Vad kostar det att producera grovfoder?

the_connemara

Trådstartare
Är helt okunnig förutom att jag vet många säger plasten på ffa småbalar av hösilage är dyrt. Men visst är det ett gäng här som är rätt insatta?

Vad är egentligen ett rimligt pris/kg för småbalshö, småbalshösilage och storbalshösilage?
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Det måste bero på om man har maskiner själv (och om de är belånade!) och gör allt själv eller om man hyr ut jobbet till någon annan?
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Säger som ovan. Beror på om du har egna maskiner eller hyr in. Vad dieseln ligger på. Om du gör slitet själv eller hyr in folk. Ev transporter osv.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Man brukar säga att det kostar ca 300 kr per timme att köra traktor, vilket ofta stämmer alldeles för bra. På en ny traktor har man lån och på gamla har man kostsamma reparationer.

Så om man har ett "normalt" fält (ej trekantigt vilket gör fodret mycket dyrare) på ett hektar så går det åt 1 timme för att slå, det ska vändas 1 ggr per dag i 2 dagar, strängning 1 ggr och sedan pressning säg 2 timmar.

Då har vi maskinkostnad på ca 5x300 = 1500 grovt räknat.

Säg att ni fick in 3 ton, det ger 0,5 kr per kg i maskinkostnad.

Sen ska höfläkten gå i en vecka vilket ger ca 10 öre per kg i el.

Då är vi uppe i 0,60 kr per kg för småbalshö i el och maskinkostnader.

Sen ska folk ha betalt för jobbet... Där hamnar man lätt på 0,50 - 1,00 kr per kg för småbal.

Då har vi hamnat 1,10 - 1,60 per kg så långt för småbalen.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Mao så är det 2,00 + moms per kg väldigt lågt för småbalat hö med tanke på att det går åt arbetstid även när kunden ska lasta.

Med tanke på påslag, tex inom detaljhandeln, så skulle ju 2,20-3,20 + moms vara normalt pris...

Vad gäller hösilage så kostar plasten rejält mycket, och på småbalsensilage så går det åt hiskligt mycket plast per kg foder. Så småbalsensilage är ju ofta direkt olönsamt att tillverka, i synnerhet om man ska plasta varje bal för sig med separat plastningsmaskin.

På storbalsensilage så kostar det ofta 150-200 kr per bal för pressning och plastning om man lejer bort den delen. Men då har vi ändå slagit, luftat strängar m.m. själva.

Man kan ju gå ihop med andra för att få billigare inställelseavgift men då ska ni ju även slå vallen innan, ni ska lufta strängar etc så 200 kr per bal för storbalsensilaget får ju lov att anses som rimlig produktionskostnad.

Att plasta en småbal kostar ju nästan lika mycket som att plasta en storbal, så det faller ju på sin egen orimlighet. Vidare så har ofta en glidkolvspress (som används för att göra torrhö i småbal) ofta svårt att pressa silaget tillräckligt hårt så för optimal produktion av småbalsensilage så ska man då ha en särskild maskinpark för just småbalsensilage. Det blir ofta både dyrt och dåligt att göra småbalsensilage mao.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Du glömmer några viktiga bitar och det är kostnaden för själva vallen alltså gräset och inte minst att förglömma en mkt dyr post gödningen i dina beräkningar.

För sent på kvällen för hjärnan men vist är det väl runt 3.50/kg NPK brukar ligga på, 400kg per hektar är normalranson på vall = ca 1400:- till per ha i kostnader.

Vallarna håller ju inte bra produktion i många år utan behöver ju sås om med jämna mellanrum och det är ju många timmars arbete att plöja och markbereda och så in ny vall och gräsfröna är inte gratis, denna kostnad skall ju också fördelas ut på de år vallen ger skörd.

Krasst sett skall ju egentligen även vallen förränta sig vad gäller markkostnaden (en inte helt liten kostnad i vissa delar av landet).

Det blir dyrt grovfoder om man verkligen räknar på alla kostnader och dessutom en vettig lön till de som gör jobbet.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Det är ju tudelat med bruket av konstgödning, användandet av konstgödning minskar ju bränsleåtgången per kilo gröda men är i sig en stor kostnad både i plånboken och miljön.

Konstgödning behöver i sig inte ge en bättre vallgröda, utan ger framförallt större skördevolym på mindre yta.

Det är ju mest vissa hästägare som har en rädsla som många gånger gränsar till vidskepelse mot att ha klöver i vallen... En blandvall som har fått rejält mycket stallgödsel kan ju ge ett bra foder även utan konstgödning, men en "ren" timotejvall utan vare sig klöver eller stallgödsel behöver ju däremot tillskott i form av konstgödning.

20% vitklöver i en vall gör inte fodret oätligt för hästar, men gör en stor skillnad för behovet av tillfört kväve till vallen.

Så man får välja - mer gödning och mindre diesel, eller mindre gödning och mer diesel...

Den största kostnaden skulle jag nog trots allt anse är behovet av att plöja och så, i synnerhet plöjningen är synnerligen kostsam då den kräver mycket diesel per hektar.

Nä, man blir inte rik på jordbruk i Sverige... Ofta kan du köpa foder för vad det kostar i tillverkningskostnader. För oss, innan vi skaffade alla får dvs :D, så handlade det mest om att vi la så otroligt mycket tid och resurser på att åka iväg och köpa hö till hästarna att vi lika gärna kunde göra vårt hö själva - då blev den totala tidsåtgången mindre även om priset ligger ganska lika :up:
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Vi brukar försöka lägga om vallarna vart 5.e år, men redan på 3:e året så syns ju en tydlig nedgång i storlek på skörden.

Däremot så använder vi nästan ingen konstgödning och vi besprutar aldrig utan kör enbart med mekanisk ogräsbekämpning.

Men då har vi nära nog bara blandvall och när vi lägger om vallen så brukar vi ner en väldig massa dynga från både fåren och hästarna, spån är bannlyst från dyngstacken så vi har endast halm/torv/hö inblandat i dyngan.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Sjukt intressant att läsa era inlägg! Men jag får inte alls ihop det med allt billigt foder som finns på blocket? Hmm. Det var vad som väckte tanken om vad det egentligen kostar.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Mitt gräs kostar 130 kr per bal (rundbal) i press och plastning, samt 900 kr per hektar för slåtter och strängning. Får ut tio bal per hektar.

Det innebär att vi har en produktionskostnad på 220 kr per bal, ej inräknat arbetstid för traktorförarna. Dessutom "fick" jag vallen, och har inga omkostnader för gräset. Vallen är ekologisk, och vi tar det som hösilage.

Priserna är exkl. moms.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Klöver eller inte beror väl gissar jag på vilken del av landet man bor i, uppåt landet verkar klöver vara något som återfinns både i foder och i hagarna. Här nere finns i stort sett inte klöver någonstans ? Ingen aning om varför den kanske inte trivs på dessa breddgrader.
Gissningsvis skiljer det väl även i behovet av gödning, kör du inte på gödning här nere så blir det inte ett skit att skörda. Ingen aning om det handlar om att marken är mer utarmad iom att det är ren jordbruksmark eller varför det verkligen behöver gödningen för att komma igång. Sen är ju även marken mkt dyrare så det är liksom inget alternativ att ha dubbelt så mkt mark för att få ut tillräcklig mängd utan gödning.

För övrigt är mina hästar finsmakare har jag upptäckt genom åren när vi har kompletterings köp de rör icke hö från vallar gödslade med naturgödsel uppenbarligen tar gräset smak av det. Det tog sin lilla tid innan vi blev kloka på vad det var som gör att de bara blankt vägrar att äta vissa partier. Så naturgödsel kommer aldrig i närheten av våra vallar.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Pressning och plastning inkl plast kostar här 130 + moms. Huggningen 700 kr/hektar + moms.
Npk 27-3-5 + 2S 2,39 kr/kg +moms. 400 kg/hektar. Dvs 956 kr/hektar.

Gödning kör vi efter markanalys på näringsämnen. Vi har bra fosfor och kaliumbalans på vår mark vilket gör att vi klarar oss med låg tillförsel.

I år tog vi 40 balar/hektar på förstaskörden enbart.

Dvs kostnaden för huggning och gödning var 1656kr + moms per hektar vilket ger 41,40 kr per bal.

41,40+130=171,40 + moms per bal på 1:a skörden.

edit. rundbalar på ca 1,3 m i diameter ca 400 kg styck
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Jisses hur sent skördade ni om ni fick så stor skörd per ha, det är ju 16 ton per ha är ju verkligen extremt, har aldrig hört talas om någon som lyckats få in sådana mängder. Normalskörd är ju 4-6 ton /ha.

Vi har ett riktigt extrem år lyckats få in nästan 10 ton på ett ha men då var det verkligen extremt och gräset nådde en upp till axlarna på stora delar av fältet, har aldrig varken förr eller senare varit med om sådan tillväxt som det året. Så hur sjutton såg era vallar ut för att ge 16 ton ??

I år fick vi tvärtom de minsta skördarna någonsin pga den extremt dåliga tillväxten och fick bara 10 -130 balar per ha. Likadant i hela området här och andra skörden har dessutom torkat bort, har våra vallar slagna just nu för att i alla fall dammsuga in det lilla där är, men om vi får ihop 10 balar på våra 5,5 ha som ligger slagna nu så är det nog högt räknat, stora delar ser ut som man varit ute och klippt gräsmattan typ ankelhögt efter att ha stått på tillväxt sen 1 veckan i juni.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Är det sant? Jisses, har aldrig hört om så hög produktivitet per hektar...
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

För övrigt är mina hästar finsmakare har jag upptäckt genom åren när vi har kompletterings köp de rör icke hö från vallar gödslade med naturgödsel uppenbarligen tar gräset smak av det. Det tog sin lilla tid innan vi blev kloka på vad det var som gör att de bara blankt vägrar att äta vissa partier. Så naturgödsel kommer aldrig i närheten av våra vallar.

Gäller det även om du plöjer ner gödseln? Alltså innan du sår?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Ja, Detta var extremt det kan jag hålla med om. Men vi brukar ligga mellan 10-13 ton ts/hektar och år vilket ungefär är vad vi fick in på förstaskörden i år. Skördat 15 juni.
Tyvärr har andraskörden torkat bort fullständigt så kan vi få ihop 2-5 balar hektaret nu så är det allt.

Fälten belägna på söderslätt en bit söder om malmö.
Gödslar helt efter tabell och skördenivå som man lärde sig på lantmästarutbildningen. Och 10-12 ton ts/år är en ganska normal skördenivå på vallar i skåne. Observera dock att det är baserat på att vallen odlas på mark som är i fullt bruk, som en del i växtföljden. Vallarna ligger två år.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Nej 10-12 ton är inte normalt för vallar i skåne, 6-8 ton däremot vid bra tillväxt förhållande är normalt på riktigt bra jordbruksmark (10-klassad) här nere. Har många bekanta inkl några storproducenter samtliga lokaliserade på söderslätt. Tex runt Vellinge i år så låg skördarna på 6-7 ton per ha, inte heller där hade de någon optimal tillväxt i år de hade precis som vi för torrt under våren för att det skulle växa bra. Så låter minst sagt otroligt att ni skulle ha fått in 16 ton/ha på nästan samma lokalisation.

15 juni skördade ni väl ändå inte eller då är det inte konstigt iofs om ni fick in 16 ton/ha för måste varit genomsurt. Det regnade ju oavbrutet från 7 juni till 4 juli här i den sydvästra delen av skåne, var ju aldrig fint 2 dagar i sträck under den perioden.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Japp. Det regnade på förmiddagen den 15:e. Vi högg på kvällen. Sen fick det ligga torrt den 16:e och 17:e. Strängade fältet den 18:e på morgonen och pressade det på kvällen utan något regn alls. 236 balar på 6 hektar. Fältet ligger i Tygelsjö.

Märkligt att du vet så mycket om skördenivåer. Visst detta var extremt men har å andra sidsn kompisar med kor som tog 17 balar på förstaskörden. 2 veckor tidigare men på betydligt sämre mark vid hörby. Dessutom ekologiskt.

Märkligt oxå att man i undervisningen på lantbruksuniversitetet och i gödselkatalogerna har 10 ton ts per hektar som grundvärde i skåne vilket vid en ts halt på 67% ger ca 15 ton grönmassa.

Dessutom skrev jag ca 400 kg mest för att ge insikt i ungefärlig storlek.
De kan väga 360 oxå, det spelar ingen roll och korna klagar inte.

Jag skrev inlägget för att ge en förklaring till att vissa kan sälja ensilage väldigt billigt på blocket.
 

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 322
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 818
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp