Vad krävs av människan för att rida på kandar?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Om vi ska prata om ryttaren nu i denna tråd då, när det gäller att behärska att rida på kandar.
Kan det vara så mycket mer än att kunna sitta stilla med händerna, sitta mitt över hästen o balansera upp sej själv o självklart då klara av att rida hästen i en stadig form som o jobbar på från bakdelen o inte hänger i fram?

Sv: Vad krävs av människan för att rida på kandar?

Kännedom om varför ett kandar används och vilken effekt de båda betten har samt hur man uppnår effekten. Risker ska man också känna till.

Sen ska man behärska det man gör med kandaret på utan kandar också, allt ska man kunna göra med tränsbett.:idea:

Det är mina helt impulsiva tankar.

Sen ska man behärska det man gör med kandaret på utan kandar också, allt ska man kunna göra med tränsbett.:idea:

Det är mina helt impulsiva tankar.[/QUOTE]

Jo det är klart man ska, men rider man inte på kandar för att kunna påverka "lite mer"?

Jag har ingen aning, därför jag frågar.

Vore kul om någon kom med ett bra svar på den andra kandar tråden som inte jag har skapat, då kan man lixom lägga ihop allt.

Jag vet ju på ett ungefär själv men det finns alltid mycket att lära.

Dock är inte det är självklarhet för många. Många sätter på kandaret för att reda ut sådant de inte löser, resultatet utalar jag mig inte om.

Ja du man rider väll på ett kandar för att förfinna sina hjälper och för att det krävs inom dom högre dressyr klasserna.

Personligen tycker jag man ska ha kommit ganska långt i sin ridning för att använda ett kandar. D.v.s. att man tävlar i högre klasser inom dressyren. å så ska man ju veta att man kan hantera allting man gör med kandaret med ett vanligt träns å ett vanligt bett å det funkar bra.

Kandar är knappast något hjälpmedel för ovana, även fast det känns så för dom de första gångerna!

*En tillräckligt utbildad, lösgjord häst som absolut inte ligger på bettet eller tar det inte över huvudtaget. Det ska vara ett jämt tryck mellan han och mungipa.
*Men hästen ska framförallt kunna ridas med Skänklarna och sitts innan man slänger på ett kandar.
*Ekipaget måste vara harmoniskt utan stress och spring på vanligt tränsbett.
*Lyhörd, avslappnad och i balans är A och O innan kandar

Kan vara bra att träna på att ha två tyglar med vanligt tränsbett så man slipper störa hästen när man fipplar med tyglar på kandaret.

Peter Marknhe sa i nån intervju att han om det inte vore för reglerna gladeligen skulle rida på tränsbett...
Han demonstrerade lite övningar med både kandar och med tränsbett och allt såg precis likadant ut.

Så borde det vara tycker jag...

Pepparkaka skrev:
Peter Marknhe sa i nån intervju att han om det inte vore för reglerna gladeligen skulle rida på tränsbett...
Han demonstrerade lite övningar med både kandar och med tränsbett och allt såg precis likadant ut.

Så borde det vara tycker jag...

vad skulle det finnas för nackdelar med att ryttaren själv fick välja??
kan man rida en tiopängs passage på tränsbett borde man väl få visa upp det??

Binsan skrev:
vad skulle det finnas för nackdelar med att ryttaren själv fick välja??
kan man rida en tiopängs passage på tränsbett borde man väl få visa upp det??

Ja eller hur? Det borde tillochmed generera fler poäng tycker jag :idea:

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 369
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 158
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 222
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10