MiniLi
Trådstartare
Min svärfar äger en gård där det finns ett stall på ca 10 boxar (var ett tag en jag var där, minns inte exakt.)
Betalningen sköts inte av nuvarande hyresgäst så hon kommer förmodligen bli av med stallet.
Vi funderar över om vi ska hyra stallet och försöka få lönsamhet i det via inackorderingar.
Jag har aldrig drivit stall på det sättet innan och har därför lite svårt att räkna på kostnader osv.. Lite hjälp?
Vi säger att det är 10 boxar. De är väldigt stora och luftiga.
Stallet är relativt nytt på insidan.
Det finns spolspilta.
Just nu finns ingen ridbana men det vill vi i så fall anlägga. Funderingar på ridhus finns också.
Men vad kostar det? Och hur snabbt kan man få igen utgifterna?
Jag vill i så fall ha en ridbana som är 20*60 m med bra underlag så att det går att använda ridbanan i stort sett året om.
Då tänker jag att man kan vänta några år innan man bygger ridhuset?
Eller ska man satsa på en "normal" paddock som är billigare att anlägga men inte går att använda lika många månader?
Kanske ska tillägga att jag vill locka hästägare som tränar mycket. Det skulle vara kul att få dit lite tränare också.
Gården ligger nära en större stad i östergötland.
Vi har gott om betesmark och kan ta eget hö och halm. Havre/korn skulle vi också kunna odla. Hösilage kan vi få men tar då hjälp av en annan gård vid inplastning.
Hyran är låg, ligger under 3000 kr/månad.
Vad får man räkna att underhåll av stallar osv kostar?
Hur mycket tid behöver man lägga?
Vad är mest lönsamt, att ha mycket service med högre hyra eller mindre service och lägre hyra?
Det var lite funderingar.. Hoppas någon har iallafall en del svar
Betalningen sköts inte av nuvarande hyresgäst så hon kommer förmodligen bli av med stallet.
Vi funderar över om vi ska hyra stallet och försöka få lönsamhet i det via inackorderingar.
Jag har aldrig drivit stall på det sättet innan och har därför lite svårt att räkna på kostnader osv.. Lite hjälp?
Vi säger att det är 10 boxar. De är väldigt stora och luftiga.
Stallet är relativt nytt på insidan.
Det finns spolspilta.
Just nu finns ingen ridbana men det vill vi i så fall anlägga. Funderingar på ridhus finns också.
Men vad kostar det? Och hur snabbt kan man få igen utgifterna?
Jag vill i så fall ha en ridbana som är 20*60 m med bra underlag så att det går att använda ridbanan i stort sett året om.
Då tänker jag att man kan vänta några år innan man bygger ridhuset?
Eller ska man satsa på en "normal" paddock som är billigare att anlägga men inte går att använda lika många månader?
Kanske ska tillägga att jag vill locka hästägare som tränar mycket. Det skulle vara kul att få dit lite tränare också.
Gården ligger nära en större stad i östergötland.
Vi har gott om betesmark och kan ta eget hö och halm. Havre/korn skulle vi också kunna odla. Hösilage kan vi få men tar då hjälp av en annan gård vid inplastning.
Hyran är låg, ligger under 3000 kr/månad.
Vad får man räkna att underhåll av stallar osv kostar?
Hur mycket tid behöver man lägga?
Vad är mest lönsamt, att ha mycket service med högre hyra eller mindre service och lägre hyra?
Det var lite funderingar.. Hoppas någon har iallafall en del svar
Senast ändrad: