vad kostar en avlivnig? skillnad på slaktbilen o veterniären?

Sv: vad kostar en avlivnig? skillnad på slaktbilen o veterniären?

Om man tar ut en gubbe som bultar hästen och som sedan tar den med sig, går den så till destruktion eller kan den även gå till slakt om den inte intehåller några läkemedel? Eller måste man åka iväg med hästen om den ska gå till slakt?
Kanske hamnar på en djurpark?? nä, skämt o sido. Men går det? Att slaktgubben som kommer och bultar o tar med sig hästen, att han "i smyg" kan lämna hästen för foder åt vilda djur om den har läkemedel i sig??

De verkar skilja en hel del i pris.
Jag är jättenervös inför veterinärens utlåtande om min älskade häst o hennes livmoder nästa vecka!!!!!

'Slaktgubben' är knuten till lantbrukstjänst, och det är inte han som kör iväg kadavret till destruktion. Utan när kontainern på kadaverbilen är full, lastas den om, och sen åker den med andra containrar med annan bil till destruktionsanläggningen.

Rent teoretiskt så visst skulle 'slaktgubben' om han körde i nörheten av en djurpark kunna stanna där. MEN, kontainrarna är inte bara fulla med 'färska hästar', utan självdöda djur, i olika grad av förruttnelse, hämtas med samma kontainer med t ex. Så djurparken skulle högst troligt inte vilja ha med innehållet i kontainern att göra.

... och att det är prisskillnader beror också på att det är olika lång "framkörning" samt att man betalar för vad hästen väger. En stor kostar alltså mera än en liten, även inför destruktion.

Åh jag hatar sånt här... hade varit mycket bättre om han bara tvärdog eller nåt. Men det är väl nu man ska ta sig i kragen och vara den bästa hästägaren man någonsin kan vara. Gräva hans grav...isch.

Hej!

Du.. jag hittade min pålla liggandes i hagen idag- inte ett jäkla något rörde hon på sej, trots att jag ropade och hade mej. Hon såg ut som en riktig död sill.. Jag hann tänka tanken att hon kan ju inte gå och självdö medan vi väntar på ok med avlivning från försäkringsbolaget och ungefär när jag tänkt det rörde hon på ett öra.... Jag var på nåt underligt viss glad och tacksam att hon inte tvärdött i hagen.. Även om jag nu måste vänta lite till och sen bestämma när hon ska dö...

/ Lavinia, som inte kan gräva ner pållan, bor själv på andra våningen och föräldrarna bor i radhus.. Tror inte grannen skulle gilla det..

Hej!

Du.. jag hittade min pålla liggandes i hagen idag- inte ett jäkla något rörde hon på sej, trots att jag ropade och hade mej. Hon såg ut som en riktig död sill.. Jag hann tänka tanken att hon kan ju inte gå och självdö medan vi väntar på ok med avlivning från försäkringsbolaget och ungefär när jag tänkt det rörde hon på ett öra.... Jag var på nåt underligt viss glad och tacksam att hon inte tvärdött i hagen.. Även om jag nu måste vänta lite till och sen bestämma när hon ska dö...

/ Lavinia, som inte kan gräva ner pållan, bor själv på andra våningen och föräldrarna bor i radhus.. Tror inte grannen skulle gilla det..

Jag kan förstå båda synsätten. När jag gick och väntade på den bokade slakteritiden med mitt fångsto, och jag end ag går ut i hagen och ropar som vanligt, och bara polaren kommer (och hon kom alltid dundrandes annars) så hann jag tänka tanken 'hon måste ha dött?!' och känna en - skäms nästan för att skriva det, men - enorm lättnad. Sen kom hon travandes och undrade vad allt hallå var om.

Men det var den första häst jag var fullt ansvarig för att ta bort, och det var för det var så svårt från beslut till bokad tid, som det kändes som en befrielse. I övrigt har jag - oavsett läge - bara fått panik när ngn inte kommit som de brukar och jag börjat hinna fundera vad fan som är fel.

anlitade sthlm nödslakt förra sommaren, betalade 7500kr(helg) hade jag väntat 1dag (måndag) så hade det kostat 6500kr

Jag kom undan mycket billigare genom att begrava hemma.

Tillstånd för begravning, grävning och avlivning landade på nånstans runt 3-4000 kr, alltså mindre än vad det brukar kosta att få hästen avlivad och sen körd till destruktion.

Folk brukar tro att det är dyrare att begrava hemma, men det var det alltså inte. Plus att det känns bra för mig att veta var pållarna vilar..

Vill bara förtydliga att avlivningen i fallet ovan skedde med Somulose, därav det höga priset.
Andra avlivningen skedde med bult, då landade jag på runt 1500-2000 kr med avlivning, grävning och tillstånd.

Väldigt billigt alltså, så har man egen mark tycker inte jag det är mycket att fundera på.

kl

Jag lämnade min gamle valack till slakt för 14 dagar sedan. Jag fick 3500 kr för honom. Mycket snällt och proffsigt folk som skötte det hela.

"Slaktbilen", som körs av utbildade människor som avlivar med bultpistol kostar 3900:- för häst som väger över 200 kg i de flesta delar av landet. Någon femhundring billigare blir det för lättare hästar. Glesbygdstillägg förekommer tex i Norrland. I den kostnaden ingår både avlivning och bortforsling till destruktion. Vill du bara ha bortforsling kostar det 3600:- (självdöda djur eller djur som avlivats på annat sätt tidigare). På vissa destruktionsanläggningar blir hästarna tillsammans med andra djur från lantbruket biobränsle. På andra ställen bränns de helt enkelt upp. Djur som slaktas utanför köttanläggning används aldrig som föda för varken djur eller människor.

Veterinär som avlivar med Somulose (eller annan avlivningsvätska) tar ju ut de vanliga avgifterna såsom framkörningsavgift, stationsavgift, timdebitering etc plus kostnad för själva avlivningsvätskan - och den är dyr - strax under tusenlappen för en stor häst. Veterinärerna tar aldrig med sig kroppen, vilket gör att du måste ha kroppen kvar liggande tills den hämtas eller grävs ner. Ska den döda hästen hämtas av slaktbilen senare så räknas den som lågprioriterad eftersom hästen inte lider. Enligt lag måste Svensk Lantbrukstjänst hämta kadaver senast tre dygn efter att man anmält önskan om det. Har du otur kan alltså hästen bli liggande om slaktbilen får akuta avlivningsfall som prioriteras högre än din redan döda häst. I sommarvärme kan det bli rätt äckligt...

Jag har hört talas om att Kolmårdens Djurpark tar emot "friska"/omedicinerade hästar för avlivning, men jag har inte sett bevis på att det verkligen är så. De använder visst köttet som foder till rovdjuren, vilket ju måste innebära att de avlivar med bultpistol för att inte smitta/förgifta sina egna djur med något läkemedel.

Jag har varit med om många avlivningar, senast en i eftermiddags då en ponny dog i plötsliga kramper efter kolik hemma på stallgången. Hon hade inte överlevt många minuter till, men fick Somulose för att förkorta hennes lidande.

Min "favoritmetod", som jag alltid rekommenderar, är med bultpistol. Det går fortast och innebär minst lidande; inte en enda sekund av medvetenhet för hästen. Den är död och omedveten om vad som händer innan den landar på marken. Nackdelen är avblodningen om man har ont av det, men då kan man ju alltid gå därifrån. Med Somulose kan det ta någon halvminut innan hästen verkligen är borta. Det tycker jag är en halv minut för länge för ett flyktdjur att ligga förlamad av nervgift, oförmögen att ta sig ifrån den stressade sitution den befinner sig i. Dessutom är medlet otrevligt att hantera även efter att hästen är död. Utspillt blod måste betraktas som giftigt för både människor och djur och ett ganska omständigt saneringsarbete måste göras efteråt för att inte tex stallkatten eller -hunden ska stryka med. Etter värre tycker jag det är med annan avlivningsvätska (minns inte vad den heter). Jag har erfarenheter av det från två tillfällen. Den ena såg jag på håll och den kämpade emot och försökte stå upp eller fly så länge det gick; raglade omkring, ramlade, reste sig, slog sig sönder och samman innan den en och en halv timma senare kunde konstateras vara död. Fruktansvärt! Den andra gången tog det "bara" 45 minuter. Den hästen bröt i alla fall inga ben under tiden som den kämpade emot medlets verkan...

Jag tror att du får det lättare den dagen det är dags att avliva om du vet så mycket som möjligt innan och jag hoppas att mitt enormt långa inlägg kan hjälpa dig på vägen!

/U.

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
555
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 120
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka