Vad kostar rådjursfötter?

Gabbi

Trådstartare
Vad kostar 40 cm rådjursklövar + ben på ett ungefär? Givetvis förstår jag att en del får tag på dem gratis osv, men jag är nyfiken på vad ett rimligt pris per styck i butik är?

Sv: Vad kostar rådjursfötter?

När jag har köpt har jag betalat mellan 20-30kr styck för dem. Inte i butik utan från jägare/kurshållare. I butik med jämn tillgång skulle jag nog vara beredd att betala lite mer men inte över 50kr/st.

Har aldrig någonstans sett klövar (annat än grisfötter då såklart) säljas i butik faktiskt. Görs det :confused:

Ja, jösses, där lärde man sig något nytt.

:idea: *man kanske ska börja sälja klövar, det verkar lukrativt :angel: *

<<<---- Inventerar frysen på momangen!

:rofl: :D

Om vi säger så här, klövvilt skjuts inte för klövarnas skull, det är en biprodukt. Jag behöver förvisso inte betala, men säg att jag som jägare säljer för en 10:a per klöv och ÅF max tar 30.

Ni vet väl att vildsvin, hjort och älg funkar precis lika bra?

Jag har fått mina gratis ;) eller tiggt till mig dem. En dag skjutsade jag barn från skolan, och råkade köra förbi ett garage där ett gäng jägare stod och styckade en råbock. TVÄRNIT! -Har ni några klövar ni vill bli av med? Och hem åkte jag med skuffen - nästan - fylld! Till barnens förtjusning/förfäran.
Själv föredrar jag numera älgklöv, helst stora rejäla tjurskånkar, eftersom min hund slukar en rådjursklöv på två röda sekunder, och mår sen pyton hela natten och ingen i huset får sova. Stackarn.
Vildsvin verkar också tuffare att tugga i sig.
Fast Råda är kanske inte av den glupska typen...?

Skulle snarast säga att hon tar dem med viss tvekan. "Eh, den här hängde här...ska du ah den eller? Jasså? Annars tänkte jag fortsätta spåra lite..."

Ett tips:
Ha alltid en kraftig sekatör i bilen.
Det går nog inte en vecka utan att du ser ett ihjälkört rådjur utefter vägen.
Snipp, snapp och så var det problemet löst.
Naturligtvis inte lika aktullt på högsommaren som på vintern.
Men skankerna brukar hålla sig rätt så bra ändå.

När jag inte får tag på av "mina" jägare så vänder jag min till viltbodar som finns lite runtom där jag bor, där kostar dom ca 40:-

Jag skulle nog kunna tänka mig att betala en 30-40 kr klöven iallafall. Och jag är nog ganska desperat då jag inte får tag på klövar någonstans!
När de skjuts älg i djupa skogarna här uppe är det ingen som har lust att dra med sig 4 klövar i ryggsäcken av någon konstig anledning :confused:;)

Jag letade och ringde runt hos lite jaktkontakter till pappa då pappa sa åt mig att söka på blocket. Sagt och gjort, en sökning senare hade jag 10 rådjursklövar påväg hem till mig, 10kr styck fick jag betala + frakt. Helt klart värt det och jag hade dom i brevlådan 2 dagar senare, fortfarande nedfrysta som tur va! :D

Får mig att tänka på den gången jag fick med mig en hel kasse full med benrester från nötslakt och skulle åka tåg från Sala till Stockholm och självklart glömmer kassen kvar på tåget... Undrar fortfarande hur den som fann kassen reagerade. :p

I en välkänd hundaffär i Uppsala tog de 40:-/st för ett år sedan. Vet inte om de har höjt priset i år.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 230
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
705
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 286
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 757
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka