Vad kostar det?

G

Glufs-Glufs

Jag och en kompis funderar på att köpa/ta en häst på foder tillsammans:)
Och jag undrar vad det kostar i månaden?, Stallhyra, foder, Veterinär, hovslagare, Tävlingar, Kurser, Utrustning försäkring, allt :)

Det beror väl också på vad man har för häst?,:angel:

Om tråden ligger fel får moderator gärna flytta på den;)

Sv: Vad kostar det?

Och jag undrar vad det kostar i månaden?, Stallhyra, foder, Veterinär, hovslagare, Tävlingar, Kurser, Utrustning försäkring, allt :)

Stallhyra beror ju på vad som ingår eller var du bor, ponny eller stor häst, mellan 1500-7000

foder beror ju på vad som ingår i hyran vad den äter etc, mellan 200-1500

hovslagare är ca 1100 var 8 vecka om det är vitt

kurser, betalar ca 2000/mån för instruktör

betalar ca 500/mån A1 försäkring 35000.

så är ju väldigt olika men lite hum,

jag gör av med ca 4000/mån per häst, jag har dom hemma

För mig kostar min islänning varje månad:

Stallhyra - 1800 (sommarhyra juni-augusti är 500/mån)

Foder - Ensilage ingår, lite betfor ca 100

Hovslagare - ca 350 (alltså 700 varannan månad)

Instruktör - 500

Torv - 400

Försäkring betalar ägaren, jag är fodervärd.

Sen lägger jag undan pengar varje månad till veterinärkostnader. Den här månaden blir det tex nästan 2000kr då han ska vaccineras och kolla tänder mm. Då är det skönt med lite på sparkontot!

Bensin till och från stallet tillkommer ju, likaså utrustning. Jag försöker att hålla igen på inköpen.

Det blir ca 3500/månad allt som allt på vintern, mycket billigare på sommaren! ;)

Allt som allt runt 3000 per häst för mig i månaden.

Mellan 2000:- till 4000:- i månaden. Och då har jag "bara" kallblod å ponnyer som INTE tränas/tävlas för tillfället.

Stallhyra: 1150 kr/ månad
Täckesavgift vardagar: 100 kr (5 kr/dag, ca 20 vardagar/ månad)
Strö: 70 kr/ månad (halm) (om torv eller spån ca 300:-)
Hö: 990 kr/ månad (12 kg/dag)
Kraft, lucern, vitaminer, mineraler: 500 kr/månad ca
Hovslagare: 525 kr/ månad (52 v / 6 = ca 9 ggr /år à700 =6300/12 =525 kr)
Träning: 1600 ca (2 lektioner/vecka) ingen tävling inräknad.
Anläggningsavgift: 300 kr/månad
Vaccination: 100 kr /månad (ca 1000 kr/år)
Försäkring: 800 kr / månad

= 6135 (då räknat på att man använder halm
= 4535 om man väljer bort all träning.
(om man ska tävla tillkommer ju licensavgift)

Har säkert glömt nåt..
Självklart tillkommer täcken och annan utrustning.
(och tandäkare, massör, kiropraktor och övriga veterinärkostnader)

Vad det kommer att kosta är nästan omöjligt att säga.. bara stallhyra t.ex kan ju variera fruktansvärt mycket bara beroende på i vart man bor. själv har jag/vi hästarna i eget stall hemma hos mina föräldrar, dvs ingen stallhyra. våra äter bara hö/gräs och mineraler och vi slår det mesta av höet själva = inte speciellt stora foderkostnader.

har inte behövt ha ut veterinär mer än 2-3 ggr under alla år som vi haft häst (9 år) så för oss har det ju inte blivit mycket i veterinärkostnader, men drar pållarna på sig någon ordentligare skada kan ju priset skjuta i höjden.. det är ju sånt man aldrig kan veta i förväg.

våra hästar går barfota så vi har bara ut hovslagare för att verka, brukar gå på runt 600-800:- för bägge hästarna om jag inte minns fel.. men det kan ju också variera mycket från hovslagare till hovslagare, och ska hästen skos blir det ju naturligtvis dyrare.

tävlingar och kurser har jag ingen aning om, har inga som helst tävlingsambitioner, skogsmullar bara och utrustning beror ju helt på vad det är för utrustning du/ni ska ha.. men många gånger följer ju sadel, träns, grimma, täcke, osv med när man köper/tar en häst på foder. men sen kan ju givetvis sadeln behöva bytas, nya grimmor köpas (har själv en pålle som verkligen förbrukar grimmor i en rasande takt :crazy: fattar inte riktigt hur hon lyckas demolera dem hela tiden) osv...

försäkring har jag tyvärr ingen koll på vad det kostar såhär på rak arm, men det är definitivt något man ska ha iaf! ;)

sen känner jag att jag måste vara lite tråkig och avråda lite från att skaffa häst med en kompis.. brukar tyvärr i väldigt många fall sluta med osämja :crazy: hyrde själv en pålle för mååånga år sedan med en kompis, och även om vi bara hade hästen i fråga i lite mer än en vecka hann vi gå varann rejält på nerverna.. så tänk igenom beslutet både en och tre gånger innan ni bestämmer för att skaffa häst tillsammans, speciellt om ni tänkt köpa en.

sen känner jag att jag måste vara lite tråkig och avråda lite från att skaffa häst med en kompis.. brukar tyvärr i väldigt många fall sluta med osämja :crazy: hyrde själv en pålle för mååånga år sedan med en kompis, och även om vi bara hade hästen i fråga i lite mer än en vecka hann vi gå varann rejält på nerverna.. så tänk igenom beslutet både en och tre gånger innan ni bestämmer för att skaffa häst tillsammans, speciellt om ni tänkt köpa en.

jag håller med!

det jag vill rekommendera istället är att den ena av er hyr/köper hästen och har allt ansvar, medans den andra är halvfodervärd/medryttare och därmed kanske kan hjälpa till ekonomiskt.

Jag har en stor häst som dessutom är lite svår gödd men jag betalar i mån:
Stallhyra: 2200kr
Extra för hö:300kr
Kraftfoder:800kr
Försäkring:1200kr i A1:50 000
Transport:800kr
Skoning: 800kr var 6e v
Träningar:1400kr per mån (2 dressyr träningar och 2 hoppträningar)
Tillkommer ju ofta mer saker som vaccination, tävlingar, bensin, utrustning och dyl men detta är de regelbundna kostnaderna..

Jag ska hyra en shettlandsponny och en islandshäst i sommar. Islandshästen kostar 2400kr/mån. och shettisen 1400 kr/mån. I priset ingår all utrusning, foder,tillbehör, försäkring, hovslagare och veterinär.

Det är ju väldigt olika för vad för häst man har, vart i Sverige man bor och vilka behov du och hästen har.
Jag har en C-ponny på foder sen mer än 6 år tillbaka. Hennes försäkring kan jag inte uttala mig om, det är hennes ägare som betalar den och sen betalar mina föräldrar en viss summa till dem varje år för försäkringen.
Boxhyran är 500 kr/månad, höet köper vi av bekanta för 100 kr/storbal, morötter 45 kr/säck, torv 60 kr/bal, spån 1100 kr/pall, pellets typ 200 kr och mineraler också 200 kr ungefär. Då mockar jag, släpper ut och fodrar varje dag själv, hästarna kommer in via den andra inackorderingen.
Hovslagaren brukar gå på ungefär 600 kr/gång. Vi tränar inte, men när vi gjorde det kostade det 600 kr/månad, plus hyra av transport 100 kr.

Stor häst...6år och behöver mycket mat

Kallhyra box på nybyggd anläggning med tillgång till 2 ridhus och mycket mer : 1400kr / månad + års avgift för hela anläggningen
Hö: 620kr / månad
Spån: 375kr / månad
Kraftfoder: ca 500kr i månaden med vitaminer ?! (inte helt säker)
Skor 650kr/ tillfälle
Försäkring 400kr/månad

Ca 4000kr / månaden räknar jag med.. lite mindre på sommren mer på vintern sen ska man kunna köpa utrustning..tex nytt täcke, nya benskydd eller träns ..ja finns mycket saker som kan behöva bytas och gärna en buffert om olyckan är framme!

Lycka till

Såg att du bor i Stockholm, jag bor också där och tror därför att jag kan hjälpa dig lite mer än dom som inte bor i storstaden. :) Jag har själv gjort kalkyler eftersom jag vill köpa en häst. Jag har tagit en del hjälp av kusiner m.m. som bott och haft häst i Stockholm.

Att hyra stallplats i ett relativt bra stall i Stockholm, typ grödinge eller liknande nära er kostar runt 4000 för stor häst, några hundra billigare för ponny. Oftast ingår det då foder med fodringar, in och utsläpp, men INTE mockning osv. Kostnad för hovslagare kostar ca. 1000 kr var 6-8 vecka. Försäkringen får man betala ca. 500 kr i månaden för, lite beroende på försäkring. Vaccinationer och så vidare tas några gånger per år, räkna med 1000 kr per vaccination. Sen tillkommer oönskade veterinärkostnader, vilket man hela tiden måste ha en liten "sparhög" liggandes för. När det gäller utrustningen bestämmer man själv om man vill köpa sprillans nya grejer eller om man kan tänka sig att köpa begagnat. Begagnat kan vara i mycket bra skick, men nästan halva priset. Vissa hästar kan man även köpa med utrustning. :) Ibland kan det även tillkomma ridhusavgifter m.m. Ta kontakt med olika stall och kolla upp sådana saker.

Så ni får räkna med minst 5000 kr i månaden (stall, foder, försäkring & hovslagare) här i Stockholm. Sedan kommer alla andra kostnader utöver detta.

Så här ser det ut för mig:

700kr för stallhyra (ingår sågspån och hö)
400kr för foder
500kr för försäkringen (tror jag)
+300kr för träningar
ca 100kr för vitaminer
400kr för hovis (800kr var 8e vecka)

Så ca 2400kr. Sedan tillkommer ju övriga saker som nya grejer till hästen, veterinär ifall något händer, vaccinationer och sånt.

Jag gör av med runt 2000:- i månaden. Då har jag en fruktansvärt billig stallplats (antar att priserna kan vara bra mycket högre längre söderut) och har inte räknat med träningar/ridhusabb. eller utrustning

Och som några andra redan skrivit skulle jag tänka till flera gånger innan jag skaffar häst med en kompis, hur bra vänner man än är

Det är så olika beroende på vad man satsar på och hur man har hästen uppstallad osv.

För bara ett halvår lade jag ca 4-5 tusen varje månad på hästen. Då hade jag honom uppstallad på en stor anläggning, tränade relativt regelbundet, han var försäkrad upp till öronen..
Idag lägger jag ca 1500-2000 kr/månad. Då har jag flyttat ut på landet där jag inte behöver betala varken stallhyra eller hö, jag har fullt upp med renovering av hus varför jag inte hinner med/prioriterar träning på samma sätt och jag har dessutom gått igenom försäkringen och fått en sänkning på 400kr/månad.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 488
Senast: Squie
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 185
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 363
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka