Vad krävs av en jockey?

S

SteelAppaloosa

Jag har varit intresserad av att ta en galopp/jockey kurs länge nu. Och jag sökte till Strömsholm i år men pga familje-bekymmer så knda jag inte åta mig kursen. :(

Det var ju visserligen en prova på kurs, men jag har verkligen fått ett brinnande intresse för galopp sporten. Så jag undrade om det finns någon some vet vad det exakt krävs av en jockey. Jag vet att vikten har en stor del i det hela, men det är mitt minsta bekymmer faktiskt.

Jag var mer nyfiken över hur förberedd man är, hur stor efter frgan är av utbildade jockeys och etc.

Någon som kan ge mig lite kött på benen?

Tänkte söka tills strömsholm det kommande året igen, men jag vet inte om jag sta prova-på eller den "riktiga" steg 1 kursen. :crazy:

Sv: Vad krävs av en jockey?

du måste ha ett brinnande intresse, och du får inte vara rädd av dig. Om du åker av åker du med all sannolikhet av i rätt hög fart, så du bör vara stryktålig också. och det är inte alltid så frestande att gå upp kl fem en regnig, blåsig och mörk novembermorgon för att rida, så du måste vara målmedveten. Om du vill bli proffsjockey bör du inte väga mer än 55 kg, amatör under ca 65 kg.

Annars kan Ninni svara på de flesta frågor!:) *ropar på ninniw*

För jag väger runt 48-49 just nu, men min vanligast vikt är 47½ kg. Ja, utmaningar har varit en del av mitt liv och en ganska ohälsosam livstil. Men jag klagar verkligen inte! :D

Hur mycket kostar en galopp kurs ungefär? Handlar det om riktigt höga summor?

Jag vill verkligen av hela mitt hjärta ta en galopp kurs och min partner stöttar verkligen mig fullt ut. Men jag är så orolig, för jag har kollat på strömsholm kurserna och jag hittar ingen information om hur mycket ridvana det krävs. Jag har ridit en del och har haft tillgång till hästar en stor del av mitt liv. Så ridvanan är ganska stor. Har aldrig haft egen häst tyvärr. Så det gör mig lite orolig för hur mycket jag måste kunna.. :(

Men om det krävs mer vana på något område så kommer jag nog se till att skaffa det för jag vill verkligen ge galoppen en chans. Jag tror det kommer passa mig som fisken i vattnet. :love:

jag har varit på en prova på kurs på strömsholm, det kostade 1500:- för mig(under 23), och det krävs väl att man ändå är rätt van vid hästar:) Men man lär sig så satans mycket där!:love:

Arbetsryttarutbildningen på Strömsholm kostar 16 000 kr nu, men du har rätt till studiemedel.

Är du orädd o kan kontrollera hästen i skritt, trav o galopp så är det absolut ingen fara.
Gå en prova på kurs om du känner dig osäker, eller ring och prata med dem!

Man kan gå i England också om man inte är över 21år (Tror det finns någon tråd här om den utbildningen)

Lycka till!

British Racing School, är gratis för svenskar upp till 21!
Själva kursen är 5-9 veckor och sedan fäljer 9 månaders arbetspraktik ute hos en tränare!

Grymt kul och det allra bästa o roligaste jag jgort i mitt liv! :bump: :D
Var där 2002!

Hej hej, ett lååångt svar här från NinniW…

Ja mångas dröm är att bli jockey. Men kanske du bör börja med att helt enkelt söka dig till ett stall där de tränar galopphästar? De flesta som börjar i ett stall börjar nerifrån och får successivt ”arbeta sig uppåt” men i ditt fall låter det som att du är lite äldre, eftersom du tycks ha en fast partner som stöttar dig… :) Utifrån sätt är Galoppen nästan alla unga ryttares dröm, men under förstoringsglaset försvinner mycket av det glamorösa. Under ytan hittar man massa slit och dålig avkastning för ”den vanlige” stall arbetaren. Jag är inföding och har sätt det mest otroliga saker på galoppbanan.

I din bana mot jockey kariär, börjar du som lärling och för att då få ritter så måste du kunna rida låg vikt och ha en tränare som du är kontrakterad av och som backar upp dig med hästar att rida på. Som lärling konkurrerar du med att inte ta så mycket betalt och ha viktlättnad (den utskrivna ridvikten minus 4-2kg)i loppen. Att vara lätt är naturligtvis ett pluss om man vill bli proffs. Men Det räcker inte på långa vägar. Desto mindre man väger, desto lägre vikter kommer man att vilja rida, beroende på ålder så kommer man dessutom att gå upp i vikt med de nya musklerna som man kommer att skaffa. Först och främst så måste man vara stark, det är jobbigt i sig att ”bara stå” i jockey sits, men när det skall ridas finish på slutet eller om det är en häst som ”pullar” (typ blir stark och vill gå för fort) eller tvärt om en som är lat, då krävs det styrka och teknik.

En annan sak är också att även om man gillar att rida fort så är det inte samma sak som att rida fort i hoppressad med 14 andra. I Sverige har vi bara 15 hästar i våra startfällt, trotts detta blir det ofta trångt. Det är alltså inte så lätt som det ser ut, att bara susa runt ett par varv, kan vem som hälst som kan rida. Men hade det varit lätt hade ju alla gjort det eller hur? Jag har en god vän som har ridit två lopp i sitt liv, hon är mycket duktig, hon vann båda men konstaterade att det var det absolut värsta hon hade gjort i sitt liv :confused: och tänker aldrig göra om det. Men hon jobbar endå heltid som arbetsryttare.

Att få lärlingskontrakt är inte så svårt, efter som dessa tenderar vara gynnsamma för tränaren man är knuten till har dessa inget i mot att ha lite lågavlönade ryttare anstälda. Dvs. innebär mycket slit och att inte ha någon facklig uppbackning, efter som du till en början blir direkt beroende av din kontrakterade tränare. Att sedan bli Jockey är inte heller så svårt, du behöver bara vara lärling i tre år. Men att sedan kunna leva på det är en helt annan sak.

Precis som inom alla yrken så är man bara tillräckligt bra och kan marknadsföra sig själv, så får man jobb. Men det gäller att andra också tycker att man är bra, tränarna och ägarna tenderar nästan alltid att skylla dåliga resultat på ryttaren. Rider man dåliga hästar blir man med andra ord klassad som en dålig ryttare. Jockeyeliten i Skandinavien känar bra med pengar, men de som ligger straks under toppen får kämpa hårt för sitt levebröd.

Det finns alltid en massa jockeys och lärlingar, ingen brist där alltså. Men duktiga ryttare får man liksom inte för mycket av. Jag vill inte avskräcka dig, bara upplysa om att massor av lärlingar har fått sina drömmar krossade i värklighetens mangel när de skrivit kontrakt alldeles för fort och inte hunnit med att utnyttja sina lärlingsår.

Innan du skriver någon som hälst kontrakt med någon tränare så se till att vara säker på att detta verkligen är rätt, om inte annat för att du skall kunna rida lopp direkt och utnyttja dina fördelaktiga år med viktlättnad fullt ut. Men jag tycker nog att du skall börja med galopp som en hobby, skaffa kontakter, börja rid amatör lopp, med en så kallad amatörryttarlisens. Genom att börja med att visa sina kvaliteter som amatörryttare, visar du om du hör hemma ibland proffsen.

Själv har jag blivit tillfrågad ett antal ggr genom åren varför jag aldrig tar och blir lärling, men jag vet att ett liv i konstant bantning inte skulle vara något för mig. Detta även när vissa lockar med fina kontrakt och erbjudanden. I dag kan jag rida 52 kg utan att banta, detta är alltså med sadel och kläder exklusive hjälm och säkerhetsväst, men vad väger jag om tre år? För mig skulle det troligen räcka efter som jag har ett antal segrar, ett championat och en andra plats i Fegentrin (typ världscupen för amatörryttare), jag skulle heller inte starta på så mycket viktlättnad. Soliga sommar dagar när det e fint väder och hästarna är underbara så lockar steget till proffs hur mycket som hälst. Men jag vet att det kommer regn, snö 25 fuktiga minusgrader, oja då tränar vi endå, tränaren sitter i en varm bil och tänker på pengar medan de anställda arbetar.

Jag hoppas verkligen att du kontaktar en tränare eller går på Strömsholms kursen. Galopp är en av de underbaraste rid formerna man kan hålla på med. :love: Visar det sig att du efter att ha arbetat heltid ett helt år och fortfarande känner att du vill bli lärling så tycker jag definitivt att du skall satsa på det! Men börja som glad amatör som kommer helger och innan jobbet för att rida för att det e kul, avancera sedan till ”vanlig Worker” och känn dig fram!!

Med vänlig hälsning Ninni Westerlund, inföding, heltidsarbetande, stipendiat till USA och England, heltidsarbetare igen, skadad, student, deltidsarbetare, student och nu återigen timanställd/Magisterstuderande. :banana:

Hoppas att ni inte hatar de långa svaret… *skuldmedveten* :crazy:

Ja som sagt, så finns det även en oglamorös vardag inom galoppen också som dominerar. Vilket slit innan en häst överhuvudtaget kommer till start, om den nu gör det vill säja.Glamouren är väl när man tar emot en häst i vinnarcirkeln.När det nu händer. :crazy:

cassic_bambi skrev:
British Racing School, är gratis för svenskar upp till 21!
Själva kursen är 5-9 veckor och sedan fäljer 9 månaders arbetspraktik ute hos en tränare!

Grymt kul och det allra bästa o roligaste jag jgort i mitt liv! :bump: :D
Var där 2002!

Måste fråga, du som har varit där. Själv var jag där på ”lärlings kurs” 2000 och tyckte att ”baskursen” tycktes ligga på relativt låg nivå… Vad jag har hört så kommer många engelska elever dit utan häst vana, är det så att de som skickas från Sverige hoppar över den första terminen eller liknande? Eller vad är det för kurs du har gått efter som den bart var 5-9 veckor?

