Vad kostar en hältutredning?

Monsieur de Mai

Trådstartare
Ja ni ser frågan.. på en ATG-klinik alltså... Tror att det är något som spökar med min dam men vet inte vad det är, och vill således kolla upp det. Men vill även ha ett hum om ungefär hur mycket det kostar...

Någon som vet?

Sv: Vad kostar en hältutredning?

Gjorde en hältutredning på min häst för typ 2 veckor sen det gick på ca 8200(kommer inte ihåg exakt).

Borde inte denna ligga under hästvård?

Gjorde en hältutredning på min häst för typ 2 veckor sen det gick på ca 8200(kommer inte ihåg exakt).

Borde inte denna ligga under hästvård?

Jo det kanske den borde, men med tanke på att det är en travhäst och att ingen försäkring täcker, så vill jag hellre att den ligger här...

650:- för enbart Hältutredningen på ATG i Romme

Tycker 8.200:- låter liiite mkt:( tippar på att det ingår en hel massa behandlingar i det...

Jag har varit på ATG-klinik och kommit undan med nån fem-hundring om de INTE hittat nåt fel. Men då har de inte utrett vidare.

Förra hösten var jag på MK och böjde, sprang på bandet, bedövad - böjde, sprang på bandet, bedövade, und so weiter... Avslutade med ett antal röntgenplåtar.

Hela kalaset gick på nästan 6000 men jag fick en rejäl travarutredning så jag tycker trots allt att det var värt det även om jag fick hästen utdömd.

Men för att det ska bli så dyrt med en utredning måste det nog vara som det var med min, lite diffust oren. Anledningen var att hon var halt på alla fyra. :eek:

*harkel*

Är det bak eller? Ja, vi har ju diskuterat detta förr och du vet ju min åsikt, men nu ska jag svara på den relevanta frågan. :angel:

Ett enkelt böjprov kostar på ATG-klinik 550:- + moms (varierar säkerligen beroende på klinik)
Dock så tror jag i ditt fall, att det inte räcker, eftersom du gjort detta tidigare och de inte hittat något fel. Då är det ju också svårare att gå vidare.
Röntgen, brukar gå på strax under 900 för första plåten, och sen ökar det inte så mkt per plåt. TEx 4 plåtar kan kosta 1200:-
Ultraljud ca 1500:- per knä.

Sen om man ser en diffus hälta så måste det kanske till bedövningar, rullband etc etc....och detär ju då det drar iväg....

Mitt sto var småhalt av och till i våras, var till Ultuna och det slutade på trevliga 10400 spänn. :eek: Höll på att svimma av räkningen faktiskt. Hon är försäkrad MEN har reservation för just hältor.. :smirk:

Men då gjorde dom allt, böjprov, röntgen, bedöva leder, longera och upprepa bedöva led - longera tills dom hittade vart det satt. Vi var där i 7 h. :eek:

När jag var till Valla och kollade valacken kostade det 900 nånting har jag för mig, då böjde han bara och dom hittade ingenting.

Ja ni ser frågan.. på en ATG-klinik alltså... Tror att det är något som spökar med min dam men vet inte vad det är, och vill således kolla upp det. Men vill även ha ett hum om ungefär hur mycket det kostar...

Någon som vet?

gå in o fråga du har väll vet i närheten av ditt stall

Men på MK är det ju svindyrt... Dom tar betydligt mer än andra kliniker för samma undersökning...:cool:

Jo det kanske den borde, men med tanke på att det är en travhäst och att ingen försäkring täcker, så vill jag hellre att den ligger här...
Och med tanke på att bukefalos regler gäller för alla ;) så ska även travhästars hältutredningar diskuteras på hästvårddsidan
Tråden flyttas dit med andra ord!

*harkel*

Är det bak eller? Ja, vi har ju diskuterat detta förr och du vet ju min åsikt, men nu ska jag svara på den relevanta frågan. :angel:

Dock så tror jag i ditt fall, att det inte räcker, eftersom du gjort detta tidigare och de inte hittat något fel. Då är det ju också svårare att gå vidare.
....
men alltså, om du redan gjort enkla hältutredningar utan att det ger nåt - varför göra det igen? varför inte slå ihop alla små utredningar du lär göra och gör en storordentlig utredning så du får en fräsch häst du kan börja jobba???

Men på MK är det ju svindyrt... Dom tar betydligt mer än andra kliniker för samma undersökning...:cool:

Jämfört med ATG-klinikerna så kan jag inte påstå att MK var dyrare. Hade en häst där i höstas. Han genomgick en grundlig undersökning med böjprov, röntgen, ledbedövningaR osv. Sprutades bl a i tre leder och fick dessutom stå kvar i tre dygn.
Kostnaden för detta blev markant lägre än om vi gjort samma utredning/behandling på ATG-kliniken här. Det som blev dyrt för vår häst var transporten till och från...(70 mil enkel väg).
Veterinären tog sig tid och lyssnade verkligen på mig och utifrån vad jag upplevt och berättat om hästen så hittade de också det fel som ingen veterinär här i kring kunnat/velat se på över 1,5 års tid.

Men jag fick ut betydligt mer av den också. :bow:

Jag minns inte hur mycket de tog bort men jag vet att jag inte betalade för allt.

Jämfört med ATG-klinikerna så kan jag inte påstå att MK var dyrare. Hade en häst där i höstas. Han genomgick en grundlig undersökning med böjprov, röntgen, ledbedövningaR osv. Sprutades bl a i tre leder och fick dessutom stå kvar i tre dygn.
Kostnaden för detta blev markant lägre än om vi gjort samma utredning/behandling på ATG-kliniken här. Det som blev dyrt för vår häst var transporten till och från...(70 mil enkel väg).
Veterinären tog sig tid och lyssnade verkligen på mig och utifrån vad jag upplevt och berättat om hästen så hittade de också det fel som ingen veterinär här i kring kunnat/velat se på över 1,5 års tid.

Får man fråga vad det kalaset kostade? :)

Håller på med en hältutredning i Hbg för en difus hälta bak. Hästen är inne för tredje gången nu idag och ännu så finns inget svar. Bara andra gången hästen var inne så kostade det 12486:-. I det så ingår bl a 10 bedövningar 15 röntgenplåtar. Så visst dyrt kan det bli.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
705
Senast: Amk
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Kropp & Själ Okej, jag måste ha glasögon. Och jag vill veta kostnad mellan tummen och pekfinger. Jag förstår att bågar är en kostnad och glaset en...
2
Svar
32
· Visningar
631
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård