Vad köpa innan förlossning?

S

sodiro

Jag ska bli moster :D om 2 veckor. om den inte vill komma ut före såklart.
eller efter, hoppas inte!

Iaf. så tänkte vi åka på en shoppingrunda på söndag och handla allt nödvändigt man behöver i början, men vad är det?
Det blir Dianas (syrrans) förstödda.

Vad tycker ni? vad har ni för tips? dom har såklart köpt barnvagn, skötbord etc. men såna småsaker som man märker att nu skulle jag haft det, tex. en liten handduk eller våtsarvet.
Vad tycker ni man behöver i början?

Sv: Vad köpa innan förlossning?

Fina o gosiga filtar..
Jag har en filt som jag hade till min son o nu till min dotter, den är jätte fin fortfarande, trots att den är hårt använd... tyvärr kan jag inte längre se vad det är för märke...
Men den går att knäppa ihop som en påse med dragkejda oxå.... Om nu nån vet vad det är jag pratar om så berätta gärna, för det är en av de bästa saker jag haft o har :love:

Jag hitta!
BabySac :bow:

okej, gosefilt skrivs upp på listan:) tack så mkt
Nått mer du hade i början eller kände att det skulle jag vilja haft:)

Vi fick massor till sonen när han föddes. Mkt hann vi inte ens använda. Det absolut bästa vi fick var en supermättande, nyttig och stor lasange! Låter astråkigt men vi gick inte direkt och tänkte på mat när vi kom hem med en nyfödd och de blev lätt att man låg i sängen/soffan halva dagen och bara kollade på underverket och när man väl kom på att man inte ätit orkade man inte laga ordentlig mat ;)

Något som är kanon att ha är Nagelsax och en rumpetermometer, idominsalva oxå. lycka till!

haha då skriver jag lasagne (annan mat) på min lista ;)

Men vad använde ni i början? sånt som man inte vet om, kanske en lite handduk för en fullstor handduk blir ju krångligt när bebisen är så liten etc.

Små bebistrosor som sitter tight om magen och låren så allt "monsterbajs" stannar där och inte försvinner upp i nacken eller ner till knäna och förhoppningsvis även gör så man slipper byta sängkläder ;)

:o
såna ggr sa moster inte låna bäbis;) haha!
Bebistrosor uppskrivet tack så mkt:)

Till mamma
Amningsinlägg
Tokstora bindor (De största på apoteket, ligger i 12-pack har jag för mig)
Amningsinlägg
Xylocain-salva (bedövningssalva till underlivet om man spruckit)
Purelan-kräm (för ledsna bröstvårtor)
Amningslinne (Inte ide att köpa BH från början eftersom brösen blir stenhårda och inte får plats i en BH ändå)
Trosor man inte är så rädd om

Till bebis
Små kräkshanddukar (Vi har 40 st och tvättar var tredje dag)
Bepanthen-kräm (för lilla rumpan så den inte blir röd)
Filt (kolla in http://www.elodiedetails.com Jag är iaf kär)
Babynest (http://www.babynest.se/ Vi har ett babynest i vardagsrummet där sonen sover på dagarna och så har vi knåpat ihop ett eget till sängen)

Man skulle ju kunna shoppa ihjäl sig på små söta kläder och annat men det här är det vi märkt att vi använt direkt. Sonen är en månad gammal nu. Vi köpte även ett andningslarm för att jag skulle kunna sova. Sen har sonen använt napp sen natt 2 men det gör man ju som man vill med.

Lycka till med shoppingen!
Miks

oj tack för jätte bra info:D
ja kläder har dom fått en hel del och kommer nog få mer vid födeln..

tack så jätte mkt:)

Det vi använde mest i början till bebisen var följande:

Gosiga filtar i fleece eller microfleece. My var mycket naken i början (med blöja) så att vi kunde ligga hud mot hud och då var det supermysigt med gosiga filtar (har nog 7 st eller något).

Små handdukar från Ikea, eller rättare sagt, små tvättlappar i frotté som säljs i tiopack. De är fortfarande super att ha och lillan är nu 7 månader. Bra till allt möjligt, kräks, som skydd på axeln vid rapning, torka lilla rumpan efter tvätt osv.

Vanliga mjuka handdukar Att ligga naken på eller att ha omkring sig efter bad. Går också bra med en sån där bebishandduk med huva, har tre stycken och de används flitigt efter bad. Men jag tyckte att vanliga handdukar var/är bättre än plastadfrotté att ligga på för bebisen (kan dock ha plastad under), när hon skulle ligga naken.

Hundbädd från Ikea En mjuk hundbädd som egentligen är till för att ligga i en korg. Hur bra som helst att lägga bebisen i i början, så att man säkert visste att hon inte skulle trilla ut (hade lite kanter). Dessutom mjuk och mysig att bädda i! Flyttades med överallt, från soffan till köksbordet =)

Fårskinnsfäll att ha i vagnen. Mysigt och varmt i kallt väder och luftigt och skönt i varmare väder. Helt suveränt! Dessutom mysigt att ligga på och gymnastisera på golvet.

Annars så är det väl det vanliga med allt som har med skötsel att göra; blöjor, våtservetter till snabba blöjbyten i sängen om natten eller när man är iväg, torra tvättlappar till vardagligt blöjbyte och iontyolsalva för röda rumpor.

När det gäller kläder så tyckte jag att det var bra med omlottbodys i början (och nu med) så man slipper bråka med att trä över huvudet på liten bebis, likaså älskade jag sovpåspjamasarna, då man slapp krångla med benen. Kläder med "fötter" tyckte jag var helt värdelösa, men det är ju så olika från barn till barn. Tyckte betydligt bättre om bra strumpr (vilket kan vara svåra att hitta). Hade ett par stickade eko strumpor som var helt suveräna i början, likaså strumpor från Novalii.

Någon liten leksak att hänga ovanför skötbädden och i vagnen är också kul men inte nödvändigt för den första tiden.

Det var vad jag kom på just nu!

//Julia

Jag har bf om en lite drygt en vecka och jag vill inte ha nånting när bebben föds.
Allting är inhandlat redan och jag har fått ärvt mycket.
Vill absolut inte ha några babysaker och det har jag sagt till alla jag känner.

Helst vill man ju köpa allt själv, så jag har önskat mig presentkort på barnens hus, babyproffsen och toddler.

Mitt tips är att du köper presentkort på nån babyaffär och låter föräldrarna handla själv, det är ju det som är det stora nöjet :p

ja alltså det är inte tips på vad jag kan köpa till föräldrarna utan vad min syster kan köpa innan, sånt som man inte tänker på att man behöver, som de tips jag fått ovan:)

Freyja_bus: tack så mkt för super tips ska skriva ner det på listan också:)

Aha, missförstod dig :)

Tyckte det lät lite halvtråkigt att få våtservetter när man fått barn :rofl:

Kan iaf slänga in en lista på vad jag fått/köpt/gjort (förutom barnvagn och babyskydd då ;))

*Massor av filtar (går superbra att köpa billiga stora att klippa mitt itu, eller ännu mindre)
*Några bodys i strlk 50, 56, 62
*Några byxor i strl 50, 56, 62
*Några pyjamaser i strl 50,56,62
*Små tossor och sockar
*Bebistäcke +kudde
*bebissängkläder
*Madrasskydd från ikea
*Frottetvättlappar + papperstvättlappar
*Babytvål, olja, salva, nagelsax, termometer
*2 pkt blöjor i olika sorter (för att testa vilken som funkar bäst)
*Lite mjukisdjur och snuttisar

Egentligen skulle jag nog kunna dubbla den här listan med alla grejjer som jag har, men din syrra märker ju vad hon behöver när bebis är född också ;)

kl

Som någon skrev innan - MAT!:D

Jag fick matlådor med diverse olika rätter av en kompis när jag fick barn. Av alla presenter jag fick så var det helt klart den bästa.:love:

När man får matlådorna så känns det lite sådär... jaha, tack...! Men när man står där klockan sex på kvällen och inte har hunnit/orkat duscha på två dagar, man är så trött att man känner sig full och magen skriker efter mat, då är det underbart att bara ställa in en matlåda i micron.:love:

Efter att jag fick det själv så ger jag alltid matlådor till vänner som får barn. Alltid lika uppskattat. Det finns små portionslådor i aluminium att köpa som passar perfekt. Brukar finnas vid bakplåtspapper och aluminiumfolie i affären.

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 235
Senast: Emtherlia
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 347
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 810
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 822
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka