Sv: Vad kostar det?
Vad det kommer att kosta är nästan omöjligt att säga.. bara stallhyra t.ex kan ju variera fruktansvärt mycket bara beroende på i vart man bor. själv har jag/vi hästarna i eget stall hemma hos mina föräldrar, dvs ingen stallhyra. våra äter bara hö/gräs och mineraler och vi slår det mesta av höet själva = inte speciellt stora foderkostnader.
har inte behövt ha ut veterinär mer än 2-3 ggr under alla år som vi haft häst (9 år) så för oss har det ju inte blivit mycket i veterinärkostnader, men drar pållarna på sig någon ordentligare skada kan ju priset skjuta i höjden.. det är ju sånt man aldrig kan veta i förväg.
våra hästar går barfota så vi har bara ut hovslagare för att verka, brukar gå på runt 600-800:- för bägge hästarna om jag inte minns fel.. men det kan ju också variera mycket från hovslagare till hovslagare, och ska hästen skos blir det ju naturligtvis dyrare.
tävlingar och kurser har jag ingen aning om, har inga som helst tävlingsambitioner, skogsmullar bara och utrustning beror ju helt på vad det är för utrustning du/ni ska ha.. men många gånger följer ju sadel, träns, grimma, täcke, osv med när man köper/tar en häst på foder. men sen kan ju givetvis sadeln behöva bytas, nya grimmor köpas (har själv en pålle som verkligen förbrukar grimmor i en rasande takt

fattar inte riktigt hur hon lyckas demolera dem hela tiden) osv...
försäkring har jag tyvärr ingen koll på vad det kostar såhär på rak arm, men det är definitivt något man ska ha iaf!
sen känner jag att jag måste vara lite tråkig och avråda lite från att skaffa häst med en kompis.. brukar tyvärr i väldigt många fall sluta med osämja

hyrde själv en pålle för mååånga år sedan med en kompis, och även om vi bara hade hästen i fråga i lite mer än en vecka hann vi gå varann rejält på nerverna.. så tänk igenom beslutet både en och tre gånger innan ni bestämmer för att skaffa häst tillsammans, speciellt om ni tänkt köpa en.