Vad krävs för att få en arabhingst godkänd?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 5 179
Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cairo

Vad krävs det för att få en arabhingst godkänd? Jag vet vilka krav det är på en halvblodshingst, men är det lika svårt att få en arabhingst godkänd som en halvblodshingst eller skiljer det sig något åt? Hade varit intressant att få veta, även om jag inte personligen planerar att avla fram en godkänd arabhingst. Bara en tanke som slog mig! :idea:

Sv: Vad krävs för att få en arabhingst godkänd?

araber behöver inte länge bli godkända för avel. (de är frivilligt) de räcker att dom är regade å fullt friska sammt att man har betalat in betäckningslicensen (tror de heter så iaf.)

Men om man skulle vilja få sin hingst godkänd, hur går man tillväga då?

Man kan inte få den godkänd för arabavel.

Vill du ha den godkänd för annan ras gäller respektive avelsförenings kriterier.

Du är ju väldigt aktiv i arabavels traden, har du inte läst alla diskussioner där kring detta?

Nej, jag måste ha missat det. Ni babblar ju helt vilt om era möten hela tiden. Läser aldrig de inläggen, eftersom det oftast bara är en massa tjabb där.

Varför skriver folk "Godkänd arabhingst" då i annonser och sådant? Kan man alltså använda sin egna hingst till allmän avel och de avkommorna till hingsten blir reggade som araber?

Man kan inte få den godkänd för arabavel.

Vill du ha den godkänd för annan ras gäller respektive avelsförenings kriterier.

Man kan alltså avla med sin egna hingst hej vilt och avkommorna blir sedan reggade som renrasiga araber? Det enda man behöver göra är att marknadsföra hingsten och lösa licens?

Man kan alltså avla med sin egna hingst hej vilt och avkommorna blir sedan reggade som renrasiga araber? Det enda man behöver göra är att marknadsföra hingsten och lösa licens?

Rätt uppfattat.
Om man har ordning på alla papper och löser licens.

Varför skriver folk "Godkänd arabhingst" då i annonser och sådant? Kan man alltså använda sin egna hingst till allmän avel och de avkommorna till hingsten blir reggade som araber?

Du har ju tjabbat med i de diskussionerna. Minnet är bra men kort, kan man säga.
Godkänd hingst är något som hänger med sen tidigare av bara farten. Avelsvärderad är den etikett som man i dag kan sätta på en hingst som gått igenom någon bedömning som liknar de tidigare mönstringarna (premieringarna). Det är du som stoägare som skall göra valet. Vill du ha en krumbent oproportionerlig hingst som far till din avkomma (om du nu inte har den egna blick för hästar som behövs) så väljer du en sådan far. Så enkelt är det. Vill du däremot använda det bästa till det bästa (förutsatt att du har ett mycket bra sto) och då hoppas på det bästa, är förutsättningarna naturligtvis de bästa!;)
Det slutgiltiga valet är ditt och resultatet blir även ditt!"!:angel:

Du har ju tjabbat med i de diskussionerna.

Jag har aldrig kacklat med någon avseende hur man godkänner (..som man nu inte gör) en arabhingst. Det enda jag tjabbat om är hur bra vissa hingstar är och hur dåliga andra är.

den måste vara registrerad som arabiskt fullblod

Jaja, men det klart att den är! :D

JDet enda jag tjabbat om är hur bra vissa hingstar är och hur dåliga andra är.

Eftersom du inte verkar veta så mycket enligt egen utsaga, hur kan du då ha så många åsikter om hur bra vissa hingstar är och hur dåliga andra är????:rofl: :rofl: :rofl:

Eftersom du inte verkar veta så mycket enligt egen utsaga, hur kan du då ha så många åsikter om hur bra vissa hingstar är och hur dåliga andra är????:rofl: :rofl: :rofl:

Jag vet väl vad en bra hingst är. Jag är ingen nybörjare på avel och hingstar, bara för att jag inte vet hur en arabhingst blir godkänd (..vilket de nu tydligen inte behöver bli!) :smirk:

..ordning på alla papper? Du menar hästpass och ägarbevis? Vad finns det mer för papper?

Ska du betäcka får du beställa ett betäckningsrapportblock där du för in uppgifter om varje sto och när hon blivit betäckt. När säsongen är över ska du även föra språngrulla på hingsten. /AFF

det borde väl du veta som är arabuppfödare som det står på profilen?????
hur många har du fött upp??

Ska du betäcka får du beställa ett betäckningsrapportblock där du för in uppgifter om varje sto och när hon blivit betäckt. När säsongen är över ska du även föra språngrulla på hingsten. /AFF

Aha! :) Tack så mycket!

det borde väl du veta som är arabuppfödare som det står på profilen?????
hur många har du fött upp??

Varifrån fick du luft? Åh, nej! Säg inte att du skaffade ett nytt nick bara för att hacka på folk? :o Pinsam du är! Herregud! Är du 12 år? Varför inte STÅ FÖR VAD DU SÄGER och va dig själv?

För att ändå svara på din dumma fråga..
Jag har inte fött upp någon arab själv ännu, men jag har haft arabhäst i mer än 10 år nu. Halvblod har jag fött upp 1 innan och nu är det 2:a på väg. Arabstoet kommer betäckas till våren. ;)

Varifrån fick du luft? Åh, nej! Säg inte att du skaffade ett nytt nick bara för att hacka på folk? :o Pinsam du är! Herregud! Är du 12 år? Varför inte STÅ FÖR VAD DU SÄGER och va dig själv?

För att ändå svara på din dumma fråga..
Jag har inte fött upp någon arab själv ännu, men jag har haft arabhäst i mer än 10 år nu. Halvblod har jag fött upp 1 innan och nu är det 2:a på väg. Arabstoet kommer betäckas till våren. ;)

Nybörjare har alla varit, även de bästa. Det är inget att skämmas för.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
934
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
577
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast...
2
Svar
21
· Visningar
949
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 751
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka