donna, hart provat lite allt möjligt men inget slår flappsiarna och hon går så otroligt bra med dem på, dessutom får jag en tjock sula på köpet och det är ju bra när man hoppar mkt.

Man måste ju inte plasta en hov bara för att skon ryckt med sig lite hovvägg. Hur djupt är hålet? Vilka strukturer ser du? Jag brukar inte plasta om jag inte måste. Den här typen av hål som liknar hålväggar brukar inte jag plasta, eftersom man stänger in bakterier etc, det är jättesvårt att få bort alla bakterier. Fråga din hovis om han/hon anser att plastning verkligen är nödvändig.

Hejsan kamomillo,elände med hästen du fått! Tyvärr verkar endel av människorna här vaknat på fel sida.Trist när man söker hjälp o får höra att man har en oseriös hovis...Det finns tyvärr sånna med.Jag bor inte fullt som du men inget stort urval av hovslagare så jag vet ditt problem.Jag gick en kurs så jag kan hjälpligt fixa hästarnas hovar själv i väntan på hovis.Bli inte avskräckt nu att söka hjälp här på bukefalos.Det finns trevligt folk oxå.Tycker du gjort rätt med din pålle!!! Mvh jag

Tack! dom orden värmde!:bow:
Jag tror att vi kan fixa problemet så fort jag lyckas köpa flappisar, har aldrig använt dom förr, men det blir nog bra, alltid lär jag mej något.

* Jenny *

Flappisar är bäst :D

Enda skorna som sitter kvar på min donna, hart provat lite allt möjligt men inget slår flappsiarna och hon går så otroligt bra med dem på, dessutom får jag en tjock sula på köpet och det är ju bra när man hoppar mkt.

Jag hoppas verkligen att dom kan hjälpa min häst också!!!

* Jenny *

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 251
Senast: mily
·
Hästvård hästen har trampat av sig en sko och lite väl mycket hov for med. hovis var ute idag och satte på nya skor men fick bara in 2 sömmar på...
2
Svar
28
· Visningar
5 289
Senast: gylle
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Amha
·
Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka