Alltså måste bara säga att det verkar helt otroligt att lägga 6-7000kr i månaden på hästen (*svälj* vem har råd med det????), men förstår att det GÅR ÅT för dom som kanske har en dyr häst och tränar och tävlar med den:
För det första kostar hästen t ex 50 000kr och oftast har man väl LÅNAT de pengarna, alltså går ca 1000kr/mån till lånet.
Två: försäkring för en häst värd 50 000kr - ca 500-1000kr/MÅNAD?
Tre: Egen transport/ hyrning av transport - ca 500kr/månad?
Fyra: Träningar/tävlingar - ca 1000kr/månad?
Fem: Bensinkostnader - minst 1000-1500kr/månad (kostar MYCKET att dra ett släp + att åka fram o tillbaka till stallet)
Sex: det alla andra betalar också, alltså stallplats och foder, hovslagare osv. ca 2000kr/månad
Sju: Dyr utrustning i form av märkessadlar värda flera "tiotusingar" o annat sådant
SUMMA: minst 6500-7000kr/månad
(alltså lika med vad man får i studiemedel/månad)
Om man har en "skogsridningshäst" som jag, betald kontant 12000kr och försäkrad till 5000kr= ÅRSkostnad ca 700kr!!
Alltså mina kostnader:
försäkring: ca 700kr/ÅR
Stallplats: ca 500kr kallhyra/månad
Foder: hö ca 500kr, annat ca 2-300kr/månad
Strö: ca 400kr/månad
hovslagare: 250kr/månad (500kr per gång, helskoning)
bensin: fram o tillbaka till stallet ca 1-2mil/dag (beroende på hur långt hemifrån jag hyr plats) ca 5-700kr/månad
Diverse: t ex avmaskning, någon ny utrustning ibland ca 2-300kr/månad
Summa: ca 2500kr/månad
Och DET tycker JAG är MYCKET!
Har inte råd med det just nu när jag studerar och har darför lånat ut hästen på foder... Det enda jag betalar är försäkringen (det brukar ägaren göra).
Visst ska man tänka sig för och vara beredd på att det KAN bli dyrt med vetrinärkostnader o liknande innan man skaffar sig häst MEN det är väldigt överdrivet att säga att det kostar 7000kr/månad! LUGN ALLA som drömmer om en egen... normalt håller det sig runt 2-3000kr/månad. De som har eget stall kommer undan med mindre eftersom de inte har någon stallhyra samt bensinkostnader...
(TIPS: bo inte i 08- området!!
)