Vad kostar det att ha barn?

strawberrysylt

Trådstartare
På Nyhetsmorgon idag pratade de om kostnader för att ha (små) barn och där sa de att det kostar ca 1600:- i månaden med ett litet barn. Verkar det stämma tycker ni? Vad ligger era kostnader på? :)

(Jag har inga barn och inga på gång heller, men är bara intresserad =) )

//r

Sv: Vad kostar det att ha barn?

Beror på definitionen för "litet barn". Kostnad på vår när han var ett och nu när han är två skiljer sig.

Första året blöjor, tvättlappar, kläder och lite välling/ersättning m.m. var inte mycket pengar alls. Kanske runt 1000kr/mån.

Nu ligger förskoleavgiften enbart på 1200kr (för oss) och han äter mer, sliter på kläderna mer, behöver rejäla uteställ och skor som håller osv. Då räcker 1600kr inte.

Sen är det ju andra större "engångsutgifter" som man får anta slås ut i den beräkningen. Barnvagn, babyskydd, bilbarnstol, matstol, spjälsäng, babysitter och vad man nu kan tänkas behöva. På sådana saker är vi nog uppe i 10 000kr hittills, han blir två i augusti. Då har vi köpt en del begagnat och fått en del av mormor och farfar, men blir utslaget hittills ändå några hundralappar per månad.

Tack så mycket för ditt svar!

Tyvärr hann jag inte se mycket alls av det inslaget på Nyhetsmorgon, hann bara typ precis uppfatta vad de pratade om, trist för det verkade intressant! Men kan ha varit det allra första året de menade.

Låter ju som det, om bara förskoleavgiften blir 1200 i månaden sen!

Som en liten extrafråga, hade ni sparat mycket inför att barnet skulle komma?

//r

1600 gällde per månad första året.

Däremot reagerade jag på att det räknades kosta 16 000 med "startpaketet", dvs vagn, stol, babyskydd isv. Vi ligger till och med under Tildes egen gissning på 5000.

Vi har inte sparat så mycket inför ankomsten (beräknad på lördag) men vi har spritt utgifterna jämnt över graviditeten istället, dvs vagn en månad, babyskydd en annan månad osv. Vi har köpte de flesta kläderna begagnat, samt fått en del plus att jag syr. Sängkläder osv har jag sytt, likaså babynest osv.

Senast ändrad:

Okej, tack! Oj, ja 16000 lät ganska mycket tycker jag spontant, fast jag har ju ingen aning. Fast det beror väl väldigt mycket på också om man köper begagnat, ärver eller köper nytt...

//r

//r

Inför första barnet sparade vi inte så mycket nej. Vi hade lite attityden att "det löser sig". Nu känner jag att jag vill vara bättre förberedd så nytt babyskydd är inköpt, jag kikar på barnvagn osv. Det är ju de stora utgifterna man behöver spara inför känner jag, samt ev. om man vill kunna spara föräldradagarna. De löpande vardagliga kostnaderna täcktes första året upp av barnbidraget dessutom.

Till första barnet köpte vi ett barnvagnspaket av mindre känt märke med liggdel, sittdel samt kompatibelt babyskydd till bilen. Har för mig det kostade 5000kr. Spjälsäng och sånt fyndade vi på blocket, babygunga (som en babysitter med motor) fick vi av mormor (den var ovärderlig när bebis inte vill somna) osv.

Barnvagnen är tämligen sliten och jag söker efter en stabilare konstruktion som kan ta två barn och letar begagnat men misstänker att jag inte lär hamna under 6000kr för den nya heller. Nya babyskyddet (bra märke) passade vi på när det var kampanj och köpte för 1300kr (tror det var 800kr rabatt) på en onlinebutik och fyndade även en bilstol till äldsta barnet (har två bilar och båda behöver kunna hämta/lämna) för 1800kr (1300kr rabatt).
Så visst rusar det iväg! "Prisa gud, skatteåterbäringen är (snart) här...!" :D

För oss räcker inte 1600 kr långt för vår 4månaders. Han äter specialersättning (pga allergi) för 225 kr/burk. En burk räcker tre dagar ungefär...

Ang "startpaket" till första så landade vi nog runt 5000 kr. Då handlade vi enbart säng nytt. Vagn begagnad och allt annat ärvde vi/fick i present.

Första barnet kostade nog inte mer än 1600 kr i månaden under första året, men honom kunde jag amma och jag lagade mycket av maten själv till honom.

Till andra barnet har vi inte handlat något alls själva mer än några plagg. Han ärver och har fått i present. Syskonvagn fick vi i present också.

Nä så mycket kostar han inte i underhåll, jag ammar och ett stort paket blöjor räcker i ca en vecka (kostar ca 80 kr). Kläder syr farmor, eller så köper jag på tradera. Små saker som babyolja, salva till röd rumpa, ammningsinlägg är inte jättedyrt och räcker länge.

Vi har iofs köpt en del saker som vi inte använt så mycket, för att vi trodde det skulle behövas. Man dras ju gärna med i "man klara sig inte utan..." och laddar upp innan babyn kommer för att vara på den säkra sidan. Nu när vi varit föräldrar i 3 månader så har vi bättre koll på vad som behövs i just vår familj.

Barnvagnen köpte vi ny för 5000 och då ingick en sittdel, babyskydd hyr vi i 9 månader för 400 kr från sjukhuset. Sängen gick på en tusenlapp, och vi behöver nog köpa en större snart plus en stol. Just nu sitter han i babysittern och den är super!

Klart vi haft tur att ammningen funkar och bebis varit frisk, men generellt så behöver man inte alla barn allting. Därför blir de verkliga kostnaderna lägre än de teoretiska, där man måste räkna på alla grejor som kan behövas, och dessutom nypris när begangnat kan kosta en bråkdel.

Den stora kostnaden ligger i det större boendet, tycker jag. Vi bodde i en tvåa innan, och mellanskillnaden i kostnad till trean vi bor i nu är nog mer än 1600 per barn, tror jag.

Annars är väl vagnar, kläder och blöjor det som kostar mest, upplever jag. Maten kostar inte många kronor när de är små.

Tusen tack allihop för svaren! Intressant att höra!

För oss räcker inte 1600 kr långt för vår 4månaders. Han äter specialersättning (pga allergi) för 225 kr/burk. En burk räcker tre dagar ungefär...

Oj! Jösses, det var verkligen inte billigt! Jobbigt att åka på en sån extrakostnad.

//r

Vi hade 100 000 på sparkontot när sonen kom. Efter 2 år och 3 månader när han började på dagis var vi nere på noll. Vi tjänar båda över taket och hade högsta föräldrapenning men valde att inte ta alla dagar i veckan för att kunna vara hemma längre. Vi har tillsammans 100 dagar kvar att ta ut. Inga av dessa är lägsta nivå dagar.

Innan sonen kom la vi nog nära 10 000 på vagn, säng, babyskydd osv. Veckorna efter han kommit ungefär lika mycket till.

Nu när han snart är 4 år kostar han:
882 - dagis
116 - försäkring
120 - välling
1000 - kläder och skor (fiktiv summa som varierar över hela året men vi räknar 12000 om året)

Jag har haft som krav att innan vi försöker oss på ett till barn ska vi ha minst 100 000 på kontot igen.

Mvh Miks

Vi har kört lite blandat begagnat/nytt/ärvt.

Fasta prylar
Babyskyddet köpte vi beg, sålde nyss för samma pris som inköpspriset.
Köpte en begagnad crescentvagn som var i nyskick för 2000.-
Emmaljungavagn som står hos mina föräldrar 1200:-
Bilbarnstol beg 1700:-
Lånat spjälsäng
Två skötbord, beg, 200+200:-
Ny stol 500:-, ärvd stol.
Totalt ca 5000:-

Har fått en del nya kläder av släkt och vänner, har även fått ärva några plagg.
Jag har köpt en hel del på barnloppisar och tradera, både nytt och begagnat. Det dyraste var ändå en skaljacka och byxor för 800, nytt, men räknar med att det ska ska passa ett år och att blivande syskon ska kunna ha det också.

Äter nästan samma mat som oss. Upp till 6 mån ammades hon på heltid. Blöjor 2-300 i månaden, barnmatsburkar ca 200 kr, annan mat ca 100 kr, försäkring 160 kr, kläder mellan 0-300 kr.

Kläder och prylar går ju att sälja sen om man vill, men vi sparar inför eventuella nästkommande barn.

//r

Alltså, vi har ju pengar på sparkontot, men vi har inte sparat något speciellt inför nedkomsten. Det har inte behövts heller.
Innan hon kom så köpte vi vissa saker och fördelade inköpskostnaderna på så sätt på flera månader.

Oj vilken svår fråga...

Är hemma med två barn, ingen dagiskostnad än. 1 och 3 år.

Försäkringarna kostar säkert runt 150-200kr i mån per barn.
Kläder köper jag inte mkt men i snitt 200-300kr i mån kanske per barn. Ytterkläder kostar en del men har haft turen att ärva det mesta eller hittat på riktigt bra rea.
Matkostnad kanske är 800-1000 i mån för båda eller nåt. Handlar mat för 3500 i regel men det kan vara mer nu, länge sen jag förde kassabok.
Blöjor/tvättlappar 2-300kr, 3-åringen är blöjfri nu.
Ca 1000-1500 kr per barn så långt.

Sen köper man såklart födelsedagspresenter, pyssel, pennor, åker till badhuset osv. Dottern fick egen säng vid 1,5 år, vi har bytt vagnar, man köper leksaksförvaringar och klädbyråer och annat som man inte tänker på.. Det är svårt att vet vad ett barn kostar. Men vi klarar oss på mkt lite pengar så inte är det så fasligt dyrt inte.

När dottern föddes köpte vi inte jättemkt:
Sjal 800kr
Beg vagn gratis
Skötbädd billig på Ikea typ 100kr
Kräklappar 100 kr
Bilbarnstol 0-4år typ 3500kr
Kläder, vet inte för hur mkt men kanske 1000-1500kr
Babyfiltar ca 300kr
Matstol 150kr
Mjuklift 400kr
Korgsäng 500kr som vi knappt använde då vi samsov
Ca 6000kr

Sonen fick ärva dotterns bilstol så hon fick en ny ca 2000kr
Filtar ca 400kr
Kläder, 1000-1500kr
Syskonvagn beg 2100kr
Ca 3500-4000kr

Som bebisar har mina barn varit billiga. Helammade till 6 och 8 mån, gjorde sen egen barnmat av det vi åt. Har aldrig givit välling eller liknande, delammade/ar istället, båda har haft napp sparsamt och slutade vid 8 mån. En och annan nappflaska för vatten blir det ju, nån haklapp. Majskrokar köpte jag ibland.

Vi hade inga speciella sparpengar inför födelsen. Vi hade vårt vanliga sparande och det går upp och ner. När barnen fötts har vi startat sparanden åt dem.

nu vet jag inte vad det är för typ av allergi ditt barn har, men en kompis till mig, hennes sov är allergisk mot mjölkprotein (tror ja de va) och äter svindyr ersättning fr apoteket. men dom har fått den på recept, då blir det JÄTTE mycket billigare. tänkte att ni kanske också kunde få det? (hon blev inte informerad om det först och höll på att bli ruinerad)

nu vet jag inte vad det är för typ av allergi ditt barn har, men en kompis till mig, hennes sov är allergisk mot mjölkprotein (tror ja de va) och äter svindyr ersättning fr apoteket. men dom har fått den på recept, då blir det JÄTTE mycket billigare. tänkte att ni kanske också kunde få det? (hon blev inte informerad om det först och höll på att bli ruinerad)

Det är mjölkproteinallergi det gäller. Vi är rätt nya på det här med ersättning eftersom jag ammat honom (och storebror...) trots allergin.

Det är ingen prisskillnad med recept (eller läkemedelsanvisning som det egentligen är frågan om) på själva ersättningen. Däremot fick jag veta idag att det är en begränsning på 120 kr per uttag för barn under 16 år. Det tackade jag hjärtligt för. :bow: Så ja, nu kanske vi kommer inom rimliga nivåer ändå. :D Det är bara andra uttaget jag gjorde och på det apoteket jag var förra gången så fattade jag som att det var första uttaget som max fick vara 120 kr. Nästa recept får det bli större uttag på (det är ju inte direkt något man kan missbruka)... :p

Det beror på hur läkaren skriver receptet. Vi får 2 kartonger (12 burkar) på ett uttag för 120kr. Sonen äter Nutramigen.

Mvh Miks

Det beror på hur läkaren skriver receptet. Vi får 2 kartonger (12 burkar) på ett uttag för 120kr. Sonen äter Nutramigen.

Mvh Miks

Precis. Vi har 6 burkar per uttag (en kartong), alltså 6 burkar för 120 kr. Läkaren borde ju utan problem kunna skriva 12 burkar per uttag istället och då blir det ju halverad kostnad. Inte för att jag är snål eller så, men man vill ju gärna ha det så billigt som möjligt. Är för övrigt Profylac det gäller...

Tusen tack allihopa för era svar! Jätteroligt att läsa!

Jag håller på att försöka få lite ordning på min ekonomi (men som sagt inga barn på gång ännu på flera år!) och det är roligt att ha lite koll på hur mycket man kan tänkas vilja ha sparat då inför barnen och så, tycker jag.

Och vad bra att det kom tips angående den extradyra barnmaten!

//r

Tvååringen kostar väl ungefär:

175 € sjukförsäkring (täcks ju av skatten i Sverige)
Kanske 100 € mat, det är svårt att avgöra
ca 60 €/mån för dagis/lekgrupp
50 €/år för svenska skolan/lekgrupp
Kläder kanske 50 €/mån
Leksaker/Pysselmaterial etc: ca 20 €/mån
Blöjor, tandborstar etc... ca 30-40 €/mån

Han har inga extra aktiviteter utöver dagis och sv skolan just nu, annars har det kostat ca 20 € i månaden extra (babymassage, barngympa, musiklek o.dyl.)

När han föddes köpte vi barnvagn och spjälsäng och fick i princip alla andra större grejor (har flera bekanta med barn som är ett par år äldre). Efter det har vi köpt två bilstolar, lite möbler osv.

Lillasyster kostar f.n. bara försäkring och blöjor/hygien. Kläder har vi i överflöd och hon helammas. Inför födseln köpte vi en trikåsjal, en pyjamas och två bodies, samt ett gosedjur.

Då har jag inte räknat med inkomstbortfall, en del nya möbler, kostnader för graviditeten (var i och för sig inte mycket eftersom samma familjer som kom med bebiskläder även kom med graviditetskläder!)... Däremot har jag säkert glömt en del.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 654
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 439
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
867
Senast: tomte
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
4 997
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30