Vad Kostar Det Att Kastrera Hund?

Fibusen

Trådstartare
sambon ska in till banken i morgon och förlänga lånet pga att han lär fixa lite med bilen bland annat.. vi har länge pratat om att kastrera hunden,men det har inte blivit gjort pga att vi bara inte har hunnit helt enkelt att ta tag i det.. sambon kom med förslaget nu att om han tar lite över vad det kommer att kosta på bilen,plus det andra han ska ha pengar till,så kanske vi äntligen ska ta tag i saken och kastrera!

frågan är ju om det är värt att ta lån,eller om det bara en en liten summa det kommer att kosta.


hur går ingreppet till? finns det risker att kastrera en nästan 3 årig frisk,bra hull och kondis, hanhund?? får man med sig hunden hem samma dag? hur ska det skötas efter kastrering?

vill veta aaaallt med andra ord! :banana:
 
Sv: Vad Kostar Det Att Kastrera Hund?

Det beror naturligtvis vilken klinik du vänder dig till, men ca 4000 kr får du nog räkna med.
Han kommer att sövas och ligga i en full narkos med smärtlindring mm
Det är alltid en viss risk när man söver ett djur (likväl som människor), men en fullt frisk ung hund skall inte vara något problem.
Han får komma hem samma dag som ingreppet görs.

Han får ta det lugnt ca 10 dagar efter operationen (ingen lek med andra hundar, koppelrastning). Såret skall kontrolleras två gånger dagligen (så det inte svullnar, rodnar, vätskar sig). Oftast så limmas det yttersta hudlagret i såret, så det är inga stygn att ta (beror ju naturligtvis på klinikens/operatörens val).

Lycka till!
 
Sv: Vad Kostar Det Att Kastrera Hund?

Vi ringde till veterinären igår o frågade vad de tar för kastrering, 2800 tog de på det stället vi blev rekommenderade av vår "vanliga" veterinär...(han opererar inte längre..)

Enklast är väl att ringa o och fråga... Kanske skiljer från ras till ras också, samt om de gör kastrationen på olika sätt? *ingen aning, bara spånar*
 
Sv: Vad Kostar Det Att Kastrera Hund?

jasså,2800:- var ju ingenting! :banana:

har hunnit ringa till ett ställe (där jag VÄGRAR att kastrera han) men jag ville höra pris,då kostade det 3650:- och han lär nog vara dyrast här i borlänge kan jag tro... så jag räknar på runt 3500:- iallafall för att vara på den säkra sidan! ;)

nu ska kulorna bort snart! :banana: :banana:
 
Sv: Vad Kostar Det Att Kastrera Hund?

Vi kastererade vår äldsta när han skulle fylla 3 år, på den stora kliniken som ligger här i närheten kostade det 3000 kr.

Han fick åka hem samma dag. Fick ha tratt på sig (fast han var jätteduktig att inte peta när man var i närheten, så han slapp den rätt mkt) & äta rimadyl.
Vi har bara märkt positiva saker efter kastreringen. En lyckligare hund som inte behöver tampas med den där extra stressen som han hade (innan vi tog över honom).
 
Sv: Vad Kostar Det Att Kastrera Hund?

Min kompis kastrerar sin hund nu i veckan och det kostar 2600 kr.
 
Sv: Vad Kostar Det Att Kastrera Hund?

Vi betalade 1800 när vi kastrerade våran... va inte alls så farligt dyrt.
 
Sv: Vad Kostar Det Att Kastrera Hund?

kolla med falu djursjukhus också.. jag betalade 1200 för allt när vi tog bort allt på vår honkatt. Dom har varit jätte bra alla gånger som vi varit där. Tog bort vår 10 år gamla tax hane där också för ca 2 månader sedan pg av cancer ch veterinären var helt super:bow:

jag bor också i blg för övrigt :D
 
Sv: Vad Kostar Det Att Kastrera Hund?

hej..

Min vetrinär tar 900kr för en kastrering..Super billigt..å han är suuper duktig..:idea:
 
Sv: Vad Kostar Det Att Kastrera Hund?

åhh,vart i borlänge??:idea: vem är du,jag måste ha missat dig helt!!! :p
 
Sv: Vad Kostar Det Att Kastrera Hund?

nu har vi då pengarna,ska ringa runt och höra på olika kliniker i morrn...

men gud vad jag är orolig att det ska hända nått,att han inte vaknar upp igen,eller att stygnen går upp och han förblöder eller nått... :crazy: :cry:

hur ofta händer sånna saker?
 
Sv: Vad Kostar Det Att Kastrera Hund?

ja du,, har bott i repbäcken vid båtstad i 18 år med mina föräldrar, har fortfarande hästen där :), sedan har jag bott på tjärna ängar i 3 år men nu bor jag och sambon ute i buskåker och trivs super :love:
Rider för BoRS för övrigt om du är ute i tävlingssvängen :)
 
Sv: Vad Kostar Det Att Kastrera Hund?

Hej igen
Jag måste säga att priset på en operation ofta speglar klinikens resurser, dvs de har förmodligen inte en lika avancerad anestesi och övervakning. Kanske inte utbildade sköterskor som söver m.m.

På ett större ställe, som naturligtvis tar mer betalt, ligger en Normalkastrations hund på gas (är intuberad) och har en pulsoximeter (mäter blodets syremätnad) och en capnograf (koldioxid i utandningsluften) som minimum.

Ett mindre ställe har oftast inte inhalationsanestesi, dvs de sövs med injektion (dvs ej reglerbar narkos) och har kanske inte ens en sköterska som övervakar.

SÅ summan av kardemumman, hör dig för om klinikens resurser om du är orolig för anestesin på din hund.

Lycka till
 
Sv: Vad Kostar Det Att Kastrera Hund?

Hej igen
Jag måste säga att priset på en operation ofta speglar klinikens resurser, dvs de har förmodligen inte en lika avancerad anestesi och övervakning. Kanske inte utbildade sköterskor som söver m.m.

På ett större ställe, som naturligtvis tar mer betalt, ligger en Normalkastrations hund på gas (är intuberad) och har en pulsoximeter (mäter blodets syremätnad) och en capnograf (koldioxid i utandningsluften) som minimum.

Ett mindre ställe har oftast inte inhalationsanestesi, dvs de sövs med injektion (dvs ej reglerbar narkos) och har kanske inte ens en sköterska som övervakar.

SÅ summan av kardemumman, hör dig för om klinikens resurser om du är orolig för anestesin på din hund.

Lycka till

Amen! :bow:
 
Sv: Vad Kostar Det Att Kastrera Hund?

självklart så ska han ha det absolut bästa,och jag ska ringa runt och höra hur dom kasterar (söver m.m) så att jag vet! är mest orolig för narkosen,så jag ska kolla på det andra!

betalar hellre 2000:- extra om jag vet att jag får med mig han hem igen! :banana: han är viktigast för mig!


har aldrig "opererat" en hund tidigare,förra valpen vart förgifftad ute i skogen,och fick lov att tas bort,så man är ju jätteorolig,vill inte förlora en till...

så jag ska då INTE ringa och höra efter den billigste,utan jag ska ringa och hör om den bästa,kosta vad det kostar vill!!!

nej,nu är klockan 8,så nu har alla öppnat sina telefontider,återkommer snart!

önska mig lycka till nu!
 
Sv: Vad Kostar Det Att Kastrera Hund?

jusst nu är jag bara ute i skogen och lunkar,men jag hoppas på att unghästen kan bli en liten träningskamrat sen i framtiden! :d

äldre "tanten" får bara gå i skogen och strosa med matte på ryggen...
 
Sv: Vad Kostar Det Att Kastrera Hund?

nu har jag iallafall ringt till alla ställen i hela dalarna tror jag,och ställt dryga frågor som dom svarat så snällt på! :angel:

det kommer bli falu djursjukhus iallafall,dom var dyrast,men då kan jag iallafall känna mig trygg att han hamnar i rätta händer! :bow:
 
Sv: Vad Kostar Det Att Kastrera Hund?

Tror du kommer bli jätte nöjd med Falu Djursjukhus, det har jag varit i alla fall. Dom är verkligen jätte trevliga :)

Annelie heter jag i alla fall om det ringer någon klocka :idea: :D är 22
 
Sv: Vad Kostar Det Att Kastrera Hund?

nja,det ringer ingen klocka... :confused:

själv så bor man i bro,inte alls långt ifrån dig med andra ord,, ;)

har hästarna ute i alderbäcken...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 900
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
757
Senast: animalasia
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 625
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp