Vad krävs för att få ett uppfödarnamn?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Pastakatten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 596
P

Pastakatten

Jag kan inte låta bli att bli irriterad på alla dessa som kallar sig "uppfödare" och har ett registrerat uppfödarnman - men som inte är aktiva uppfödare!
När man letar efter en kattunge är det inte så kul att sitta och ringa runt och sen hela tiden få höra "ja, men jag har bara två katter och jag hade en kull för två år sedan och nu är de kastrater båda två ..." Nu har jag dock hittat någon som kan hjälpa mig med vad jag vill ha men ...

Vad krävs egentligen för att man ska få registrera ett uppfödarnamn? är det verkligen Ok att man får registrera uppföödarnamn "till höger och vänster" ?

Sv: Vad krävs för att få ett uppfödarnamn?

Man registrerar ju sitt stamnamn innan man tar kull, och sedan "måste" man behålla det. Man kan altså inte avregistrera sig om man inte föder upp aktivt. Många uppfödare tar ju en paus emellanåt, uppfödning kräver mycket tid, pengar och engagemang...

Om du letar i annonser med uppfödare som har kull planerad så blir det ju lättare, eller frågar rasringens kattungeförmedlare. Vad är det för katt du letar efter?

Jo, det kan jag iofs förstå. Men måste man "marknadsföra" sig som uppfödare då? Med annonser och grejer?

Det är Cornish rex jag är ute efter! :love:

Knepigt, det skulle inte jag göra om jag inte hade en fertil katt.

Jag antar att du har kollat på Rexringen . Där finns ju massa info, kattungeförmedlare osv.

Lycka till, det är en häftig ras!

Många uppfödare föder upp i liten skala, man är aktiv men man tar kanske inte mer än 1 kull per år.

Själv har jag bara en avelshona för tillfället, men det hindrar mig inte från att "marknadsföra" mig eftersom jag tar kullar med jämna mellanrum och när jag har en kull vill jag helst få kattungarna sålda.

Man kan ju alltid se saker och ting från olika håll..
Jag har ett stamnamn (reggat -98 tror jag) som jag hittills lyckats använda till EN kull ungar. Försökte para tanterna några gånger till efter detta (hade kunnat haft fyra kullar till om det fungerat) men den ena har inte tagit sig fler gånger och den andra har av någon anledning inte fått normala foster (underutvecklade och missbildade, olika hanar, två försök).
Jag var medlem i lokala kattföreningen här ett tag efter att kullen fötts och har nog lagt ut länkar på diverse kattsidor (för evigheter sen) om mina katter. Men jag har inte direkt marknadsfört mig som kattuppfödare.
Och ÄNDÅ har det ringt massor av presumtiva köpare till mig och frågat efter kattungar, flera år efter min senaste kull! Förklara DET för mig, den som kan...

ooh cornish rex.
du kan vänta ett tag å köpa en av min kisses ungar i nästa kull (hon lyckades smita ut när hon löpte för några veckor sen å blev på smällen med en av grannens långhåriga korsningssaker så vi väntar en blandraskull om en vecka först. tilläggas bör att detta skedde PRECIS när vi bestämt allt med hanen vi skulle para med. jävla katt ibland)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 103
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 816
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 943
Senast: Maniac123
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 305
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?