Nio veckors utbildningen på Strömsholm kostar 16000. Du verkar ha all erfarenhet man behöver för börja där, sen ska man ju lära sig resten. Viktigt är väl att du inte är den nervösa typen.

För att bli jockey måste man ju vara lärling i fyra år eller få trettio vinster. Vilket kan kännas väldigt långt om man sen inte visar sig vara intresserad. Du kan ju alltid börja med att bli amatörjockey och prova på de på så sätt. De tar ju inte så lång tid heller.
Och jag lovar de är skitkul att vara amatörjockey också.

Tack så mycket för ditt långa svar, det var inte speciellt avskräckande utan mer lärorikt. Jag borde ha blivit avskräckt men med mer svar jag har fått på denna tråden så ångrar jag verkligen att jag var tvungen att tacka nej till min plats på prova på kursen, men man kan aldrig förutse att vissa förhinder dyker upp.

Jag har redan bestämt mig att ta nästa prova på kurs på strömsholm och jag har redan diskuterat detta med min partner. Han stöttar mig som vanligt likaväl som jag stöttar han i hans intressen. :)

Jag vet inte hur det känns att gå ut och träna en häst i 25 fuktiga minus grader tyvärr. Men jag vet hur det känns att gå upp riktigt tidigt på morgonen för att ta hand om kor som ska mjölkas och ges mat. Att ta i ensilage en tidig kall morgon utan handskar där man bara svär över hur kallt det är och man önskade att man hade valt något annat att göra. Det är nog det närmsta jag kan komma i jämförelse.

Så ja, jag borde nog vara lite tveksam just nu. Men jag kan verkligen inte påstå att jag är det.

Jag har aldrig haft egen häst tyvärr och jag har aldrig ridigt på ett riktigt fullblod. Så ja, jag vet att jag har en lååååååång väg att gå för att komma dit jag vill. Men är inte det charmen i det hela?

I vilket fall, jag har inget att förlora genom att gå på prova på kursen nästa år så därför har jag valt att satsa allt och ge allt jag har. Visst kan drömmar krossas med tiden dessutom, men ibland är inte saker ämnade att bli. Frågan man måste ställa sig är nog mer om man anser att det är värt besväret eller inte och den frågan kommer jag nog inte få svar på förrän jag har fått iallafall en försmak på jockey-livet.

Och jag är otroligt tacksam för ditt långa inlägg!

Jag är tacksam för ALLA inlägg!! :D Jag har inte haft någon att kunna bolla detta med för ingen jag känner är galopp eller häst intresserade!!

Tack gode gud före Bukefalos!! :love: :bow:

Antar att det är mitt monumentala svar du syftade på…
Ja har du vuxit upp på landet med allt vad det innebär så kanske galopp livet inte är så avskräckande... Bara att vara ”bussbarn” härdar en!!! :crazy:
Är det fräckt att fråga hur gammal du är? Var bor du? :idea: Är du intresserad och bor nära Täby kanske jag kan hjälpa dig?

Jag är 21 år och bor 45 minuter från Göteborg för att vara exakt. Så det ligger inte precis nära Täby. :(

SteelAppaloosa skrev:
Jag är 21 år och bor 45 minuter från Göteborg för att vara exakt. Så det ligger inte precis nära Täby. :(

Tyvärr dåligt med kontakter i Göteborg… :confused: Men har du vägarna om Sthlm så skrik till på min mail ninniwesterlund@yahoo.se så kanske vi kan fixa något… :idea:

Ninniw skrev:
Måste fråga, du som har varit där. Själv var jag där på ”lärlings kurs” 2000 och tyckte att ”baskursen” tycktes ligga på relativt låg nivå… Vad jag har hört så kommer många engelska elever dit utan häst vana, är det så att de som skickas från Sverige hoppar över den första terminen eller liknande? Eller vad är det för kurs du har gått efter som den bart var 5-9 veckor?

Jag är inte riktigt säker på hur de går till nu med kurserna, jag tror även de svenska eleverna måste gå hela 9-veckors kursen nu oxå....
Jag var där på arbetsryttarutbildningen, första gruppen som fick åka dit, i början på 2002. Själva kursen är 9 veckor som är förlagd på skolan sen följs den av 9 månaders arbets praktik ute hos tränare innan utbildningen är fullföljd.

Jo, de e som du säger, de riktar sig till både dem som e duktiga ryttare och dem som i princip inte vet vilket som e fram o bak på en häst, men de delas in i olika grupper efter de 3 första veckorna, tror jag de är, den tiden som de rider i ridhuset.

Jag var där i 5 veckor, vi 5 svenskar hade mer el mindre erfarenhet av att rida galoppörer sen innan o slapp därmed de första veckorna...

mvh,

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 879
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 968
M
Övr. Hund :eek: I går hade jag en fruktansvärd dag. Den började klockan tre på natten av att mamma ringde. (hon skulle vara barnvakt till min...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: mårran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka