Vad kollar veterinären?

movgli

Trådstartare
Hej, jag tänkte testa det här med distans och funderar på vad det är som veterinären kollar, både innan, under och efter tävlingen?
Ska man tillexempel springa med hästen vid alla grindarna och i så fall vad brukar det vara för underlag, grus? Eller kollar dom typ bara pulsen under loppet...
Hoppas att det stämmer, att man frånomed i år får tävla barfota. I så fall: Får man tävla med boots? och i så fall måste man ha det runt om, (brukar bara ha fram) Om man startar med boots, måste man ha dom på under hela sträckan, eller kan man ta av och på som man tycker att det behövs? Jag antar att man inte får ha bootsen i veterinär kontrollen, eller?
När man transporterar hästen till tävlingen, hur långt innan start tycker ni att man skall vara på plats?

Hoppas att jag kan få lite hjälp med mina funderingar... /movgli

:banana: (måste bara lägga in denna för han dansar i takt med Madonnas hung up, o dem spelar den på radion nu...)

Sv: Vad kollar veterinären?

movgli skrev:
Hej, jag tänkte testa det här med distans och funderar på vad det är som veterinären kollar, både innan, under och efter tävlingen?
Ska man tillexempel springa med hästen vid alla grindarna och i så fall vad brukar det vara för underlag, grus? Eller kollar dom typ bara pulsen under loppet...
Hoppas att det stämmer, att man frånomed i år får tävla barfota. I så fall: Får man tävla med boots? och i så fall måste man ha det runt om, (brukar bara ha fram) Om man startar med boots, måste man ha dom på under hela sträckan, eller kan man ta av och på som man tycker att det behövs? Jag antar att man inte får ha bootsen i veterinär kontrollen, eller?
När man transporterar hästen till tävlingen, hur långt innan start tycker ni att man skall vara på plats?

Hoppas att jag kan få lite hjälp med mina funderingar... /movgli

:banana: (måste bara lägga in denna för han dansar i takt med Madonnas hung up, o dem spelar den på radion nu...)

Man travar upp hästen i varje grind för att se att den inte är halt och det kollas puls, att det kommit ner under 60 (64), att hästen inte är uttorkad eller ansträngd.

Skulle förmoda att du får plocka på av av boots som du behagar. Då man får rida med vad man vill eller inte vill på fötterna. Underlaget du travar upp på brukar ofta vara hårt. Ganska vanligt med grusväg.

Jag vet inte hur det är med om man får ha bootsen i vetkontrollen, men rider man med dem så borde man ju även få trava upp med dem.

Hälsning Maja

Tänk bara på att hästen ska visas "naken". Så att man inte kan dölja några skav eller dyl.

Och således borde man inte få visa i boots, för då ser man ju inte hur hovarna ser ut.

Man borde inte få det men vet inte. Det är ju lätt att de får skav av bootsen så jag hade tagit bort dom innan jag hade visat hästen

Ja, det var många bud på vad som man tror gäller och flera av oss skall arrangera tävling. Vad skall vi säga till våra veterinärer? Fast det är väl domarnas sak att vara uppdaterade och veta och instruera. Fast för ryttarna vore det ju bra att veta redan nu, innan man tränar igång så att man vet vad man skall ha inte ha på sin hästs fötter när man tränar. För som man tränar skall man tävla.

Har för mig att jag läste i formuleringen dock att man kommer att få visa hästen i vad man vill, även Boots. Någon som vet någonstans på nätet där den den nya TR ändringen står? Skall kolla Ridsportförbundet.

Hälsning Maja

Så här stod det där och det är ju öppet för tolkning.

"Mom 631.2.f

Skor och hovar. Hästar får ridas utan skor, men om de är skodda skall skoningen vara korrekt gjord och skorna i lämplig kondition för tävlingen. Hästar som var skodda vid första besiktningen får gå i mål utan en eller flera skor. Equi-boots el dyl är tillåtna."

Senast ändrad av en moderator:

Då antar jag att bootsen får sitta på i besiktningen också.

Innan jag besiktigade så frågade jag både dommare och vet om det var ok att visa med easy boot på och dom sa att jag skulle väl inte behöva ta av den när jag fick visa en häst med järnskor på.

Super! :banana:
Då tolkar jag det oxå som att jag får rida med bara boots fram...
en del har ju bara skor fram...

Tack för svaren, nu är jag en fråga mindre ifrån start. ;)

movgli skrev:

Det beror lite på. Vissa har vetbes samma dag för de lägre klasserna och vissa har det dagen innan. MEN tänk på att det är genomgång av banan dagen innan och den ska/bör du inte missa.

Bor du nära så hade jag satsat på att komma ca 1 timme med hästen innan vetbes samma dag så att den hinner varva ner.

Sen är det ju tid mellan vetbes och start.

Är vetbes dagen innan så räkna med ca 1-1½ timme innan start så att man hinner värma upp och hämta nummerlapp m.m utan stress.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 825
Senast: Derivata
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 163
Senast: Cambrie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 428
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar