Hej
Många som svarat på ditt inlägg verkar ta det för givet att man ska TRÄNA med hästen för intruktör (dressyr/hoppning)... Vad jag förstår så är det INTE det du ska göra utan ha hästen till hobbyridning, eller? Bara rida för skojs skull i skogen osv? (som jag)
Dessutom är många från Stockholm där kostnaderna är SKYYYHÖGA! Tror att du som bor i Skåne, iaf om du inte ska ha hästen "mitt i Malmö", kan RÄKNA med ca 2000kr/månad (inräknat med stallhyra, foder, strö, skoning).
Sen ska du givetvis ha i åtanke att du som fodervärd även står för veterinärkostnader IFALL det skulle hända något med hästen och DET kan kosta! Alltså om hästen måste ha veterinärvård flera ggr för något eller om den måste in på klinik...(t ex vid kolikanfall, hälta)
Då måste du först betala ca 1500kr i självrisk och sedan 20% av den totala kostnaden. Ett exempel när min häst blev inlagd 8dygn på klinik: slutliga kostnaden blev 3500kr efter att försäkringen betalat sitt.
Men om du "bara" ska raspa tänder, eller vaccinera, eller göra något annat "litet" brukar det gå på under tusenlappen. Så länge det håller sig under självriskbeloppet (olika för olika bolag men ca 1500-1800kr)får du betala själv, OM inte du behöver ta ut veterinär flera ggr för SAMMA skada/sjukdom och alla räkningar IHOP överstiger självriskbeloppet.
Iallafall: Räkna med att ca 2000kr/mån och att det KAN bli några veterinärkostnader, även höga sådana.
Skriv fodervärdskontrakt med ägaren (ett måste!), det finns till exempel på Granngården (Odal)eller i ridbutiker.
Om du undrar något (vadsomhelst!) så får du gärna kontakta mig! (skicka ett privatmeddelande) Lycka till!