Vad kostar ett färdigt hus?

Carand

Trådstartare
Om man köper en byggklar tomt, vad kan man räkna med att en 1,5 plans villa på ca 100-150 kvm kostar att få uppförd på tomten? Med en hel del jobb själv också.

ca?

Tacksam för svar..=)

Sv: Vad kostar ett färdigt hus?

Det beror helt på vilket bolag ni väljer, men räkna med 1,5 miljoner ungefär för ett normalt hus. Ska ni ha lite lyxigare grejer eller arkitektritat så finns det nog inget tak alls.

Mina föräldrar har nyligen byggt sitt drömhus och dom köpte marken plus rita upp sitt eget hus hur de skulle ha det och de är på 130 kvm 1½ plans hus samt med öppen spis i köket och ingen direkt lyx i huset.

Det kostade dom totalt 1.3 miljoner... men då rita pappa själv huset och byggde de mesta själv då han är snickare..... :angel:

Räkna med 10.000-15.000 kr /kvm. Allt beror ju på vad ni väljer för material, hus och hur mycket arbete ni lejer ut.

Vi ska bygga ut vårt hus nu, min sambos bror har ritat det, så vi slapp arkitektkostnad, men vi tänker inte göra något själva, förutom rörmockeriet då min sambo har egen förfuska ;) Vi saknar kunskap och tid. Vi räknar med 20.000/kvm. :)

Ja shit va svårt..

Vi ska inte ha nåt fancy, ett helt vanligt hus, trä eller puts fasad. Sambons bror e elektriker o sambon o min pappa e väldigt händiga o pappa min har väl byggt det mesta hemma(halva huset från grunden upp, lagt tak, byggt pool, garage, friggebodar, altandäck) Plus att han har otroligt mycket kontakter så man kan få billig hjälp.

Men det e ju som sagt svårt o veta...

Förutsatt att man hittar en tomt med vatten, el o avlopp redan draget kanske man vågar hoppas på miljonen för ett hus?

Ja shit va svårt..

Vi ska inte ha nåt fancy, ett helt vanligt hus, trä eller puts fasad. Sambons bror e elektriker o sambon o min pappa e väldigt händiga o pappa min har väl byggt det mesta hemma(halva huset från grunden upp, lagt tak, byggt pool, garage, friggebodar, altandäck) Plus att han har otroligt mycket kontakter så man kan få billig hjälp.

Men det e ju som sagt svårt o veta...

Förutsatt att man hittar en tomt med vatten, el o avlopp redan draget kanske man vågar hoppas på miljonen för ett hus?

Det är ju stor skillnad på 100 resp 150 kvm. Älvsbyhus är billiga hus, men har fått en del kritik. Eller inte själva huset, men byggarna som satt ihop det. Vi har själv tittat mycket på dessa hus då de är billiga jämfört med många andra! Men man ska vara noga med att kolla upp vilka som sätter ihop huset vid leverans!

Kolla runt och begär offerter. Och se till att ha en budget och bra försäkringar om något går fel!

En arbetskamrat bygger just nu, ett enplans på ca 140 kvm, De målar allt själva, har inte gjort dyra tillval, räknar med att hamna på ca 1,8 milj. Då kostade tomten drygt 300 000.

En arbetskamrat bygger just nu, ett enplans på ca 140 kvm, De målar allt själva, har inte gjort dyra tillval, räknar med att hamna på ca 1,8 milj. Då kostade tomten drygt 300 000.

Intressant, jag har tänkt att det skulle kosta typ 3 milj. men då kanske man kan börja tänka om lite då...=)

Ja inte så att jag nånsin skulle ha råd med 3 milj.:D Tänkte bara att man brukar se färdiga myresjöhus och liknande för 3-3,5 milj.
Men det vore ju trevligt om man kunde få ett för halva den summan, kan man ju börja fundera på husbygge också..=)

Ja inte så att jag nånsin skulle ha råd med 3 milj.:D Tänkte bara att man brukar se färdiga myresjöhus och liknande för 3-3,5 milj.
Men det vore ju trevligt om man kunde få ett för halva den summan, kan man ju börja fundera på husbygge också..=)

Detta är räknat på bara huset. Jag har inte räknat med platta, avlopp, el, anslutningar osv.

Älvsbyhus är billiga hus, men har fått en del kritik. Eller inte själva huset, men byggarna som satt ihop det. Vi har själv tittat mycket på dessa hus då de är billiga jämfört med många andra! Men man ska vara noga med att kolla upp vilka som sätter ihop huset vid leverans!
Det stämmer ju inte. Det är inte bara byggjobbarna som fått kritiken, utan det är även materialet som används i husen. Kom ihåg att Älvsbyhus inte gör innertak av trä, vilket de flesta gör, utan de har papp.

Älvsbyhus är billiga för att de har billigt material och billiga snickare. Och med tanke på att alla Älssbyhus är byggda i fabriken torde det inte göra särskild stor skillnad på gubbarna som sätter ihop byggsatsen. Det är kvaliteten på husen som inte är bra.

Det stämmer ju inte. Det är inte bara byggjobbarna som fått kritiken, utan det är även materialet som används i husen. Kom ihåg att Älvsbyhus inte gör innertak av trä, vilket de flesta gör, utan de har papp.

Älvsbyhus är billiga för att de har billigt material och billiga snickare. Och med tanke på att alla Älssbyhus är byggda i fabriken torde det inte göra särskild stor skillnad på gubbarna som sätter ihop byggsatsen. Det är kvaliteten på husen som inte är bra.

De har fått både ris och ros. Precis som alla andra företag. Men det kan vara värt att kolla upp dem om man vill bygga billigt hus.

Intressant, jag har tänkt att det skulle kosta typ 3 milj. men då kanske man kan börja tänka om lite då...=)

Hoppsan det blev fel. Tomten kom till utanpå. Så drygt 2,1 miljoner var det. Förlåt, jag kom ihåg fel:o

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
597
· Visningar
53 265
Senast: Nepenthe
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 655
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 431
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar