Vad kostar det att sätt drag på bilen?

K

Krummelur

Nån som vet? Min gamla saab sjunger på sista versen och sambons Audi, får, om vi sätter på drag, dra mer. Vad på ett ungefär kan kostnaden bli tror ni?
/lina

Det beror säkert på årsmodell osv. Men jag vet en kompis som undersökte vad det skulle kosta på en nyare audi och det var ca 5000 kronor.

Har själv skrotat min gamla saab som tjänat länge som transportdragare. Min sambo har en volvo, med drag, :) så jag kunde köpa en lite mindre bil.

Piggy

På Biltema finns dragkroka för Audi som kostar mellan 1400-1600 kr, allt beroende på modell.
Sen krävs en händig karl, eller så får man anlita verkstad, vad detta kostar skall du nog ringa runt och fråga.

Sen måste bilen besiktigas om för att få in dragkrok i pappret, den kostnaden är inte så stor några hundralappar och det gjorde vi samtidigt med en vanligt besiktning.

Vi köpte en beg krok på skroten och monterade den själva. Kostade 700 kr för allt.

Vi har själva satt drag på vår audi -99. Biltemas funkar finfint. Se till att en bra verkstad eller händig karl fixar att sätta på den. Sedan bokar du tid för en ny registreringsbesiktning, kostar några hundralappar. Inte särskilt svårt :)

Vi satte själva på drag på vår gamla saab också. Det var heller inga problem.

Jag har en ny audi A4 avant, monterade drag på den hos en auktoriserd verkstad, "endast" 10.000 kr. Tydligen är det något med denna nya Audimodell som gör att det drar iväg i pengar.

Det kostade ca 5000 kr att montera på drag på min Honda CRV -99:a i höstas. Gjordes på märkesverkstad eftersom jag har tummen mitt i handen och saknar händig karl.

Hur tusan vågar ni sätta på draget själva!!!! :eek:

tänk om det händer något!!! Då står ni ju där med lång näsa!!!!

Och besiktningen litar jag inte på för fem öre!!!
grannen hade besiktigat sin bil, och två veckor senare gick draget av!!!!! Han hade varit ute med hästen och när han skulle koppla loss transporten fick han draget i näven!!!!!
sicken tur att det inte gick av när han körde!!!!! :crazy:

Jag hade garanterat lagt ut pengar och fått det gjort på verkstad, dels för att det förhoppningsvis blir bättre gkort, och dels för att inte ha några problem med ansvarsfrågan, och försäkring osv om det skulle hända något.

Sv: Vad kostar det att sätt drag på bilen?

Och vad säger att en verkstad gör ett bättre jobb än en själv???

Du ska ha klart för dig att det fuskas otroligt mycket på verkstäder.

Vi ska sätta drag på våran Audi nu inom snart framtid...å när mina svärföräldrar gjorde det gick de på 1500-2000 typ...men ett fast drag ...domköpte det själv ovh sen åkte iväg och fick de monterat!!

Om verkstaden sjabblar så kan du i alla fall stämma dom, och försäkringen gäller.....
Dessutom finns det kontrollerade och godkända märkesverkstäder, som gör ett bra jobb....

men grannen som mekar med bilar för att det är kul, och borde gått i pension för länge sen... då kan man nog lika gärna göra det själv.....

Obs!!!!

Ni Måste ha monteringsanvisningen med till draget vid registreringsbesiktningen. Därför säljer inte skrotarna begagnade drag längre, i af inte de som jag frågat.

Ska sätta drag på min saab nu och man måste vara noga med att skrapa bort ALL underredesmassa ( olja mm) innan draget monteras. Annars får man göra om det....

Att låta en aukt verkstad göra det är väl inte så dumt tycker jag. Själv har jag en händig pojkvän!

EmblaAsk skrev:
Om verkstaden sjabblar så kan du i alla fall stämma dom, och försäkringen gäller.....
Dessutom finns det kontrollerade och godkända märkesverkstäder, som gör ett bra jobb....

men grannen som mekar med bilar för att det är kul, och borde gått i pension för länge sen... då kan man nog lika gärna göra det själv.....

Försäkringen gäller även om du satt på draget själv, bara bilen är reg.besiktigad med det.

Och det där med kontrollerade och godkända märkesverkstäder... De fuskar ju t.o.m. mer än småverkstäder. Kolla t.ex. M:s undersökningar.

Vi lever i Sverige så skulle det hända något är det inte vi som stämmer vid ev. olycka utan försäkringsbolaget.

Anna-Karin som monterat drag på ett flertal bilar i sin ägo och fått dom godkända.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Senast: LiviaFilippa
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 673
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar