Sv: vad kostar en avlivnig? skillnad på slaktbilen o veterniären?
"Slaktbilen", som körs av utbildade människor som avlivar med bultpistol kostar 3900:- för häst som väger över 200 kg i de flesta delar av landet. Någon femhundring billigare blir det för lättare hästar. Glesbygdstillägg förekommer tex i Norrland. I den kostnaden ingår både avlivning och bortforsling till destruktion. Vill du bara ha bortforsling kostar det 3600:- (självdöda djur eller djur som avlivats på annat sätt tidigare). På vissa destruktionsanläggningar blir hästarna tillsammans med andra djur från lantbruket biobränsle. På andra ställen bränns de helt enkelt upp. Djur som slaktas utanför köttanläggning används aldrig som föda för varken djur eller människor.
Veterinär som avlivar med Somulose (eller annan avlivningsvätska) tar ju ut de vanliga avgifterna såsom framkörningsavgift, stationsavgift, timdebitering etc plus kostnad för själva avlivningsvätskan - och den är dyr - strax under tusenlappen för en stor häst. Veterinärerna tar aldrig med sig kroppen, vilket gör att du måste ha kroppen kvar liggande tills den hämtas eller grävs ner. Ska den döda hästen hämtas av slaktbilen senare så räknas den som lågprioriterad eftersom hästen inte lider. Enligt lag måste Svensk Lantbrukstjänst hämta kadaver senast tre dygn efter att man anmält önskan om det. Har du otur kan alltså hästen bli liggande om slaktbilen får akuta avlivningsfall som prioriteras högre än din redan döda häst. I sommarvärme kan det bli rätt äckligt...
Jag har hört talas om att Kolmårdens Djurpark tar emot "friska"/omedicinerade hästar för avlivning, men jag har inte sett bevis på att det verkligen är så. De använder visst köttet som foder till rovdjuren, vilket ju måste innebära att de avlivar med bultpistol för att inte smitta/förgifta sina egna djur med något läkemedel.
Jag har varit med om många avlivningar, senast en i eftermiddags då en ponny dog i plötsliga kramper efter kolik hemma på stallgången. Hon hade inte överlevt många minuter till, men fick Somulose för att förkorta hennes lidande.
Min "favoritmetod", som jag alltid rekommenderar, är med bultpistol. Det går fortast och innebär minst lidande; inte en enda sekund av medvetenhet för hästen. Den är död och omedveten om vad som händer innan den landar på marken. Nackdelen är avblodningen om man har ont av det, men då kan man ju alltid gå därifrån. Med Somulose kan det ta någon halvminut innan hästen verkligen är borta. Det tycker jag är en halv minut för länge för ett flyktdjur att ligga förlamad av nervgift, oförmögen att ta sig ifrån den stressade sitution den befinner sig i. Dessutom är medlet otrevligt att hantera även efter att hästen är död. Utspillt blod måste betraktas som giftigt för både människor och djur och ett ganska omständigt saneringsarbete måste göras efteråt för att inte tex stallkatten eller -hunden ska stryka med. Etter värre tycker jag det är med annan avlivningsvätska (minns inte vad den heter). Jag har erfarenheter av det från två tillfällen. Den ena såg jag på håll och den kämpade emot och försökte stå upp eller fly så länge det gick; raglade omkring, ramlade, reste sig, slog sig sönder och samman innan den en och en halv timma senare kunde konstateras vara död. Fruktansvärt! Den andra gången tog det "bara" 45 minuter. Den hästen bröt i alla fall inga ben under tiden som den kämpade emot medlets verkan...
Jag tror att du får det lättare den dagen det är dags att avliva om du vet så mycket som möjligt innan och jag hoppas att mitt enormt långa inlägg kan hjälpa dig på vägen!
/U.