Vad kommer hända? Vad tror ni?

_Sascha_

Trådstartare
Mitt sto har fått diagnosen spatt i båda bakknäna och inflammationer i båda framkotorna. Jag upptäckte det efter att hon börjat vägra ut sig på tävlingar (ej på träningar, eller kanske en å annan tvärnit men det kunde hon jävlas med) efter 2 såna tävlingar åkte vi till klinik. Hon är 15 år och jag har haft henne i 3 ½ år, 1 av dom åren var hon sjuk i fång som hon fick hovbensrotation av, men hon blev helt återställd efter det.
Hon har även varit ridskolehäst innan jag köpte henne (from att hon var 6 till att hon var 12) och hon har lite pålagringar men inget allvarligt.

Hon har fått 2 behandlingar (kortison) och dom kan absolut inte säga om hon blir bra eller inte, men hur bra brukar hästar med spatt bli? Hon är väldigt stel bak..
Jag börjar ju se mer och mer hur hon vantrivs (hon älskar att arbeta och galoppera i skogen:D) med att bara gå promenader och skrittas och hon har verkligen haft glimten i ögat och man har sett att hon älskar livet men det börjar typ övergå till att hon blir mer och mer tjurig.

Allt känns så hopplöst nu, jag vet inte om det skulle kännas bra att ställa av henne i 6 mån - 1 år igen och få börja om, hur lång tid brukar en behandling ta? Och hur återställd blir hästen?

Jag tror inte själv hon passar som bara promenadhäst då hon är väldigt speciell och ta föl på henne vill jag inte pga fången och att fölet inte skulle kunna gå med dom andra (om det inte vore på jättemagert bete)..

Hoppas det är någon som orkar läsa och förstår min lite svamliga text.. Men jag vill bara ha svar och lite hopp om det går att göra något åt det här.. Känns som jag aldrig kommer kunna slappna av och bara njuta av min häst utan hon blir bara dålig igen då :(

Sv: Vad kommer hända? Vad tror ni?

Spatt är en torr kronisk inflammtion i hasledens glidyta, den sitter inte i knä. Kotledsinflammation är i regel en vanlig kompensation i dessa lägen, spatt har en hög disposition för ärftlighet så avel är väl inte att tänka på. Har hästen sen haft fång, så ännu större orsak att välja bort avel.

Vad som ska ske är omöjlig att säga, det måste tiden utvisa. Många hästar har spatt som är vilande utan problem, till spattens nackdel talar lynnigheten. Den är kronisk, även om cortisonet dämpar och lägger inflammationen så kan den tyvärr starta upp på nytt igen.

Hm, okej men hon har ju förslitningar i knät som han sa va spatt?

Okej, jo det jag tänker på att hon börjar ju bli till åren, visst finns det jättemånga hästar som håller länge men jag tänker mer på att hon varit ridskolehäst (där hon inte fick leva som en normal häst, fick inte gå i hage utan gick lektion och sen in i spiltan) är det större risk när hon väl är sliten att spatten eller förslitningarna förvärras?

Ja aveln har jag valt bort helt, hon är en underbar häst men jag skulle inte kunna ge fölet det den förtjänar och risk för mkt sjukdomar.

Vissa veterinärer använder faktiskt ordet spatt för "pålagringar i ledytor" lite allmänt har jag hört hos flera veterinärer. Och inte såsom spatt vanligt tolkas, dvs, vanlig typisk islandshäst-spatt i hasen. En veterinär jag träffade meddelade mig att en häst vi tittade på hade spatt i kotleden, vad hon menade var att hästen hade benpålagringar men använde ordet spatt. Lite förvirrande kan jag tycka...

Det är ju en omställning för hästen från att ha arbetat och ridits till att inte göra någonting - så det är inte så konstigt att hon tycker det är lite tråkigt just nu. Tycker du skall pyssla och greja med henne så att hon inte känner sig helt bortglömd.

Tiden får nog utvisa hur mycket du kommer kunna rida i framtiden. Inget roligt att få ett sådant besked.
Lycka till!

Det får man väl påstå, förvirrande alltså. Nu vill inte jag påstå att spatt är en islandshäståkomma då den drabbar andra raser också, och då är det hasleden och dess glidytor vi pratar om kort och gott och inget annat.
Jag begriper ju inte varför man kallar en pålagring i kotan för spatt, här torde ju en veterinär vara vid lite bättre medvetenshetsgrad.:D

Det är ju en omställning för hästen från att ha arbetat och ridits till att inte göra någonting - så det är inte så konstigt att hon tycker det är lite tråkigt just nu.

Tjurigheten behöver ju inte bero på att hon har tråkigt, utan att hon faktiskt har ONT.

Det får man väl påstå, förvirrande alltså. Nu vill inte jag påstå att spatt är en islandshäståkomma då den drabbar andra raser också, och då är det hasleden och dess glidytor vi pratar om kort och gott och inget annat.
Jag begriper ju inte varför man kallar en pålagring i kotan för spatt, här torde ju en veterinär vara vid lite bättre medvetenshetsgrad.:D

Var menar du med här? Sist jag hörde detta förvirrande begrepp var det i Mariefred... Visst drabbar det alla raser, men det är ju mest hos halvblod och islänningar.

Jag vill INTE att du ska tro att det behöver sluta så för din häst när jag skriver det här.
Men min foderhäst har varit dålig i höger has och nu ska han tyvärr avlivas, för de kunde inte lova att han blir helt bra för att bli ridhäst. och promenadhäst passar inte honom, han vantrivs.
jag och hans ägare tog det svåra men förhoppningsvis det rätta beslutet. hade han varit ett sto hade vi avlat. Men nu är han en valack (tyvärr). Han har varit dålig sen i juni. :'(

CK - Jo det förstår jag också, men det mesta av tjurigheten har kommit nu när hon står och inte får gå med kompisen, sen så brukar hon bli lite tjurig när hon inte får arbeta ordentligt. Sen är hon väldigt märrig av sig så det är ingenting som jag är direkt ovan vid att vissa dagar är värre än andra :p Men så fort promenaderna är över och hon får börja skrittas så får hon gå med kompisen igen och då blir hon lite gladare. Det är klart det gör ont när alla fyra ben gör ont och det kan verkligen inte vara lätt för henne att veta vart hon ska ta vägen :(

vdb - Okej då känner jag mig inte helt korkad längre :D Men det är ju minst sagt förvirrande.
Hon är ju halvblod men hon är väldigt ponnyaktig i allt (hon är bara 152 i mkh) för hennes morfar är New Forest. Men är det vanligt bland halvblod i allmänhet?

muppia - Jo avel är uteslutet för min del dårå, men det är för att om jag skulle ha ett föl så skulle jag vilja ge det bästa möjliga framtid och vill inte ta föl när det finns mycket så mycket risker med att den åker på något av min hästs åkommor.
Tråkigt beslut för er :( Men man måste göra det som är bäst för hästen och det är så jag tänker hela tiden för jag vill inte att hon ska lida mer.

Jag försöker underhålla henne med att ta promenader i längsta tillåtna tid (30 min) i skogen och varierar vägarna så hon får se nya saker och borstar mycket. Så jag gör så gott jag kan men hon är lite bortskämd min lilla dam och när inte saker är som hon vill då har man inte mycket att säga till om :angel::D

Därför att spatt inte drabbar kotorna utan hasledens glidytor, det är vad jag menar. Då anser jag för min del att det har gått slentrian i uttrycket om man börjar kalla alla pålagringar för spatt.

Jag kom på att jag kan ju skriva diagnosen, men här står det iofs kanske lite tydligare att det är hasleden och sen kanske någon kan förklara lite förkortningar för mig?

at: ua

diagn. 1: spatt b.b
diagn. 2: infl kotled b.f

Röntgen: hasled bb: LM; DP, Spatt och OCD
Kotled: b.f: LM och DP: lindrig osteofär pålagring dorsalt på kotben b.f

Oregelmässig kontur ses i TMT leden v.b och osteofytär pålagring dorsalt i DLT leden.

Han skrev inget spec. om knäna här men det var mest dom han visade för mig på röntgen och visade mig "spatten" på.

Sen stavade han inte så jättebra, men om nån kan tyda (hoppas han har skrivit rätt termer iaf :)) så vore det jättegulligt och ungefär vad det innebär. Diagnosen förstår jag ju men alla förkortningar och konstiga ord vore trevligt att få förklarat:) Tog inte med exakt allt men det jag undrar över.
Och de sprutar henne i knäna också.

hej
lider med dig.
jag har ett fullblod som har gjort sig illa i hasen och jag väntar på det sista utlåtandet om 2 veckor.
jag har bestämmt att är det så att han bara kan promenad ridas så ska han få åka till häst himmlen..
han kommer inte kunna bli promenadhäst då han är ung (7) och väldigt fullblodig i ridningen, han skulle aldrig klara av att bara gå..
jag vill inte måla fan på väggen men jag måste förbereda mig..
jag red en häst med spatt och tyvär så blev det inte så länge då det visade sig att han led mer en vad man trott. men det finns de som blir någolunda bra.

diagn. 1: spatt b.b
diagn. 2: infl kotled b.f

Röntgen: hasled bb: LM; DP, Spatt och OCD
Kotled: b.f: LM och DP: lindrig osteofär pålagring dorsalt på kotben b.f

Oregelmässig kontur ses i TMT leden v.b och osteofytär pålagring dorsalt i DLT leden.

Vad det står är, spatt i bägge haslederna, lindriga pålagringar i kotled samt ev pålagringar i knä.

Vill någon veterinär specificera närmare så får de göra det, men detta är vanligt svensson språk och inte medicinskt fikonspråk därför är orden inte precisa.
Dock kan man konstatera på diagnosen att spatt omnämns i hasled och inte i knä,

Nu först gäller det väl att få bort alla ledinflammationer, och hoppas att deras grundorsak är spatten. Om hästen blir frisk från ledinflammationerna så ska ju spatt-hästar alltid hållas igång. Vissa spatthästar har inte så ont, så det är bara att rida på, ibland behöver de smärtstillande i perioder. Om hästen har börjat avlasta gissar jag att man får vara lite mer försiktig.

Jag har ridit två hästar med spatt, den ena med lindrig spatt i ena bak som funkar bra, den vilade några månader, och går nu dressyr LB och hopp 90 cm utan problem. Den tävlades innan upp till LA dressyr, men nu får den stanna på LB-nivå. Den andra har haft långdragen spatt, började i en glidled, sedan ytterligare en, sedan andra bak. Denna hästen har ridits nästan hela tiden, den verkar inte hålla för dressyr och samling, men glada skogsturer i galopp funkar utmärkt.
Så spatten i sig behöver inte begränsa ridningen så mycket, men det verkar vara väldigt individuellt mellan hästar.

Nä knät sa han bara till mig, när vi kollade på röntgen tillsammans.

Tack för att du översatte :D har förstått i lätta ord men det är ju inte lite termer:p

Nej vissa hästar klarar det jättebra, vet en 7 åring i ett annat stall som går jättebra ändå, men det känns ju som att hon måste ha haft det här ett tag och jag är så orolig därför att hon är så lik min medryttarhäst jag hade innan som fick tas bort när kortisonet inte fungerade som det skulle och de har ungefär samma problem med bakbenen.

Ja alltså hon hålls ju igång nu, det är ju bara första 10 dagarna efter behandlingarna hon får gå promenixer men efter dom får jag ju skritta och det ska ju göras varje dag.

Men det blir ju inte direkt lättare att få henne i bra kondition eftersom hon blir ju inte yngre så jag kan tänka mig att några månaders vila kan vara ganska illa.

Men det är klart att om hon blir bra och jag hoppas verkligen inflammationerna ger med sig och sen så struntar jag i om jag kan hoppa mer eller inte utan jag vill bara kunna träna dressyr eller göra någonting mer än att rida ut i skogen för det blir ju varken kul för henne eller mig. Sen får man ju ha överseende med samling osv (min gamla medryttarhäst hade jättesvårt att sätta under sig med bakbenen). Men jag hoppas på bästa möjliga lösning för hon är ju inte direkt en promenadhäst.

Har precis samma problem med min häst, efter 2 dagars skritt (även om vi går på roliga vägar och klättrar och gör väldigt olika saker) så klättrar hon på väggarna och efter ett par dagar till då är hon så spänd och förväntansfull på att få springa så hon bara letar anledningar och det kommer verkligen inte fungera i längden :crazy: det kommer ju sluta med att hon eller jag gör illa sig.

Jo ett problem är ju att hon är väldigt ärlig (oärlig som jag brukar säga:p) och inte gärna visa att hon har ont utan det får man lista ut själv genom att tänka om hon gör något annorlunda när man rider och lägga märke till småsaker.

Ja det är klart man måste förbereda sig mentalt, allt annat blir ju en bonus och har man nu sån tur att hästen blir hyfsat återställd då är det bara tacka och ta emot men jag kan inte sitta här och lita blint på att hon kommer bli bra utan tänka på vad som är bäst för henne.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
641
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 592
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 989
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 094
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V