vad krävs för att bilda klubb?

L

lundborg

vad krävs det för att få bilda en westernklubb? någon som vet?

Sv: vad krävs för att bilda klubb?

För medlemsskap i WRAS krävs iallafall tjugofem medlemmar, ett protokollsutdrag med beslutet att ansöka, och så tror jag vi skickade in en motivering till varför vi ville ansluta oss.

ok, tack..

någon mer som varit med och bildat nån klubb??

tex om man måste söka om nått firmanamn, vad det kostar mm

Firmanamn?
Har jag aldrig hört talas om när det kommer till ridklubbar.
Däremot har oftast det förbund man vill ansluta till en del krav/regler/önskemål på namnet.

Börja med att kontakta det förbund du vill vara ansluten till, om det nu är det du vill.
Genom ett förbund får man ju försäkringar och många andra förmåner i o m medlemskapet.

Ska ni starta en egen privat klubb så är det väl era egna uppsatta regler som gäller, men då även klubben som står för ev försäkringsfrågor och annat omkring.

Nejdå, inga såna kostnader som ideell förening. Ni måste anta eventuellt förbunds stadgar och sen tillkommer medlemsavgift till förbund, fast den kommer ju året efter och då har ni ju fått in medlemsavgifter samt förhoppningsvis fått lite snurr på verksamheten.
Skulle dock vilja råda er att tänka två gånger om det finns underlag för en till klubb där ni bor.
Vi startade upp för två år sen och har sen bittert fått erfara att vi faktiskt inte var så många aktiva när det väl kom till kritan.... Det är rätt tungt att ha en förening och det följer ju med en del förpliktelser, som t ex krav på att arrangera tävlingar.

Ta till dig rådet från Texaz och tänk igenom det ordentligt
Tack vare min glappa käft så halka jag in i styrelsen för min klubb och det är en gammal klubb med ganska stadigt medlemsantal.
Det är ganska mycke tid man får lägga ner på "sin" klubb och allt är nästan på ideell basis jag kan begära reseersättning om resan blir lång och om vi samåker så många som möjligt till tex styrelsemöten.
och det är mycke som ska ordnas styrelsemötena är det minsta bekymmret att ta sig tid till.Man måste verkligen brinna för sitt intresse och klubb,och det är lätt att det till slut blir förmycke arbete. satt i valberedningen ett år och det är verkligen ett hästjobb att få tag i folk som är beredda att lägga ner tid och engagemang som det är med ett styrelseuppdrag. Men det är inte bara slit man får mycke posetivt tillbaka också det är det som gör att det är kul,intressant och lärorikt att vara engagerad i en klubb.
Så lycka till om du tänker starta upp en ny klubb men tänk igenom det noga först;)

tack för alla svar. jag har försökt forska omkring lite nu. Och det verkar vara trögt att få ihop folk som verkligen VILL vara med i en styrelse och engagera sig tyvärr :(

så det får väl bli att man anordnar träningar med nån tränare tillsammans med kompisar istället .

tack för alla svar :bow:

Men det måste finnas någon klubb i närheten?
Du kan inte räkna med att det finns westernklubbar så som ryttarföreningar och ridklubbar inom ridsportsförbundet.Kan ta exempel, som hos oss i Värmland där finns det tre WRAS-anslutna klubbar, så det finns medlemmar från ca 5 kommuner i min klubb.Jag antar att det ser ut ungefär så för den klubb Lenita är med i också.Det finns en rejäl fördel att anordna träningar med en klubbs godkännande och det är försäkringsbiten om det händer något,du har ett helt annat skydd än att arrangera en clinics som privatperson. Det finns ju inget som hindrar att man lägger en träning på annan ort om det finns tillräckligt med intresserade.Jag skulle tro att kommer det någon och vill bli medlem som är villig att engagera sig i klubben är den varmt välkommen ;)

Det är verkligen sant!!!
I Dalarna finns tre westernklubbar, i min lilla kommun finns FEM ridklubbar, varav tre med ridskola, så nog är upptagningsområdet större bland westernryttarna...

Men det måste finnas någon klubb i närheten?
Du kan inte räkna med att det finns westernklubbar så som ryttarföreningar och ridklubbar inom ridsportsförbundet.Kan ta exempel, som hos oss i Värmland där finns det tre WRAS-anslutna klubbar, så det finns medlemmar från ca 5 kommuner i min klubb.Jag antar att det ser ut ungefär så för den klubb Lenita är med i också.Det finns en rejäl fördel att anordna träningar med en klubbs godkännande och det är försäkringsbiten om det händer något,du har ett helt annat skydd än att arrangera en clinics som privatperson. Det finns ju inget som hindrar att man lägger en träning på annan ort om det finns tillräckligt med intresserade.Jag skulle tro att kommer det någon och vill bli medlem som är villig att engagera sig i klubben är den varmt välkommen ;)

Instämmer med Skogsråa, händer det något är det bra att ha en klubb bakom sig med dess försäkringar mm..
Ska man starta en ny klubb är det bra att ha ett medlemsunderlag man vet är säkert på minst 50 personer för att kunna få ihop till en fungerande styrelse och diverse andra poster som krävs i en klubb, valberedning, tävlingskommitté, clinicansvarig(a) osv... :D
Kan tillägga att när jag kikade i vårt medlemsregister kunde jag räkna till medlemmar från ca 12-14 olika kommuner.... ;)

jodå, det finns klubbar i närheten. ca 7 mils avstånd.

jag är med i en av dom nu :D

När det gäller försäkringsbiten så är det inte så att alla förbund har detta , WRAS tillexempel hade en försäkring knuten till tävlingslicensen men den togs bort för några år sedan, om man tillhör ridsportförbundet finns det försäkringar som gäller i klubbarna.
Ninni

Hallå där, nu är du allt ute och cyklar!!!
Var i hela friden har du hört att försäkringsskyddet är borttaget?????
Ettav de starkaste argumenten som finns för att skaffa licens är ju just att man då får försäkringsskyddet!!!

Jag vet inte hur det är i andra klubbar iochförsig men i våran så betalar vi en försäkring (kostar en del) om det händer något när vi har någon klubbaktivitet så om inte andra försäkringar går in så ska den täcka om det bla blir skador på personer,hästar,anläggningar kan inte vilkoren men på ett ungefär så ska den funka så här;)

Liknande trådar

Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
510
Senast: Mirre
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 686
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Läkaren frågade idag om jag funderat på sjukersättning. Jag svarade att jag inte är där än. För jag tror att FK kommer att kräva att...
2
Svar
21
· Visningar
2 607
Senast: Alexandra_W
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare