Vad kostar en häst i månaden?

E

Entertation

Jag vill få ett någorlunda hum om vad det kostar att ha häst per månad..
Någon som vill hjälpa mig räkna ut?

Min mormor har stall, jag behöver inte betala något. (Vatten, stallplats, osv, det får jag gratis..) Hjälp mig räkna upp allt som kostar.

Skoning (om hästen inte går utan skor) var 7-8:e veckan, foder, halm, tänder, vaccination, eventuella veterinärbesök, utrustning.

Tack på förhand..

Sv: Vad kostar en häst i månaden?

ja betalar 2kr/kg för hö sen kraftfoder räkna på ca 200 kr/mån Hovslagare 850:- plus ev sulor, brodd på vintern utrustning lite olika men i snitt 3-400. vacc 1000:-

Det som kostar:

Grovfoder
Ev kraftfoder
Ev mineraler
Ev tillskott av selen och/eller vitaminer
Strö
Vaccination
Tandrasp
Hovslagare
Ev broddar/sulor/etc vintertid
Träckprov
Ev avmaskning
Ev veterinärbesök utöver rutin
Utrustning, både hästutrustning och stallutrustning

Omöjligt säga vad det kostar mer exakt tyvärr, då det beror på vad du betalar för grovfodret, vad du har för värden (om du måste ge annat tillskott än selen), hur mkt grovfoder hästen äter, vad du har för strö och hur mkt strö som går åt och vad du betalar för det, om hästen måste skos var 4:e vecka eller var 8:e, om den brukar tappa skor, om den har tandproblem som måste åtgärdas oftare eller det räcker med en rutinkoll per åt osv osv.

Det du kan göra är att räkna på ett överlag, kolla vad foder, strö, hovslagarpriser, veterinärpriset etc ligger på i ditt område, och testräkna på typ '10 kg hö, skoning var 6:e vecka, 1 spånbal/vecka' etc. Ett tips är att räkna på lite mer än du eg tror. Dvs tror du hästen du ska köpa kommer funka b ra på 10 kg hö och hovsl var 8:e vecka, räkna på 12 kg hö och hovslagare var 7:e vecka etc, så har du lite marginal.

Jag ger 2.60 kr/kg + moms för silage, hovslagare var 4:e vecka (helskoning ro, inga sulor/konstigheter, nya skor = 950 kr + resa), 1 kr/kg för halm resp 81 kr/bal för spånbal osv. Men någon annan kanske kan köpa hö för 1 kr/kg, halm för 0,5 kr/kg, skor för 800 kr var 8:e vecka osv. Det du måste kolla är ju vad det kostar där DU bor sas =)

Jag har gjort en klumputräkning på vad jag lägger på min häst allt som allt på ett år, och sedan delat det på 12 månader. I uträkningen ingår ALLT, stallhyra, träningar, prylar, försäkring, något genomsnittligt veterinärbesök, morötter etc:

Ca 5000:-/månad... :crazy:

Stallhyran är på 1950:-, och där ingår allt foder och strö utom proteintillskott, vitaminer etc.

Jag lägger inte ut 5000:- precis varje månad, men i genomsnitt.

du får nog söka på nätet... svårt at tala om för dig

vissa har sadlar för 500 kr andra för 35.000kr
vissa har hö som kostar 1 kr / kg andras kostar 6 kr /kg
vissa skor för 500 kr var 9 vecka andra för 1500 var 4 vecka...
vissa rider lektion för 150 kr andra rider lektion för 1200 kr
vet. kostander så som träckprov, vacc, tänder osv. får du kolla med din veterinär eller närligande klinik.

Ja du förstår...

Det är ju jättesvårt att säga vad det kostar, men för jämförelsens skull kan jag skriva vad det kostar för mig.

Boxhyra: 800kr
Grovfoder: 900kr
Kraftfoder: 200kr
Strö: 500kr
Skoning:300kr

Det är mina fasta månadskostnader. Står i eget stall så boxhyran betalar endast dom som står uppstallade här men det finns ju ändå kostnader för stallet för oss som äger det.
Skor hästen var 7-8 vecka, och har slagit ut det per månad så en skoning kostar inte 300 :p Har dock kompispris så räkna med dubbla kostnaden nästan.
Försäkring tillkommer och det är extremt olika beroende på vad för häst och försäkringsbolag du har.
Sen transport till träningar, vaccinationer, köp av brodd och sulor, komplettera utrustning som saknas eller går sönder, lämna täcken på lagning, tandläkarbesök, träckprov en eller två gånger årligen, maskmedel om det visar sig behövas etc. Det är så många kostnader som man ibland inte tänker på innan. Sen får man räkna med att hästen när som helst (helst en lördagkväll under julhelgen) kan bli akut sjuk och kräver veterinärvård.

Ring runt till lite olika stall, kolla vad de betalar per kilo för foder, vad ströet kostar per bal, ring en veterinär som kan bli aktuell att använda och hör vad han tar för rutingrejer som vaccination och tandkoll. Ring hovslagare och hör vad en skoning med sulor och brodd kostar vintertid. Räkna i överkant, hellre att du vräker på och blir positivt överraskad än tvärtom.

Som du ser av svaren som du har fått kan det variera väldigt mycket. Det är därför inte så meningsfullt att fråga vad andra betalar, det intressanta för dig är ju vad det kommer att kosta för dig. Mycket av kostnaderna varierar nämligen med vad det är för typ av häst och vad ni vill göra tillsammans.

De kostnader som "alla" har är hovslagare c:a var 8 vecka, vaccination mot stelkramp, avmaskning, kostnad för foder och strö. Hur mycket det kostar beror på. Hovslagare kanske 800-1000 kr per skoning. Vaccination mot stelkramp är bara vart tredje år. Hö/hösilage och halm kan variera i pris olika år beroende på skördevädret. Havre, betfor är ingen större kostnad. Skippa trendiga fodertillskott tills du ser att det behövs. B-vitamin behöver dock de flesta hästar i fällningstider.

Utrustning: ja, det beror ju på vad det är för häst, och vad ni ska göra ihop. Kan bli hur dyrt som helst. Du måste ha grimma och träns, lite borstar, hovkrats. Sen vill de flesta kanske ha en sadel, ett par vojlockar, kanske något täcke, reflexer. Köp det du behöver, inte allt möjligt som verkar bra att ha, köp gärna begagnat! Sen blir det så för de flesta att man samlar på sig otroliga mängder grejer med tiden. Sadel bör provas ut av proffs.

Om du sedan har tänkt dig att träna med hästen, vilket jag rekommenderar, så behöver du ta med kostnader för lektioner och träningar, transport dit och hem, vaccination mot hästinfluensa, kanske lite mer och bättre utrustning, benlindor, transportskydd etc. Att åka iväg kan vara nödvändigt om du inte har tillgång till ridbana eller ridhus vid din mormors stall. För ärligt talat är det inte alltid jätteroligt när det regnar i tre veckor eller är isgata och kolsvart ute.

Något veterinärbesök kan det väl bli, för någon eller några tusenlappar, de år man har lite tur och inget större händer. När det händer större saker blir det dyrt. Då är det bra med en bra försäkring. Vad försäkringen kostar beror helt på vad det är för häst du vill försäkra. Veterinärvårdsförsäkringen ser till att det inte kostar dig så mycket om hästen blir sjuk eller skadad. Livförsäkringen ser till att du inte förlorar pengarna du köpt hästen för om den skulle dö. Försäkringen kan kosta från några tusen om året upp till hur mycket som helst för en värdefull häst. Du kan få en lägre premie om du tar en högre självrisk (=den del du betalar själv) vid skada.

Räkna med att det första året kostar lite mer eftersom du behöver skaffa dig saker som du inte har, hästen kanske ska grundvaccineras, du har större behov av hjälp från tränare innan du lärt känna hästen.

Viktigast är att du köper en häst du kan ha roligt med, inte första bästa billiga häst. Därför att inköpskostnaden är den lilla kostnaden jämfört med vad det kostar att äga häst månad efter månad. Du lägger ned mycket tid och mycket pengar och då ska du också ha det roliga, inte en massa problem. Lägg hellre lite mer pengar för att få en trevlig, frisk och okomplicerad häst som du kan ha roligt med. Problemen kommer ändå, de behöver man inte köpa.

Mina 3 hästar ,varav 1 kostar som 2 hästar . Jag klarar mig på 4000 varje månad , då är det ca 2 000 på flb i månaden och 2 000 på 2 ponnier beroende på vad som behövs. Räkna med att sko var 5e vecka om du skaffar flb eller annan ras med taskiga hovar.

fast hovslagaren ska ju ut ca var 8 vecka med eller utan skor såklart blir det ju billigare om den är oskodd. Glöm inte försäkringen också. :)

Jag har räknat på om jag skulle ha två hästar så kommer det kosta mig ca 3800 då är stallhyra inräknat på det och inte försäkringen. sen blir det inte det priset jämt utan vissa månader mindre vissa mer beror på när man köper in saker m.m :)

Jag har eget stall

Underhåll invändigt i stallet och hagar ca 250 kr/ mån.
Hö 650 kr/mån förra säsongen 1200 kr/mån
Strö (torv) 300 kr/mån
Kraftfoder och mineraler 400 kr/mån förra säsongen 1300 kr/mån
Sadlar 800 kr/mån
Övrig utrustning 300 kr/mån inklusive stallredskap
Hovslagare 750 kr/mån
Hästförsäkring 800 kr/mån
Vaccination 250kr/mån
Tandkoll 200 kr/mån
Buffert 1000 kr/mån
Stallförsäkring 300 kr/mån

Summorna är utslagna över hela året och gäller två normalfödda hästar på ca 150 cm i mankhöjd.
Jag har säkerligen glömt något men det är vad jag kommer på för stunden.

Jag har häst i Stockholm och har räknat ut att min d-ponny kostar mellan 3000-3500 kronor per månad. Jag har relativt låg kallhyra för stallplatsen. Lägger ca 800 på foder, hovis kostar ca 1000 kronor per skoning och sedan går det åt en hel del strö så ca 500 i månaden för det. Sedan är det försäkring och lite buffert också; för vaccinering, tänder, kiropraktor, massage och ev. veterinärbesök.

Sedan tillkommer ju utrustning och transport om man vill ha det.

Har Halvblodsto i eget stall, hamnar på dessa ca kostnader/mån:

Grovfoder: 400kr
Kraftfoder: 200kr
Hovslagare: 400kr
Spån: 250kr
Försäkring: 500kr
Träning: 1000Kr
Veterinär: 250kr
Ridhusavg: 125kr
Övrigt: 300kr

Utrustning osv har jag inte räknat med.

kl

Jag har häst i göteborgstrakten och för mig kostar det ca
stalllplats 2000 kr /månad
Grovfoder ca 800 kr /månad
hovslagare ca 800 kr / månad ( 1320 kr var sjätte vecka)
kraftfoder ca 500 kr / månad
försäkring 960 kr / månad

Sen tillkommer ju allt extra,träningar, behandlingar,omstoppning av sadel. Ibland känns det som om det alltid är något :crazy:

Ingen billig hobby med andra ord.

/B

Jag kan säga vad min häst kostar varje månad, travare på 160 cm..

2000 kronor i stallhyra, men i detta ingår 10 kg hö och fri tillgång på spån.
Utöver detta får han 1½-2 kg Hippo Grow Alfa om dagen á 175 kr/25 kg= ca 350 kr/månad, 4 kg extra hö. Vet inte vad höpriset ligger på per kg, men säg 2 kr/kg=8 kr mer om dagen=240 kr. Hovslagare kostar 980 kr/månaden vintertid. Per månad blir det 490 kr/månaden. Utöver detta tillkommer täcken, grimmor, utrustning, veterinär m.m Stallet jag står i är helinackordering.

Så pållen kostar mig minst i snitt 3080 kronor i månaden, men det lyckas alltid vara något mer som kostar utöver detta!

Om jag skulle stå i tex kollektivstall skulle det kosta mig:
Kallhyra: 500 kr (billigt exempel)
Hö: 14*30=420*2=840 kr
Krafft: 350 kr
Spån: 80*5= 400 kronor
Hovslagare: 490 kr

Detta blir 2580 plus en massa extra resor eftersom jag då kommer ha pass.

räkna med att kunna avvara 3000kr + stallhyra i månaden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 071
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 919
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 539
Hästmänniskan Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa? Vi vill gärna att hästen står...
Svar
14
· Visningar
1 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?
  • Hålvägg

Omröstningar