Vad kostar det i månaden?

Shettistjejen

Trådstartare
Ska kanske få foderponny, en shettis på runt 10år. Har ridit ca 7 år och även kört lite grann. Det jag undrar är hur mkt en shettis kostar ungefär i månaden, samt om jag är tillräckligt "duktig". Den har inga skor, och stallhyran skulle e.v.e ligga på runt 1800 med hö, korn & torv ingår.. Sen undrar jag om jag kanske är för stor? Är 13år gammal, ca 150cm lång och väger typ 37kg... Vad tkr ni? :confused:

Sv: Vad kostar det i månaden?

Ang. storlek, du är kanske för lång, men vikten är absolut inga probelm(såvida ponnyn är i god kondition alltså):)

Sen får du ju tänka på att om du ska rida mycket så behöver du troligen sko den och det går kanske på 500-800 kr/gång. Och oavsett så måste den verkas regelbundet(ca. varannan månad) och det kanske går på 300-500 kr.

Sen tillkommer ju även vaccination= ca. 600 kr / år.

En shettis äter ju inte så mycket så du behöver nog inte räkna på att det skulle öka kostnaden något eftersom att det ingår i stallhyran..räcker ju med någon näve korn sålänge den inte är svårfödd, men det är la ganska ovanligt vad gäller såna små..

1800 lät väldigt mycket måste jag säga, det är mer än vad jag betalar för bägge mina(russ+travare) tillsammans och då ingår det mer än vad som ingår i din stallhyra:p

Var även noggrann med vem som betalar om det skulle hända något, du eller ägaren? Det kan bli dyra pengar när olyckan väl är framme.

Om du är duktig nog eller inte kan jag inte svara på, men eftersom det verkar vara din första ponny så skulle jag se till att ha lite hästvant folk omkring mig :)

vad ska du med en shettis till? (nej, inget ont om shettisar! men du är så pass lång så jag har svårt att se vad du skulle få ut av att rida så liten häst)

Är man förälskad så är man;)

Nä, men jag kommer själv ihåg att en gång i tiden så var viljan att ha egen häst så stor att det knappt ens skulle spela någon roll om den gick att rida eller inte :)

Jag har två shettisar och jag är 25 år gammal och är både för lång och för tung för att rida dem. Men att köra går ju alldeles utmärkt. Finns inga så små underbara varelser med sån personlighet. :love:

Det beror på hur hör shettisen är. Min shettis är 1.07 och kan ta 70 kg så de är nt några problem att sitta på ibland och vikten är ju inget problem för dig men det är längden som kan förstöra. Våran shettis äter 2dl hippo bas/dag och ca 6kg ens. Han skos nt även om vi kör och rider han. Så shettisar kostar nt så mk om dom nt behövs skos

Vad en shettis kostar i månaden är ju så olika. Sen är det ju helt beroende på var man bor oxå.

Jag har mina hästar hemma på gården. Jag har ett Halvblod och två shettisar dem kostar mig ca 2500 kr i månaden.
Och då är Stall, Hovis, Hö, spån, foder och försäkring medräknat.

Men sen måste du räkna med avmaskning och eventuella veterinärräkningar.

jo fast det LÄT som att hon skulle ha den att rida på...(kan ha missuppfattat det dock) och då är den kanske är i minsta laget...

Vad vill du ha ut av att ha en foderponny? Vill du rida eller köra eller bara pyssla med den?

Har räknat lite på vad en shettis kostar mig här hemma i månaden.

Hö 150 kr
hovis 70 kr
korn 25 kr ( Är lite osäker, men på ett ungefär)
försäkring 85 kr
stall 135 kr ( 400 kr delat på 3 hästar )
Spån 20 kr ( ½ säck i veckan 10kr säcken )

Så 485 kr

Du har ju den fasta kostnaden. Mer än så kommer förmodligen inte foder och liknande gå på om det inte skulle vara så att hästen behöver något speciellt som inte ingår i stallhyran (Lucern, mineraler osv)

Hovslagare kostar ju även om hästen inte har skor. Tycker du ska räkna på att hästen behöver skor istället för att räkna med att hästen inte behöver det. Hovslagare här kostar 950:- /helskoning. Verkning 400:-
Om du då räknar på 950:- så får du ju pengar över OM hästen måste skos.

Tänk även på att du måste ha några tusenlappar sparade för eventuella veterinärbesök o dyl. Förutom avmaskning, vaccinering och saker i stallapoteket så kan ju även en shettis skada sig så det blir riktigt dyrt.

Sen om du ska rida på hästen, så ja då är du för stor.
Ska du främst ha den till körning/annat och bara rida lite ibland så är det nog inga problem om det är en stor shettis, iom att du väger så lite.
Men vill du mest rida så ska du nog satsa på en större ponny.

Tycker 1800 kr i månaden låter dyrt för en shettis med tanke på att de inte kräver alls lika mycket resurser som till exempel ett stort halvblod.
Du klarar dig nog undan billigare om du köper spån-torv själv samt hö eller ensilage men dock känner du att du kan betala det så är det ju skönt att slippa köpa sådana saker själv.
När jag var innackoderad var det en d-ponny och han kostade mig hälften så mycket plus hovis,försäkring,veterinär

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 207
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra... 2
Svar
24
· Visningar
4 956
Senast: spinxx
·
Övr. Hund Hej Hund, här har jag aldrig postat en tråd förut. Jag är sugen på att skaffa hund och har varit under längre tid. Men då jag inte haft... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 303
Senast: Modest
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 598
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka