Vad kostar pencilin?

Apollo 13

Trådstartare
hej.
Hästen har gått på en pencilinkur nu i en vecka och den måste tyvärr längas 5 dagar extra eftersom han fortfarande var anningens halt.
Vet skulle ringa in receptet så att jag kan åka till apoteket och hämta det. Så min fråga är alltså, hur mycket kan pencilinet kosta?
Har lite problem med pengar på fel konton osv och tänkte om någon kan veta hur mycket pengar jag måste föra över.

Sedan så tillkommer ju så klart kanyler och två sprutor.

Är det något som vet, eller kanske har ett hum om vad det kan kosta?

/ Helen

Sv: Vad kostar pencilin?

ojoj, vadå för hudinfektion? Vad är planen för behandling?

//E - som också hade apjobbig mugg och tröttnade och körde pålle till klinik för behandling

Jag fick utskrivet streptocillin till min häst när hon hade luftvägsinflammation, men jag minns inte hur mycket hennes kur kostade.
Hittade detta på Fass vet:

Förpackningar och priser
Injektionsvätska, suspension 250 mg/ml + 200 mg/ml
100 milliliter injektionsflaska, receptbelagd, 141.50 kr
5 x 100 milliliter injektionsflaska, receptbelagd, 494 kr
25 x 100 milliliter rekonstituerad injektionsflaska, receptbelagd, 2241 kr

Sen finns det väl billigare och dyrare penicillin. Hoppas det kan vara till någon vägledning i alla fall.

Immer

Tyvärr kan jag inte hjälpa dej med vad det kostar, men hoppas att du fick en vägledning av Immers svar och att hästen blir bra!!

Penovet har jag för mig kostade 83 kronor när jag köpte en flaska. Sånt man sprutar.

Hippotrim, oralpasta, kommer jkag inte ihåg vad det kostar, men det är skitdyrt!!

Jag fick utskrivet streptocillin till min häst när hon hade luftvägsinflammation, men jag minns inte hur mycket hennes kur kostade.
Hittade detta på Fass vet:

Förpackningar och priser
Injektionsvätska, suspension 250 mg/ml + 200 mg/ml
100 milliliter injektionsflaska, receptbelagd, 141.50 kr
5 x 100 milliliter injektionsflaska, receptbelagd, 494 kr
25 x 100 milliliter rekonstituerad injektionsflaska, receptbelagd, 2241 kr

Sen finns det väl billigare och dyrare penicillin. Hoppas det kan vara till någon vägledning i alla fall.

Immer

men det var ju inte sååå dyrt ju, läste lite galet först och läste en flaska för 2241 kr, höll på att svimma :p
35ml*5=175 så då kan man typ räkna på två flaskor så cirkus priset blir typ 3-400?

ojoj, vadå för hudinfektion? Vad är planen för behandling?

//E - som också hade apjobbig mugg och tröttnade och körde pålle till klinik för behandling

Han hade ett VIDRIGT balltramp först, som vi va tvugna att lägga om med jodopax för o dra ut äcklet.
Allt var bra, så kom det ut äckel i kronranden, så vi trodde att det blivit infektion som gått upp som typ en böld i hoven och ut i kronranden. = på med jod omslag 1h/dag.
Det blev värre och gick upp i karleden. fortsatte likadant.
sedan var det en hovslagare i stallet som sa att jag skulle sluta med joden o bara tvätta med tvål o vatten för att det såg så bra ut.
då svullnade det upp och gick upp mot knät. samma behandling men efter 1½ veckas hälta ringde jag vet.
hon sa att det fanns två alternativ.
1. infektion från balltrampet
2. hudinfektion
samma behandling för dem båda, antibiotika skrevs ut för en vecka.
Hovis var ute i fredags och sa att det var en hudinfektion (tur att det inte var balltrampet för fyyfan för att öppna det igen)
han har blivit MYCKET bättre, svullnaden har gått ner en massa, men inte helt, och han haltar inte alls lika mycket som innan, nu kanske det är i ptja var 5-10 steg i trav (förut i varje i skritt) och då är jag DÅLIG på att se hältor.
Det har iaf kommit ett till sådant där äckelsår, det lossnar päls och ser ut som variga finnar typ. eller pormasker kanske är bättre att säga. vidrigt är det iaf och han tycker iinte om att man pillar där, men han har inte alls lika ont som innan. hovslagaren fick ju tom sko honom och innan så stod han och reste sig när man höll om hoven.
eller vid tvätt.. ett steg fram, ett steg tillbaka, ett steg fram osv osv. eller upp ner upp ner upp ner. jag höll på att bli gaaalen.

men alltså, infektionen kom säkert av att vi la så mycket omslag eftersom runt balltrampet, sedan när såren kom så trodde vi ju att det var äckel i benet som behövdes dras ut (fast det eg inte var så) och därför satte vi på jodomslag högre och infektionen spred sig mer. jävla skit kan man minst sagt säga. men vem fasen chansar på en hudinfektion i ett sådant läge? inte jag iaf.

låååångrandigt, jag ber om ursäkt, men haha det här har ju varit det enda som cirkulerat i min skalle den senaste 1½ månaden, snart 2. :(

Ett tips, om du har svårt att tvätta ordentligt så hade jag bett om att få lugnande som du kan ge din häst. Om det nu ska tvättas dvs.

Min häst satte de kanyl i, då kunde jag själv ge lugnande när jag skulle greja, för hon var också fullständigt omöjlig att ens titta på när det var som värst.

En allmän reflektion från min sida är att det låter som om du ska låta bli det.

Du kan inte ta bilder och sätta in?

Har han lymfangit?

//E

nu ska det bara tvättas med tvål och vatten, "om han tillåter, annars är det inte hela världen". och eftersom det är så pass mycket bättre så är inte lugnande något vi behöver. ev att vi skulle behövt det innan pencilinkuren, men så fort pencilinkuren kom in så löste sig de flesta av mina problem.

lymfangit var inget vet nämnde, och om jag ska vara ärlig så vet jag inte riktigt vad det är? :crazy:

ang såren så kan jag försöka fota dem idag, men eftersom de är så pass mycket bättre så vet jag inte om det är så mycket att se, och om det ens syns speciellt mycket. men jag försöker fota, och lägger upp om det är något vettigt.

Lymfangit är enkelt förklarat en sorts blodförgiftning och syns enkelt eftersom benet svullnar. Lymfangiten kan sen vandra och byta ben om det går långt.

//E

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 358
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 229
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
28 040
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka