Vad kostar ert bete?? Vad är rimligt?

W

WesternMaja

Vad är rimligt att betala för ett bete på ca 1,5-2 hektar där man står för stängsel själv? El och vatten ingår, men ingen tillsyn eller skötsel. Vad ska man betala??? Vad är rimligt?? Vad tycker ni? Betalar man per månad eller för hela sommaren? Vi kommer att ha hästarna där i ca 3 månader. Tacksam för råd/svar inför förhandling med markägaren!

Sv: Vad kostar ert bete?? Vad är rimligt?

500:- per häst som högst skulle jag betalat. Vanligen är väl att man betalar månad för månad, men det borde väl inte vara något hinder att betala 3 mån på en gång. När du säger *hästarna*..är det fler än 2 som ska gå där ?

500:- verkar rimligt tycker jag. Sen beror det på lite vad det är för bete dvs. tunt, kraftigt? Sedan vad det är för mark..Är det mycket skog eller äng osv.

T ex.

för ett tunt bete med endast några träd på en äng skulle jag betala 2-300:-

Men för ett bra/kraftigare bete med blandad terräng skulle jag betala 500:-

hur ser betet/marken ut?

jag tycker att det låter liite mycket kanske med 500:- för det. men det beror nog på var i landet det är också.

själv bor jag i småland & betalar 400:- per häst för bra/kraftigt bete i stora kuperade hagar med bra elstängsel med blandad terräng såsom ängar, massa träd, en sjö, mm. el, vatten & saltsten ingår, samt daglig tillsyn, även tillgång till stall med spilta/box vid behov.

Senast ändrad av en moderator:

Hejsan! Beror ju helt på hur det ser ut, vad man vill betala för det. :) Vi hyr ut bete till ungston och sto med föl. Då är det bra bete, kuperad terräng med både skog och åkermark, skötsel, stödfodring, saltsten, vattenkoppar, vatten i kar som byts varje dag och en lösdrift...det tar vi 600kr/månaden för...

Jag betalar 600 kr per år... Hyr ett bete hos min närmaste granne som är på ca 1 ha. Det är bara själva betet som ingår, jag fixar själv vatten varje dag, lagar staketet om det behövs osv. Betet var stängslat när jag började hyra det för 5 år sedan men jag har bytt ut tråden vartefter. Betet räcker mer än väl till för mina båda ponnyer då det består av gräs, gräs och åter gräs.
//marti

Jag betalar 500:- per månad denna sommaren. Lagom stor hage med massa gräs.

om jag skulle hyra "egen" mark till mina hästar skulle jag vilja betala per ha, inte per häst? för liknande hage du beskriver, dock med staket uppsatt och lagat, har vi hyrt ut för 1500:-/månad nu i sommar. för de som hyr bete tillsammans med våra andra inackorderinagr kostar det 400-800 beroende på service.

Med tanke på att jag har massor av beten för ca 300-600kr/mån inkl staket & vatten så skulle inte jag betala mycket om jag var tvungen att sätta staket själv.

Hej
Jag har fått hyra i år.
kraftigt bete. De är åker som de gör hösilage på annars. 2500- år 1 hca. Jag fixar allt annat. Ingen kuperad teräng här.

Men har även en hage som är kuperad träd bäck mm. Måste stängsla först.
Då är vi ändå släkt dyrt

JAg har betalat allt från enbart vattenkostnaden till 500 kr månaden.

Hej,

om markägaren har EU-stöd för betet så borde ni få gå där gratis eller få betalt för att ägaren ska få allt avbetat och inte få betala tillbaka stödet om det blir kontroll och allt inte är avbetat.

Jag har 3 ha gratis pga detta, min markägare är jättemån om att mina hästar betar av allt ordentligt i sommar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 312
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 910
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden