Vad kostar er hund/hundar?

Nixehen

Trådstartare
Efter ett ganska intressant samtal med en vän igår så väcktes min nyfikenhet - vad kostar din/dina hund/hundar dig per månad? (I normalfall då, inte i samband med en skada eller annat som drar iväg på omkostnaderna.)

Min två - en stor, en liten - kostar mig under tusenlappen varje månad. Då inräknat foder, vaccinationer, försäkring, prylar osv.
Kompisens två kostar henne nästan 7000kr(!) per månad - inga tävlingshundar eller liknande utan vanliga sällskapshundar som dock går på dagis.

Så - vad kostar era hundar per månad? :laugh:

Sv: Vad kostar er hund/hundar?

Foder till hundarna per månad blir nog ca 1300:- och sen tillkommer några tuggben och några kex så säg i höga svängar 1500:- per månad på det dom får i sig. Sen försäkringen kostar ca 450:- för båda per månad.

Vaccinera gör jag en gång om året och då varierar det lite beroende på vad dom ska ha för vaccin men runt 250:- per hund, alltså 500:-

Prylar blir svårt att räkna på då det varierar. Det kan gå flera månader utan att jag köper något och nu i denna månaden exempelvis har jag nog handlat för 2000:- till hundarna. Det beror på om det behövs nått speciellt eller om något går i sönder osv. När dom simmar så kostar ju det också en del, men det är ju inte alltid året om så jag vet inte om jag ska räkna in det.

Men per månad lägger jag nog minst ca 2000:- på mina två hundar i foder, tugg och försäkring. Men det varierar nog en del över månaderna.

Kanske en tusenlapp, för båda mina.

Torrfoder kostar ca 500kr/mån, sedan köper jag morötter för ca 30kr/veckan till dem. Och det går åt ca en halv flaska fiskolja per månad. Så de äter för ca 720kr/mån.
Sedan kostar ju bajspåsar kanske 30kr/mån.

Vi åker på släphareträning nästan varje vecka. Det kostar 40kr/vecka, så 160kr där.

Sedan kanske 10 tävlingsavgifter/år. Båda hundarna på utställning, unga dåren på lure coursing. Blir väl max 2000kr/år + medlemsavgift i hundungdom, så ca 185kr/mån om man delar upp det så.

Mina kostar alltså ungefär 1095kr/mån för två hundar.

Kan då tillägga att jag just nu har försäkring gratis, får nästan alla prylar jag behöver gratis och de få gånger jag behöver köpa något är så sällan att jag inte minns det. Då brukar jag dessutom lyckas hitta väldigt billiga lösningar på allt.

Efter ett ganska intressant samtal med en vän igår så väcktes min nyfikenhet - vad kostar din/dina hund/hundar dig per månad? (I normalfall då, inte i samband med en skada eller annat som drar iväg på omkostnaderna.)

Min två - en stor, en liten - kostar mig under tusenlappen varje månad. Då inräknat foder, vaccinationer, försäkring, prylar osv.
Kompisens två kostar henne nästan 7000kr(!) per månad - inga tävlingshundar eller liknande utan vanliga sällskapshundar som dock går på dagis.

Så - vad kostar era hundar per månad? :laugh:

Jag har en liten 5-månaders Aussie-hane, och med foder, godis och försäkring så kostar han nog mellan 5-700:-/månad. Ska man däremot räkna in allt han hittills har tuggat sönder så det blir det nog det dubbla :D

Hundmat, godis och försäkring blir nog ungefär 2000 kr i månaden för båda hundarna.
Sen tillkommer kurser och utställningar och den kostnaden varierar väldigt. Allt från inget till flera tusen på en månad.

Hunddagis är väldigt dyrt, speciellt om man har två hundar, tar man bort den kostnaden så blir det nog jämförelsevis ganska lika andras.

Två stycken, en på ca 10 kilo och en på ca 30 som även är svår att hålla i hull.

Mat: 449-479 kr (beroende på vart jag köper fodret)
Försäkring: 370 kr (betalar endast för den stora, den lilla står min morfar för då det från början är hans hund)

Utöver det kanske det blir ny godispåse (leverbitar, stora tål inte mycket annat), sällan ben och liknande eftersom stora blir väldigt risig i magen.

Så som mest 849 kr i månaden, brukar räkna på en tusenlapp om jag gör en budget.

Mina kostar ca 1300kr/månad för försäkring, mat, godis och bajspåsar.
Sen tillkommer ju ibland andra kostnader, såsom utställning, bensinpengar osv och precis som tidigare redan sagt så varierar dessa från månad till månad.

Hundmat, försäkring, märgben, bajspåsar runt 600 kr/månad. Medlemsavgift på BK, där är jag bara delbetalande.

Mat; 679
Försäkring; 180
Tuggben och dyligt; 200

Brukar räkna på en tusenlapp i månaden när jag gör budget. Inte alla månader jag köper tuggben, brukar köpa flera storpack som räcker länge.

Mina stora hundar kostar ca 500 kr/ hund per månad, försäkring och foder inräknat.

Nu kommer min lilla börja kosta i prov och utställningavgifter, så det blir kanske 600-1000 extra vissa månader.

Oj, oj det var dyrt !
Mina småttingar kostar kanske 800 samanlagt mat + försäkringar.
Två hundar ena ca 4 kg och andra ca 8 kg.
Blev nu lite nyfiken på vad hunddagis kostar egentligen.

200kr i månaden ungefär.

Maten knappt 50kr/månad och resten är vaccinering, avmaskning (bor i DK och måste avmaska när vi ska över till Sverige) och något ben.

Ca 2500 kr. Har en schäfertik och en westie.

Då inräknat kostander för trim,bensin till träning,foder,försäkring osv.

4 border collies och en malinois kostar:
1500 kr foder
150 kr vaccinering
200 kr fästinghalsband
+ försäkring ca 800 per mån
övrigt ca 500 - tugg, godis, leksaker
räknar nog med 4500 per månad totalt, då vi tränar och tävlar en hel del. I själva verket är det nog ännu dyrare med bensin m m.

KL

Stående utgifter (Mat, tugg och försäkring) ungefär en tusenlapp per hund, bensin till träningar 500-1000kr per månad. Till det tillkommer "övrigt" då och då; tävlingsavgifter, provavgifter på kanske 1500-2000kr under vissa säsonger.

Foder 450 kr per månad ca (en säck dietfoder nutram, sen får han ett par nävar annat foder också, men det får jag gratis med kort datum på jobbet) försäkring ca 200 kr, hundsimmet två gg per månad a´ 170 kr, vaccin varannat år ca 300 kr är ju svårt att räkna in. Så det landar väl på ca 1000 kr per månad då:)

Kom på att det tillkommer bensin till simmet två ggr per månad ca 10 mil ToR varje gång, fästinghalsband på sommaren.

Hur kan två hundar kosta 7000 kr???:eek:
Vi har två hundar, en schäfer och en russkiy, dom kostar ca 5-600 kr i månaden.

Hundvakt: 1000:-/mån
Hundmat: ca 350:-/mån
Försäkring: 189:-/mån

Kommer inte i håg vad vaccination kostar, vi gör du det ju bara vartannat år. Få se nu i september vad det komme gå på..kanske 300 spänn ?!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 737
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag går i hundköpartankar och försöker räkna ut vad det kan komma att kosta per månad/år. Jag tänkte jag skulle skapa ett separat...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 849
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 186
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 190
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka